Veel mensen mediteren om psychologische stress en stressgerelateerde gezondheidsproblemen te verminderen. Maar er is volgens wetenschappelijke analisten, die duizenden onderzoeksresultaten tegen het licht hielden, geen bewijs dat meditatie beter resultaat biedt dan elke andere vorm van behandeling, zoals met drugs, oefeningen en andere therapieën.
Behandelaars en mindfulnesstrainers moeten zich volgens de onderzoekers ervan bewust zijn dat meditatieprogramma’s een matig effect sorteren bij de vermindering van verschillende dimensies van psychologische stress. Ze moeten bereid zijn om vooraf met hun patiënten in gesprek te gaan over de rol die een meditatie-programma zou kunnen hebben bij de aanpak van psychologische stress. Er moet meer studie en onderzoek plaatsvinden voor het bepalen van de effecten van meditatieprogramma’s bij het verbeteren van de positieve dimensies van geestelijke gezondheid en stressgerelateerde gedrag.
De onderzoekers vonden weinig of onvoldoende bewijs dat het beoefenen van meditatie effect heeft op het ontwikkelen van een positieve stemming, het bevorderen van aandacht, eetgewoonten, slaap en gewichtscontrole. De resultaten van klinische proeven-tot november 2012 door MEDLINE, PsycINFO, EMBASE, PsycArticles, Scopus, CINAHL, AMED, de Cochrane Bibliotheek en andere bronnen, werden door de analisten van Jama Network beoordeeld.
In de beoordeling werden de bevindingen die gebaseerd zijn op 18 753 citaten, 47 proeven met 3515 deelnemers meegenomen. Mindfulness meditatie programma’s leverden een matige score op bij de beheersing of het verdwijnen van angstgevoelens (effect grootte, 0.38 [95% CI, 0.12-0.64 op 8 weken] en 0.22 1 op 3-6 maanden), bij depressies (0.30 [0,00-0.59] in 8 weken) en 0.23 2 op 3-6 maanden, en pijn (0.33 3) en een gering bewijs van verbeterde stress/nood en geestelijke gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven.
Bron BNN.
chris zegt
Dit verbaast me niet. Meditatie en mindfulness werkt mijns inziens pas echt als er een gedegen kennis en beoefening van de dharma aan ten grondslag ligt.
Robert Keurntjes zegt
Ik heb alleen de samenvatting van het artikel gelezen en begreep het iets anders dan hier weergegeven.
“Moderate” kun je vertalen als “matig”, maar ook als “bescheiden” of “gemiddeld”.
De oproep aan medici lees ik niet als een waarschuwing maar als een aanbeveling. Omdat “meditatie programma’s kunnen resulteren in kleine tot gemiddelde vermindering… Aldus, zouden medici bereid moeten zijn om met hun patienten te spreken over de rol die een meditatieprogramma zou kunnen hebben in de aanpak van psychische stress”.
Klinkt net iets anders.
Ronald de Goede zegt
Eigenlijk wil ik deze conclusie niet horen …;)
Anton Boels zegt
Het valt mij steeds meer op dat verschillende onderzoeken steeds verschillende uitkomsten geven. Zo is er divers onderzoek gedaan van waaruit wel positieve effecten worden gezien tav, bijvoorbeeld Mindfulness, waarin o.a. opmerkzaamheid en meditatie (en Yoga) een belangrijke rol spelen.
Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat men een diep besef van de dhamma zou moeten hebben om een positief effect te verkrijgen bij klachten of symptomen.
Sjoerd zegt
Voor de hand liggend nieuws.
Gedegen onderzoek op dit terrein kent veel methodologische valkuilen en is bijna niet uit te voeren volgens de daarvoor geldende wetenschappelijke criteria.
Meditatie, mindfulness of vergelijkbare activiteiten zijn vanuit hun oorsprong spirituele activiteiten en nooit ontwikkeld om medisch-psychologische verbeteringen te realiseren in de veranderingsgerichte behandeling van psychologische stress en stressgerelateerde gezondheidsproblemen.
Het is de grondhouding van “niet-bereiken” en “aanvaarden van de werkelijkheid zoals die op dit moment is”, die juist centraal staat.
Als geïsoleerde techniek kun je daar in een behandeling geen verwachtingen van gezondheidswinst aan verbinden.
Zomaar een scalpel aanwenden bij in een ingreep leidt ook niet tot genezing zonder dat het gebruik past in een gedegen diagnostiek en behandelplan.
Als ondersteuning daarentegen kunnen (onderdelen van) deze technieken zeker behulpzaam zijn bij het ontwikkelen van een veranderings- of genezingsproces.
Het is wel belangrijk dat behandelaars ook voldoende geschoold en ervaren zijn om te beoordelen of aanwending verstandig is.
Deze technieken zijn en zullen nooit de Haarlemmerolie voor psychologische en gezondheidsproblemen worden.
De aard van de problematiek kan zelfs een duidelijke contra-indicatie vormen.
Zo kijk ik er vanuit mijn ervaring in de GGZ op dit moment tegenaan.
Intussen ga ik door met mijn dagelijkse meditatie routine. Het past bij de weg waarop ik terecht ben gekomen en ik wens alle mensen zo’n voedende bevrijdende weg.
Edel Maex zegt
De geciteerde effectgroottes zijn vergelijkbaar met die van antidepressiva.
Lees bij voorbeeld hier
http://www.sciencebasedmedicine.org/antidepressants-and-effect-size/
Kay zegt
Goed peer reviewed wetenschappelijk onderzoek naar boeddhistische meditatie vormen geven weinig resultaten, dat is al lang bekend. Goed dat er wetenschap is om b.v. mindfulness te ontdoen van alle claims en zodoende de geclaimde effecten tot realistische proporties terug te brengen. Het ook logisch dat verschillende meditatie procedures, al dan niet verschillende voordelen en effecten bieden. Maar voor het boeddhisme leidt alles naar hetzelfde doel, eenheid. Niets is minder waar, dat leidt tot uniformiteit en riekt naar dogma en indoktrinatie.
Nic zegt
Naar mijn mening is het doel van Boeddhisme om geluk te vergroten en lijden te verminderen. Is het erg als alle Boeddhisten ditzelfde doel zouden hebben ?
Boeddhisme is voor mij ook zelfonderzoek. Indoktrinatie van je eigen opmerkzaamheid op je functioneren. Is dat erg ?
Indoktrinatie is ook een reclame van Coca-cola die de indrukt wekt dat je er blij wordt van Coca-cola.
Dat riekt ook naar indoktrinatie ( en naar cola). Erg ?
Kay zegt
Peer reviewed wetenschappelijk onderzoek is er niet over boeddhistische meditaties, er zijn geen significante voordelen te meten door het beoefenen van de verschillende boeddhistische methoden en procedures. Het is religie filosofie/pschycholgie van de wolligste soort die geen oplosing biedt voor het ongeluk en pijn in de wereld.
Sjoerd zegt
Dit lijkt mij meer een op gevoel gebaseerd oordeel, te vergelijken met hoe mensen al dan niet kiezen voor een specifieke spirituele richting in hun leven, dan een bij een wetenschappelijke benadering passende argumentatie over dit onderwerp.
Het is m.i. niet nodig om de boeddhistische benadering van het leven te diskwalificeren om wel jouw mening te geven over het wel en wee van meditatie technieken en de daarvan te verwachten resultaten voor de gezondheid.
nic zegt
Kan,
Wat wil je nog meer ?
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2225634/Is-worlds-happiest-man-Brain-scans-reveal-French-monk-abnormally-large-capacity-joy-meditation.html
Met vriendelijke groet,
Jules Prast zegt
De medische wetenschap ziet wat wij allen zien, dat mindfulness bezig is een opmars te maken in de maatschappij.
In het Jama-artikel wordt onderzocht waarvoor mindfulness als therapie helpt en in hoeverre.
De uitdaging is hiervan te leren.
Vanuit boeddhistisch perspectief kun je met een zekere zorg kijken naar mindfulness als modeverschijnsel.
Boeddhisme gaat over het leren doorzien en omkeren van lijden.
Mindfulness kan echter ook in praktijk worden gebracht op een wijze die lijden laat voortbestaan of zelfs verergert.
Dit is best een moeilijke discussie omdat een individuele beoefenaar ondertussen wel kan varen bij een rustpunt in de ‘rat race’ en je niet weet of er in zijn of haar gemoed niet een zaadje wordt geplant dat het begin van het einde van onwetendheid inluidt.
Over mindfulness als modeverschijnsel kwam ik deze week het volgende, kritische blogartikel tegen: http://www.thenakedmonk.com/2014/03/08/mindful-or-mind-empty/