• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

(Vermeende) resten van de Boeddha gestolen in Cambodja

16 december 2013 door de redactie

In Cambodja zijn vijf bewakers van een stoepa op de berg van Udong, de oude hoofdstad van Cambodja, door de politie opgepakt omdat ze verdacht worden van betrokkenheid bij de diefstal van een gouden urn met relikwieën van de Boeddha. De diefstal werd vorige week dinsdag al ontdekt door een bewaker, die wakker werd van het geblaf van een hond. Toen hij op onderzoek ging ontdekte hij dat het slot naar de schrijn geforceerd was.

In de stoepa worden stukken bot en tanden bewaard die van de Boeddha zouden zijn geweest. Ze werden na zijn crematie in de as aangetroffen. De relikwieën werden in 1952 door koning Norodom Sihanouk vanuit Sri Lanka naar Cambodja overgebracht. In eerste instantie werden ze bewaard in de stupa van Phnom Penh, maar die bleek te klein. Steeds meer pelgrims bezochten deze plek. In 2002  werden de stoffelijke resten overgebracht naar de tempel van Udong, veertig kilometer ten noorden van Phnom Penh. Die ceremonie werd bijgewoond door tienduizenden mensen.

Politiewoordvoerder Kirt Chantharith: ‘Deze relikwieën zijn voor ons van een uiterst kostbare religieuze en culturele waarde. De politie zet alles op alles om de urn terug te vinden en de daders te bestraffen.’ Op meerdere plaatsen in de wereld worden in zogeheten stoepa’s aan de Boeddha toegeschreven stoffelijke resten bewaard.

In het Chinese pelgrimsoord Famen zetten boeddhistische monniken in mei 2009 een reliek –een vingerkootje van de middelvinger van de linkerhand van de Boeddha-  bij in een 148 meter hoge stoepa, de hoogste ter wereld. Op de ceremonie kwamen zo’n 20.000 gelovigen af. De sarira, zoals boeddhistische relieken worden genoemd, werd in 1987 ontdekt in een ondergrondse hal vol relikwieën. Volgens de overlevering lag het voorwerp daar sinds 874. Sinds de vondst van het vingerkootje is de Famen-tempel een belangrijk bedevaartsoord geworden. Meer dan tien miljoen mensen bezochten het boeddhistische bouwwerk in de afgelopen twintig jaar

In  Singapore wordt in een tempel een aan de Boeddha toegeschreven tand bewaard. En in Parijs, in de Grote Pagode van Vincennes, worden ook relikwieën van de Boeddha bewaard Ze zijn daar sinds 2009 in bewaring genomen. Het is voor het eerst dat stoffelijke resten van Boeddha in het Westen hun laatste rustplaats vinden om daar vereerd te worden. De relieken zijn een geschenk van Thailand aan het Westen. Volgens Thaise overlevering werd deze overdracht eeuwen terug voorspeld. Volgens deze profetie zou daarmee de definitieve komst van het boeddhisme naar het Westen worden gemarkeerd.

Bronnen: verschillende persbureaus. Wikimedia.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: Boeddha, Cambodja, crematie, gouden urn, pagode Vincennes, relikwieën, reten gestolen, Thailand, Udong

Lees ook:

  1. Bijzondere Boeddha relikwieën in Crystal Castle
  2. Transparency International – corruptie stijgt in Thailand, Birma en Cambodja
  3. Thaise waardering voor Cambodjaanse monnik inzake behoud boeddhisme in Cambodja
  4. Boeddha verlicht – publiek geamuseerd en verward

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 8 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is geen gezicht
  • Dharamsala – Dalai Lama laat zich vaccineren tegen coronavirus
  • Postmodernisme is de filosofie van het neoliberalisme
  • Dick – De bloemen in het veld
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (9) – de vervulling van het pionierstijdperk

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens