• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dalai Lama » Het boeddhisme en een foto met soldaten en de Dalai Lama

Het boeddhisme en een foto met soldaten en de Dalai Lama

3 oktober 2023 door de redactie

In het Amerikaanse (en ook het Nederlandse) leger dienen vandaag de dag boeddhisten die als chaplains (geestelijke verzorgers) soldaten bijstaan die uit vrije wil voor het militaire bedrijf hebben gekozen, en op slagvelden de meest vreselijke dingen doen, zoals het bewust doden van mensen. Hoe is dat te rijmen met de beginselen van het boeddhisme? Dat het doden van levende wezens in alle gevallen afwijst en liefde en compassie predikt.

Zijn deze chaplains broeders in de liefde of legitimeren ze door hun bewuste en betaalde aanwezigheid in het Amerikaanse leger dood en geweld? Scharen ze zich aan de kant van de dader of is er ook compassie met de slachtoffers? Of is het boeddhisme Oil of Harlem (Haarlemmer olie), goed voor alle kwalen.

Het Amerikaanse leger telt veel militairen die vanuit hun onder meer Aziatische komaf een boeddhistische achtergrond hebben. Ze hoeven zich niet alleen te voelen en kunnen bijvoorbeeld terecht bij een boeddhistische militaire sangha. De Buddhist Military Sangha heet op zijn site  http://buddhistmilitarysangha.blogspot.be/ bezoekers van harte welkom. Het is een volgens de oprichters apolitiek forum van en voor boeddhisten, die in dienst zijn van de Amerikaanse strijdkrachten.

De sangha is opgericht, zo lezen we op de site, om een positief forum te zijn voor boeddhisten die nu of in het verleden in het leger hebben gediend, en met elkaar willen praten en elkaar willen steunen. De sangha biedt meer. ‘Het erkennen en bevorderen dat de eervolle militaire dienst in overeenstemming is met het juist levensonderhoud, een aspect van het achtvoudige pad.’ De sangha wil misvattingen over het dienen in het leger ophelderen en boeddhisten en hun familieleden, die niet vertrouwd zijn met het militaire metier, bijpraten. En dan met name om de essentie te duiden van ‘religieus pluralisme en de noodzaak van diversiteit in het leger.’

Op de site is een foto te zien. Wat zien we hier, zo stelt een onbekende militair de retorische vraag, als hij een situatie op de foto aan de orde stelt. Het gaat om een op 17 juni 2012 in het Britse Manchester gemaakte opname, waarop de Dalai Lama en de boeddhistische monnik Hungtrampa Tsewang Rigzin Samdrup te zien zijn, te midden van een groep ghurka militairen. In dit geval Nepalese soldaten die al sinds mensenheugenis deel uitmaken van het Britse leger en een boeddhistische of hindoestaanse achtergrond hebben. En bekend staan als fanatieke soldaten.

De onbekende presentator legt uit. Oorspronkelijk gepost op Facebook zorgde deze opname voor nogal wat verwarring en opschudding. Veel mensen zijn blij dat de Dalai Lama de moeite neemt om met deze militairen te praten. Anderen zijn geschokt en vragen zich af waarom een zo hoog gekwalificeerde boeddhist als de Dalai Lama zich zelfs maar verwaardigd om met deze mensen om te gaan.

De presentator geeft antwoord. ‘Je kan bij het bekijken van deze foto denken aan dualisme: oorlog en vrede, geweld een geweldloosheid, burgers en militairen. In de Boeddhadharma is dat dualisme er niet. De Dalai Lama ziet hier alleen voor Boeddhadharma ontvankelijk mensen. De foto zou niet voor opschudding hebben gezorgd als de mannen rond de Dalai Lama als gevangenen of als cheerleaders gekleed waren.’

De redactie van de site brengt de foto in verband met een crimineel die in de tijd van de Boeddha leefde. Angulimala, een moordenaar die van de Boeddha zelf de dharma kreeg onderwezen. Angulimala was geen soldaat, maar volgens velen de dharma onwaardig. De Boeddha schrok daar niet voor terug. De presentator op de site: ‘De Boeddha onderwees ook de strijders in zijn tijd, maakte geen onderscheid tussen mensen en beroepen. Of lezers van de site het wel of niet eens zijn met het militaire beroep, moeten niet alle wezens de kans krijgen kennis te maken met de dharma en dan zelf een keuze te maken? Als ik kijk naar deze foto zie ik alleen een dharmaleraar met mensen die bereid zijn te luisteren naar de dharma,’ zegt de virtuele gids. ‘Hoe kan dat ooit verontrustend zijn?’

memorial day buddhist 2012Onder een foto van een doodskist, afgedekt met een Amerikaanse vlag, ook op deze site, is de oproep geplaatst om tijdens Memorial Day veteranen uit huidige en oorlogen uit het verleden te gedenken. ‘Zullen de Boeddha’s rusten op je hoofd, de dharma op uw ogen, en de sangha, de woonplaats van alle deugden, op uw schouders.’

In de Verenigde Staten zijn diverse mogelijkheden om een opleiding te volgen als chaplain. Zoals aan het Instituut voor Boeddhistische Studies, in Berkely, Californië, waar studenten worden opgeleid voor een carrière in een hospice, gevangenis of in de strijdkrachten. Dit instituut bestaat al zestig jaar en leidt op in verschillende academische graden. Ook voor een door de Amerikaanse overheid erkende opleiding als boeddhistisch bedienaar in de Jodo Shinshu Nishi Hongwanji-ha traditie in boeddhistische gemeenschappen in Amerika.

Boeddhisme en militairisme. Vorige week zondag (in 2012) vierden honderden mensen met een indrukwekkende ceremonie in de boeddhistische tempel Tsuglagkhan in Dharamsala (India), in aanwezigheid van de Dalai Lama, het vijftigjarig bestaan van een Tibetaanse paramilitaire organisatie. Compleet met gebeden en boeddhistische ceremoniën. In een bericht van het persbureau ANI wordt gemeld dat het ‘vandaag de verjaardag is van het ontstaan van het Tibetaanse leger in India (sic, toevoeging van de samensteller van het bericht).’ Om welk leger het gaat wordt niet vermeld.

De mogelijkheid bestaat dat het om de zogenoemde Chushi Gangdruk gaat. Een militaire, als stay behindgroep opererende sectie met voornamelijk Tibetanen, die na de inval van China in Tibet verzetsdaden pleegden in bezet gebied. De groep bestond uit leken en monniken die in 1959 bij de vlucht van de Dalai Lama uit Tibet zijn lijfwachten waren. De groep werd in eerste instantie door de Dalai Lama en de Amerikaanse buitenlandse veiligheidsdienst CIA gesteund, maar later aan zijn lot overgelaten. Tibetaanse soldaten speelden naast en binnen het leger van India ook een rol bij het bewaken van de grens met China en het inwinnen van informatie over Chinese troepenbewegingen.

De ene boeddhist ziet in een foto het beeld van een boeddhistische leraar die aan in militaire outfit geklede mensen de dharma overbrengt. De Tibetaans boeddhistische leraar lama Zopa rinpoche zei het tijdens een teaching in april 2007 in San Francisco (USA) zo.  ‘In landen waar mensen legeronderscheidingen krijgen omdat ze misschien duizenden vijanden hebben gedood, worden ze door de gewone stervelingen als helden beschouwd. Maar eigenlijk is die persoon een ‘loser’ die veel negatief karma heeft verzameld en dat zal moeten ervaren. Het resultaat is honderdduizenden levens lang te moeten lijden omdat karma expandeert en het lijden veroorzaakt voor een onvoorstelbare lange tijd in de lagere bestaanswerelden.

Als je door een andere verdienste – een positief karma – toch weer als mens geboren wordt, zul je het resultaat dat overeenkomt met de oorzaak van het doden moeten ervaren, en dan veroorzaak je weer resultaten die zoals de oorzaak zijn – weer de actie van doden, en de resultaten die met de plaats te maken hebben, al dat lijden zul je moeten ervaren. Niet slechts die ene keer, maar voor honderdduizenden levens, omdat karma zich uitbreidt. Dus dit is de werkelijkheid, je bent de grote verliezer, je wordt de verslagene.’

Dit artikel verscheen eerder in het Boeddhistisch Dagblad op 29 september 2012.

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Krijgsmacht, Nieuws Tags: dhamma, karma, krijgsmacht, leger, oorlog, verzorgers, verzorging

Lees ook:

  1. Boeddhistische geestelijke verzorging defensie groeit
  2. Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen
  3. Misha in Oekraïne (5) – Missie geslaagd: ‘je leven in dienst stellen van alle leven’
  4. #17 Paul van Gogh Podcast 30NOW

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.