• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Kleine Japanse tempels vrezen voor voortbestaan

Kleine Japanse tempels vrezen voor voortbestaan

24 juni 2012 door de redactie

Het voortbestaan van boeddhistische tempels op het Japanse platteland wordt ernstig bedreigd door de toenemende vergrijzing van dorpelingen en monniken en de trek naar de grote steden van hun jonge opvolgers. Monniken zijn, om de tempels open te houden, afhankelijk van giften van de dorpsbewoners. En dat worden er steeds minder.

Japanse tempels op het platteland zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen en plekken voor verering van de voorouders. Tot nu toe was het een eeuwenoude traditie dat het beheer ervan in handen was van een familie. Toyoma is een boeddhistische monnik, hijzelf behoort tot de 32ste generatie binnen zijn familie die het onderhoud van de tempel verzorgt en ceremoniële diensten mogelijk maakt. Al meer dan duizend jaar zongen en baden zijn familieleden  voor het welzijn van de dorpelingen. Maar hij vreest voor de toekomst.

Toyoma heeft drie zoons maar geen van de drie is van plan het beheer van de tempel op zich te nemen. Ze besteden hun tijd aan judo en aan andere zaken die jonge mensen bezig houden. De monnik herkent dat wel. Toen hij 18 werd had hij ook geen zin om zijn vader op te volgen, maar uiteindelijk overwon het plichtsbesef. Het runnen van boeddhistische tempels is in Japan al heel lang een familiebedrijf. Monniken leefden oorspronkelijk celibatair, hoewel velen er onofficieel een gezin op nahielden. Meer dan een eeuw geleden werden de regels veranderd en was het mogelijk dat monniken konden trouwen.

Monnik Toyoma heeft de financiële steun nodig van ongeveer 100 huishoudens om zijn familiebedrijf , de kleine tempel in het dorp, draaiend te houden. Voor elke dienst en herdenking in de tempel krijgt hij van de betrokken familie een financiële vergoeding. Maar het aantal huishoudens dat hem steunt is al gedaald tot onder de 50. Behalve dat jonge mensen de dorpen ontvluchten en naar de grote steden trekken, zijn ze volgens de monnik ook steeds minder geïnteresseerd in sprirituele zaken.

Sommigen monniken zoeken alternatieven om inkomsten te genereren. Zo bieden zij op internet hun diensten aan voor het verzorgen van begrafenissen of het zingen van gebeden. Korting is mogelijk en bij grotere afname van de diensten kan er iets aan de prijs gedaan worden. Toyoma ziet deze ontwikkeling met lede ogen aan. Hij vertelt dat hij nog nooit met een factuur heeft gewerkt. Tegen families zegt hij wat de kosten van een dienst zijn. Maar hij is afhankelijk van hun goodwill.

bron: BNN. Foto Ilya Konter.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhistisch leven, Nieuws Tags: Japan, leegloop, opvolging, printbatch2, sluiting, tempels

Lees ook:

  1. Monniken op de vlucht, tientallen tempels in Thailand verlaten
  2. Japanse tempels staan op instorten
  3. Japanse tempels verhuren zich als hotel
  4. Japanse ‘bergtempels’ willen telewerken door derden op tempelterrein promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Orandajin zegt

    24 juni 2012 om 19:22

    Ik heb ik Japan ook een aantal grote en minder grote boeddhistische tempels en Shinto schrijnen bezocht en stuk voor stuk zijn het schitterende plaatsen om tot jezelf en de natuur te komen.

    Waar het er bij de grote populaire tempels nogal druk kan zijn is het bij de kleinere en minder bekende tempels lekker rustig en maak je makkelijker contact met de mensen die de tempels onderhouden. Zo heb je de gelegenheid om even een gesprek met elkaar aan te gaan en een kopje groene thee te drinken.

    Dat deze plaatsen steeds moeilijker te onderhouden zijn is helaas de realiteit en en zullen ongetwijfeld vele verdwijnen of slecht onderhouden worden.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens