• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Weinig bewijs van positief effect meditatie op gezondheid

Weinig bewijs van positief effect meditatie op gezondheid

11 maart 2014 door de redactie

Veel mensen mediteren om psychologische stress en stressgerelateerde gezondheidsproblemen te verminderen. Maar er is volgens wetenschappelijke analisten, die duizenden onderzoeksresultaten tegen het licht hielden, geen bewijs dat meditatie beter resultaat biedt dan elke andere vorm van behandeling, zoals met drugs, oefeningen en andere therapieën.

Behandelaars en mindfulnesstrainers moeten zich volgens de onderzoekers ervan bewust zijn dat meditatieprogramma’s een matig effect sorteren bij de vermindering van verschillende dimensies van psychologische stress. Ze  moeten bereid zijn om vooraf met hun patiënten in gesprek te gaan over de rol die een meditatie-programma zou kunnen hebben bij de aanpak van psychologische stress. Er moet meer studie en onderzoek plaatsvinden voor het bepalen van de effecten van meditatieprogramma’s bij het verbeteren van de positieve dimensies van geestelijke gezondheid en stressgerelateerde gedrag.

De onderzoekers vonden weinig of onvoldoende bewijs dat het beoefenen van meditatie effect heeft op het ontwikkelen van een positieve stemming, het bevorderen van aandacht, eetgewoonten, slaap en gewichtscontrole. De resultaten van klinische proeven-tot november 2012 door MEDLINE, PsycINFO, EMBASE, PsycArticles, Scopus, CINAHL, AMED, de Cochrane Bibliotheek en andere bronnen, werden door de analisten van  Jama Network beoordeeld.

In de beoordeling werden de bevindingen die gebaseerd zijn op 18 753 citaten, 47 proeven met 3515 deelnemers meegenomen. Mindfulness meditatie programma’s leverden een matige score op bij de beheersing of het verdwijnen van angstgevoelens (effect grootte, 0.38 [95% CI, 0.12-0.64 op 8 weken] en 0.22 1 op 3-6 maanden), bij depressies (0.30 [0,00-0.59] in 8 weken) en 0.23 2 op 3-6 maanden, en pijn (0.33 3) en een gering bewijs van verbeterde stress/nood en geestelijke gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven.

Bron BNN.

  1. 02-0,43 ↩
  2. 05-0.42 ↩
  3. 03-0.62 ↩

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Opmerkelijk Tags: effect, geen bewijs, Gezondheid, meditatie, positief resultaat

Lees ook:

  1. Meditatie: minder angst, betere relaties
  2. Deur open houden levert meer op dan angst om de ander te verliezen
  3. Braken in Thaise tempel om van je verslaving af te komen
  4. Mediterende boeddhist oorzaak van paniek in vliegtuig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. chris zegt

    11 maart 2014 om 13:32

    Dit verbaast me niet. Meditatie en mindfulness werkt mijns inziens pas echt als er een gedegen kennis en beoefening van de dharma aan ten grondslag ligt.

  2. Robert Keurntjes zegt

    11 maart 2014 om 17:01

    Ik heb alleen de samenvatting van het artikel gelezen en begreep het iets anders dan hier weergegeven.
    “Moderate” kun je vertalen als “matig”, maar ook als “bescheiden” of “gemiddeld”.
    De oproep aan medici lees ik niet als een waarschuwing maar als een aanbeveling. Omdat “meditatie programma’s kunnen resulteren in kleine tot gemiddelde vermindering… Aldus, zouden medici bereid moeten zijn om met hun patienten te spreken over de rol die een meditatieprogramma zou kunnen hebben in de aanpak van psychische stress”.
    Klinkt net iets anders.

  3. Ronald de Goede zegt

    11 maart 2014 om 17:27

    Eigenlijk wil ik deze conclusie niet horen …;)

  4. Anton Boels zegt

    11 maart 2014 om 19:27

    Het valt mij steeds meer op dat verschillende onderzoeken steeds verschillende uitkomsten geven. Zo is er divers onderzoek gedaan van waaruit wel positieve effecten worden gezien tav, bijvoorbeeld Mindfulness, waarin o.a. opmerkzaamheid en meditatie (en Yoga) een belangrijke rol spelen.
    Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat men een diep besef van de dhamma zou moeten hebben om een positief effect te verkrijgen bij klachten of symptomen.

  5. Sjoerd zegt

    11 maart 2014 om 20:31

    Voor de hand liggend nieuws.
    Gedegen onderzoek op dit terrein kent veel methodologische valkuilen en is bijna niet uit te voeren volgens de daarvoor geldende wetenschappelijke criteria.
    Meditatie, mindfulness of vergelijkbare activiteiten zijn vanuit hun oorsprong spirituele activiteiten en nooit ontwikkeld om medisch-psychologische verbeteringen te realiseren in de veranderingsgerichte behandeling van psychologische stress en stressgerelateerde gezondheidsproblemen.
    Het is de grondhouding van “niet-bereiken” en “aanvaarden van de werkelijkheid zoals die op dit moment is”, die juist centraal staat.

    Als geïsoleerde techniek kun je daar in een behandeling geen verwachtingen van gezondheidswinst aan verbinden.
    Zomaar een scalpel aanwenden bij in een ingreep leidt ook niet tot genezing zonder dat het gebruik past in een gedegen diagnostiek en behandelplan.

    Als ondersteuning daarentegen kunnen (onderdelen van) deze technieken zeker behulpzaam zijn bij het ontwikkelen van een veranderings- of genezingsproces.
    Het is wel belangrijk dat behandelaars ook voldoende geschoold en ervaren zijn om te beoordelen of aanwending verstandig is.
    Deze technieken zijn en zullen nooit de Haarlemmerolie voor psychologische en gezondheidsproblemen worden.
    De aard van de problematiek kan zelfs een duidelijke contra-indicatie vormen.
    Zo kijk ik er vanuit mijn ervaring in de GGZ op dit moment tegenaan.

    Intussen ga ik door met mijn dagelijkse meditatie routine. Het past bij de weg waarop ik terecht ben gekomen en ik wens alle mensen zo’n voedende bevrijdende weg.

  6. Edel Maex zegt

    11 maart 2014 om 20:44

    De geciteerde effectgroottes zijn vergelijkbaar met die van antidepressiva.

    Lees bij voorbeeld hier
    http://www.sciencebasedmedicine.org/antidepressants-and-effect-size/

  7. Kay zegt

    12 maart 2014 om 07:05

    Goed peer reviewed wetenschappelijk onderzoek naar boeddhistische meditatie vormen geven weinig resultaten, dat is al lang bekend. Goed dat er wetenschap is om b.v. mindfulness te ontdoen van alle claims en zodoende de geclaimde effecten tot realistische proporties terug te brengen. Het ook logisch dat verschillende meditatie procedures, al dan niet verschillende voordelen en effecten bieden. Maar voor het boeddhisme leidt alles naar hetzelfde doel, eenheid. Niets is minder waar, dat leidt tot uniformiteit en riekt naar dogma en indoktrinatie.

  8. Nic zegt

    12 maart 2014 om 10:40

    Naar mijn mening is het doel van Boeddhisme om geluk te vergroten en lijden te verminderen. Is het erg als alle Boeddhisten ditzelfde doel zouden hebben ?
    Boeddhisme is voor mij ook zelfonderzoek. Indoktrinatie van je eigen opmerkzaamheid op je functioneren. Is dat erg ?
    Indoktrinatie is ook een reclame van Coca-cola die de indrukt wekt dat je er blij wordt van Coca-cola.
    Dat riekt ook naar indoktrinatie ( en naar cola). Erg ?

  9. Kay zegt

    12 maart 2014 om 17:32

    Peer reviewed wetenschappelijk onderzoek is er niet over boeddhistische meditaties, er zijn geen significante voordelen te meten door het beoefenen van de verschillende boeddhistische methoden en procedures. Het is religie filosofie/pschycholgie van de wolligste soort die geen oplosing biedt voor het ongeluk en pijn in de wereld.

    • Sjoerd zegt

      12 maart 2014 om 23:14

      Dit lijkt mij meer een op gevoel gebaseerd oordeel, te vergelijken met hoe mensen al dan niet kiezen voor een specifieke spirituele richting in hun leven, dan een bij een wetenschappelijke benadering passende argumentatie over dit onderwerp.
      Het is m.i. niet nodig om de boeddhistische benadering van het leven te diskwalificeren om wel jouw mening te geven over het wel en wee van meditatie technieken en de daarvan te verwachten resultaten voor de gezondheid.

    • nic zegt

      13 maart 2014 om 02:23

      Kan,

      Wat wil je nog meer ?

      http://www.dailymail.co.uk/health/article-2225634/Is-worlds-happiest-man-Brain-scans-reveal-French-monk-abnormally-large-capacity-joy-meditation.html

      Met vriendelijke groet,

  10. Jules Prast zegt

    12 maart 2014 om 23:27

    De medische wetenschap ziet wat wij allen zien, dat mindfulness bezig is een opmars te maken in de maatschappij.
    In het Jama-artikel wordt onderzocht waarvoor mindfulness als therapie helpt en in hoeverre.
    De uitdaging is hiervan te leren.

    Vanuit boeddhistisch perspectief kun je met een zekere zorg kijken naar mindfulness als modeverschijnsel.
    Boeddhisme gaat over het leren doorzien en omkeren van lijden.
    Mindfulness kan echter ook in praktijk worden gebracht op een wijze die lijden laat voortbestaan of zelfs verergert.
    Dit is best een moeilijke discussie omdat een individuele beoefenaar ondertussen wel kan varen bij een rustpunt in de ‘rat race’ en je niet weet of er in zijn of haar gemoed niet een zaadje wordt geplant dat het begin van het einde van onwetendheid inluidt.

    Over mindfulness als modeverschijnsel kwam ik deze week het volgende, kritische blogartikel tegen: http://www.thenakedmonk.com/2014/03/08/mindful-or-mind-empty/

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen concept en Werkelijkheid vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 131 – verkeerdebloemen
    • Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • A-sociale media

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens