• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » HRW – Boeddhistisch koninkrijk Bhutan – flagrante mishandeling van gevangenen

HRW – Boeddhistisch koninkrijk Bhutan – flagrante mishandeling van gevangenen

12 juli 2024 door de redactie

Een man die 30 jaar heeft vastgezeten in een Bhutanese gevangenis voor het verspreiden van politieke pamfletten zegt dat politieke gevangenen zoals hij moeten overleven op karige rantsoenen en dat ze zich moeten beperken tot het gebruiken van rijstzakken als kleding en beddengoed, aldus Human Rights Watch vandaag. De Bhutanese regering moet onmiddellijk de overblijvende politieke gevangenen vrijlaten, die onder erbarmelijke omstandigheden worden vastgehouden en lange straffen uitzitten na oneerlijke processen en marteling, vindt HRW.

Ram Bahadur Rai (66) sprak met Human Rights Watch nadat hij op 5 juli 2024 was vrijgelaten nadat hij zijn straf had uitgezeten en onmiddellijk het land was uitgezet. Ten minste 34 gevangenen die veroordeeld zijn voor politieke overtredingen zitten vermoedelijk nog steeds in Bhutanese gevangenissen. Het piepkleine koninkrijk in de Himalaya is sinds 2008 een meerpartijendemocratie, maar er zitten nog steeds mensen gevangen die eerder als tegenstanders van het voormalige autocratische systeem werden beschouwd.

Mishandeling gevangenen

De regering van Bhutan cultiveert een verlicht internationaal imago door de theorie van ‘bruto nationaal geluk’ te verkondigen, maar de flagrante mishandeling van deze gevangenen vertelt een ander verhaal”, zegt Meenakshi Ganguly, adjunct-directeur Azië bij Human Rights Watch. Terwijl de Bhutanese regering probeert haar banden met internationale partners aan te halen, zouden buitenlandse regeringen en multilaterale organisaties moeten aandringen op de vrijlating van politieke gevangenen.

In 2023 documenteerde Human Rights Watch 37 gevangenen die door de regering van Bhutan als ‘politieke gevangenen’ werden geclassificeerd en voor het eerst werden vastgehouden tussen 1990 en 2008. Na de vrijlating van drie mensen die hun straf het afgelopen jaar hebben uitgezeten, wordt aangenomen dat er nog minstens 34 over zijn, waarvan velen levenslang zonder voorwaardelijke vrijlating. Volgens de Bhutaanse wet kan alleen koning Jigme Khesar Namgyel Wangchuck een levenslange gevangenisstraf omzetten.

Ram Bahadur Rai behoorde tot de ongeveer 90.000 Nepalstalige Bhutanezen die rond 1990 gedwongen werden om het land te ontvluchten vanwege geweld en vervolging door de toenmalige regering. Na zijn vrijlating uit de gevangenis vertelde hij Human Rights Watch dat hij in 1994 was teruggekeerd naar Bhutan en betrokken was bij het verspreiden van pamfletten namens een verboden organisatie genaamd de Bhutan People’s Party in de grensstad Gelephu toen hij werd gearresteerd. Hij zei dat hij toen in een ‘verzonnen’ zaak werd beschuldigd van deelname aan politiek geweld.

Zware marteling

Rai zei dat hij voor en tijdens zijn proces, waarbij hij geen advocaat had, zo ernstig gemarteld werd dat hij in het ziekenhuis werd opgenomen, om vervolgens teruggebracht te worden naar de gevangenis en verder gemarteld te worden. Tegen de tijd dat hij werd veroordeeld tot 31 jaar en 10 maanden gevangenisstraf, zei hij dat hij door de martelingen niet meer in staat was om zijn eigen aanvraag voor een hoger beroep te schrijven. Het beroep werd afgewezen en hij werd gewaarschuwd dat als hij opnieuw in beroep zou gaan, zijn straf zou kunnen worden verhoogd.

Rai zei dat hij sinds 2012, toen het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) stopte met het regelen van familiecontact voor nationale veiligheidsgevangenen in Bhutan, geen communicatie meer had gehad met zijn familie. Na zijn vrijlating stuurde hij een foto naar zijn vier kinderen ‘zodat ze weten hoe hun vader eruit ziet’.

Vertrek Rode Kruis Internationaal

In de Chemgang gevangenis, vlakbij de hoofdstad Thimphu, werd Rai vastgehouden in een blok met 24 andere gevangenen die door de Bhutanese autoriteiten als ‘anti-nationaal’ werden bestempeld. Over de omstandigheden daar zei hij: “Het is een zeer pijnlijke situatie. De faciliteiten zijn bijna gehalveerd sinds het Rode Kruis [in 2012] is vertrokken.

Gevangenen moeten hun eigen medicijnen kopen als ze ziek worden en kunnen tot acht maanden wachten als ze een dokter nodig hebben, wat betekent dat ze vaak geen behandeling krijgen. Verschillende gevangenen verkeren in een ‘zeer slechte’ gezondheid, aldus Rai. Hij zei dat de bewakers de gevangenen hadden beschimpt nadat het engagement van het ICRC was beëindigd: Wij zijn nu jullie ouders, wij zijn jullie alles.

De voedselrantsoenen zijn tot de helft gereduceerd. Gevangenen krijgen om de drie jaar een deken en om de 18 maanden een matras, hoewel die van zo’n slechte kwaliteit is dat ze ‘na een maand of twee onbruikbaar’ is. Rai zei dat de kleren die ze krijgen te klein zijn. ‘We verzamelden rijstzakken om te gebruiken voor kleding en beddengoed.’

Rai zei dat de Bhutaanse Rode Kruisvereniging, die verondersteld wordt de taken van het ICRC te hebben overgenomen bij het ondersteunen van het welzijn van de gevangenen, ‘niets doet’ en dat de overblijvende gevangenen hem hadden gevraagd om het ICRC op te roepen om zijn betrokkenheid te hervatten. De behandeling door Bhutan van deze mannen, die veroordeeld werden na foltering en onveilige processen, is een smet op de reputatie van de regering, aldus Human Rights Watch.

Mededogen en verlichting

Het rechtssysteem van Bhutan is formeel gebaseerd op concepten uit de boeddhistische traditie zoals mededogen. De koning, die staatshoofd is terwijl de meeste regeringsfuncties onder de verantwoordelijkheid van een gekozen regering vallen, behoudt de macht om ‘kidu’, oftewel verlichting, te verlenen, onder andere door straffen om te zetten. “Koning Jigme Khesar Namgyel Wangchuck kan met een pennenstreek een einde maken aan het onrechtvaardige lijden van deze gevangenen en hun families, zoals hij en zijn vader eerder in andere gevallen hebben gedaan,” zei Ganguly. Zestien jaar na de overgang van Bhutan naar democratie zouden alle overgebleven politieke gevangenen eindelijk vrijgelaten moeten worden.

Bron Human Rights Watch.

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Rechtspraak Tags: Bhutan, Bhutan People's Party, Bruto Nationaal Geluk, gevangenen, gratie, Koning Jigme Khesar Namgyel Wangchuck, marteling, verlichting

Lees ook:

  1. Birma laat zevenduizend gevangenen vrij
  2. Salaris Buthanese leraren verdubbeld na structurele loonsverhoging
  3. Uitbraak coronavirus in boeddhistisch Bhutan blijft beperkt
  4. Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 13 juni 2025
    Meeting of the Minds: Westerse Wetenschap Ontmoet Oosterse Wijsheid
  • 14 juni 2025
    Meditatiedag met Ayya Ānandabodhī
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Een boeddhistische monnik in Palestina
    • Guy – dhammazaadjes – Laat de gekte aan je voorbijgaan
    • Fabrique des Lumières en Greenpeace: ‘Bescherm de oceanen’
    • Gedachten over een haiku 38 – Ryōta
    • Ardan – yep

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.