• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Plum Village – nieuwjaarsgebed aan Moeder Aarde

Plum Village – nieuwjaarsgebed aan Moeder Aarde

4 januari 2022 door de redactie

De klooster- en lekengemeenschap van Plum Village, opgericht in Zuid-Frankrijk door de  zenboeddhistische monnik, leraar en auteur Thich Nhat Hanh (‘Thay’), heeft op oudejaarsavond een Nieuwjaarsgebed tot Moeder Aarde en Al Onze Voorouders aangeboden om het einde van 2021 en het begin van 2022  te markeren.

Het gebed van de Plum Village-gemeenschap, waarin de vele wereldwijde uitdagingen van het afgelopen jaar werden erkend, begon met een uitdrukking van dankbaarheid en een streven om als spirituele familie opnieuw te beginnen:

‘2021 is weer een uitdagend jaar geweest, nu de pandemie voortduurt en we ons best doen om ons aan te passen aan nieuwe manieren van leven. Velen van ons hebben de kostbaarheid van het leven herontdekt, de waarde van harmonie in relaties, en de behoefte aan een spirituele dimensie in ons leven. Te midden van alle moeilijkheden zijn we begonnen met het helen van onrechtvaardigheid en ongelijkheid, en zijn we ons meer bewust geworden van de behoeften van de Aarde. Tegelijkertijd zijn er momenten geweest waarop we hebben toegestaan dat er zaden van angst, rusteloosheid en angst in ons hart werden gewaterd. Overweldigd door sterke emoties en verkeerde percepties, waren we niet in staat om onze toevlucht te zoeken in de praktijk. En dus willen we vanavond onze verbintenis vernieuwen om onze beoefening van aandachtig ademhalen en wandelen te versterken; om geduld en mededogen te cultiveren; en om toevlucht te zoeken in onze Geliefde Gemeenschap, zodat we een ware voortzetting kunnen zijn van Thay en onze spirituele voorouders.’

Ondanks de wijdverspreide hebzucht, hunkering en consumentisme, en het bijna universele streven naar status, macht, materieel bezit en zinnelijk comfort, benadrukten de monniken en nonnen van Plum Village dat het ware pad naar geluk, inzicht en bevrijding in de leer van de Boeddhadharma ligt, en beloofden het komende jaar door te gaan met ‘ons leven te vereenvoudigen, minder te consumeren, dieper en dankbaarder te leven, en te onthouden dat we in het huidige moment al genoeg voorwaarden hebben om gelukkig te zijn’.

Het gebed benadrukte ook de erkenning van inter-zijn – de diepe en fundamentele onderlinge verbondenheid van alle voelende wezens – die intrinsiek is aan ons eigen geluk en aan het geluk van alle leven op aarde. Alleen met dit fundamenteel en ervaringsgericht begrip kan de mensheid hopen het fanatisme en de onverdraagzaamheid, de discriminatie en de haat, de angst en de onwetendheid te overwinnen die schade en leed berokkenen aan gemeenschappen over de hele wereld en die dreigen de ecosystemen wereldwijd uit hun evenwicht te brengen.

‘Terwijl we de Aarde aanraken, betuigen we onze dankbaarheid aan u, onze geliefde leraar Thay en onze voorouders. Jullie hebben ons een pad gegeven om te beoefenen en een spirituele familie om onze toevlucht in te zoeken. Wij weten dat wij samen onze uitdagingen het hoofd kunnen bieden en onze aspiraties kunnen verwezenlijken. Wij vertrouwen erop dat in ons de wijsheid schuilt van non-discriminatie, inclusiviteit, groot mededogen, juist handelen, en niet-angst, door U aan ons doorgegeven. Op dit plechtige moment leggen wij de gelofte af om van ganser harte te praktiseren, en het welzijn en de spirituele moed van onze gemeenschap te versterken, zodat wij het pad kunnen openen voor onze eigen generatie en voor de generaties die na ons komen.’

‘Lieve Thay, lieve voorouders, lieve moeder aarde,’ besloot het gebed. ‘Aanvaard alstublieft onze offers van wierook, bloemen, fruit en thee, als een teken van ons diepste respect en liefde.’

Thay stichtte de Orde van het Interbeing en de Unified Buddhist Church, en richtte in 1982 samen met zuster Chan Khong het Plum Village Buddhist Center in Frankrijk op. Hij is een centrale figuur geweest in de overdracht van het boeddhisme naar het Westen en in het samenbrengen van een authentieke Zen-traditie en -lijn met een progressieve benadering van kwesties als sociaal activisme, wetenschap versus geloof, en religie versus spiritualiteit.

Bron Plum Village.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Nieuws Tags: gebed, Plum Village, Thay

Lees ook:

  1. Thay voor medische check up naar Thailand
  2. Thay weer terug in Plum Village
  3. Gezondheidstoestand Thay sterk verbeterd
  4. Thich Nhat Hanh weer terug in Thailand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.