De ‘gezonde’ ice teas van Jumbo zijn door Nederlandse consumenten gekozen als meest misleidend voedselproduct van 2022. Jumbo wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch. 47% van de mensen die dit jaar hebben meegedaan aan deze publieksverkiezing vinden dat de supermarkt het meest misleidt. Een vertegenwoordiger van Jumbo nam het Gouden Windei op het hoofdkantoor in Veghel in ontvangst. Eerder had Jumbo al aangegeven de verpakking van hun ijsthee reeks aan te passen, dit zal volgens hen medio april 2023 voltooid zijn. De Jumbo wilde verder geen inhoudelijke reactie geven op de uitreiking.
Gekrompen verpakking en ambachtelijk uit de fabriek
Achter de overduidelijke winnaar eindigt Kellogg’s als tweede met 32% van de stemmen. Kellogg’s maakt zich schuldig aan krimpflatie. Producenten stoppen hierbij minder product in de verpakking, vaak ook nog eens voor meer geld. Kellogg’s heeft inhoudelijk helemaal niet gereageerd op hun nominatie, ook al heeft foodwatch contact gezocht. Als extra prijs heeft de voedselwaakhond dit jaar daarom de ‘Oorkonde Oorverdovende Stilte’ uitgereikt aan Kellogg’s. Grote bedrijven in de voedselindustrie komen volgens foodwatch maar al te vaak weg door te zwijgen.
De derde genomineerde Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma’s aardappel-scharrelei van Dirk/Dekamarkt heeft 21% van de stemmen gekregen. Dirk heeft ook kort na de nominatie eieren voor z’n geld gekozen en aangegeven de verpakking aan te passen. De termen ‘ambachtelijk’ en ‘oma’s’ gaan van de verpakking af. Ook zal het product niet meer onder de merknaam Pure Ambacht verkocht worden. Sterker, de hele merknaam Pure Ambacht gaat op termijn verdwijnen, zo heeft Dirk/Dekemarkt aan foodwatch laten weten.