• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Herinnering en inbeelding – mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn

Herinnering en inbeelding – mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn

10 september 2021 door de redactie

Mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn, stellen onderzoekers van de Universiteit van Californië. Proefpersonen haalden herinneringen en inbeelding door elkaar. Dat blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek uit 2015.

De onderzoekers splitsten een groep van 153 mensen in deelnemers aan mindfulness meditatie en in mensen die die oefening niet deden maar gewoon over zaken nadachten. Alle deelnemers werd na de vijftien minuten gevraagd om vijftien woorden te bestuderen en te onthouden. De woorden waren een synoniem voor vuilnis, maar dat woord werd zelf niet genoemd.

Van de groep die mindfulness had beoefend bleek 39 procent ten onrechte zich te ‘herinneren’ dat het woord vuilnis op het lijstje stond. Bij de andere proefpersonen was dit twintig procent. Twee andere experimenten gaven een vergelijkbaar resultaat. De onderzoekers concluderen dat het vermogen om te bepalen hoe ‘echt’ herinneringen zijn door mindfulness af lijkt te nemen. Dat is in tegenstelling tot eerdere geconstateerde effecten van mindfulness. Door mindfulness wordt het bewustzijn zo versterkt, dat het voor het brein moeilijker wordt om onderscheid te maken tussen wat echt is en wat enkel in het bewustzijn wordt beleefd. Voor de breinen die onder invloed van mindfulness waren, was het daardoor moelijker om te bepalen of het woord ‘vuilnis’ daadwerkelijk gelezen was of slechts een associatie was.

Wat de wetenschappers aan hebben getoond is dat mindfulness- met aandacht voor het nu, het geheugen zo kan beïnvloeden dat de grens tussen echte en ingebeelde -gecreëerde-herinneringen verdwijnt. Mindfulness is in enkele jaren zeer populair geworden en wordt beoefend door honderdduizenden mensen. Wetenschappers onderzoeken de effecten ervan en kwamen tot positieve bevindingen op het gebied van de behandeling van en het opheffen van fysieke en psychische stoornissen. Voorstanders zeggen dat mindfulness de concentratie verbetert en de productiviteit verhoogd.

Het is niet voor niets dat bedrijven zoals Google mindfulnesstrainingen voor het personeel organiseren. Veel scholen bieden mindfulness aan aan studenten omdat het een kalmerend effect zou hebben. Wat het huidige onderzoek aantoont is dat de vrijheid van gedachten en gevoelens door die training, deelnemers ook kan laten geloven dat in die meditatie opkomende gebeurtenissen ook echt gebeurd zijn, terwijl het alleen maar producten van de geest –die wil scoren- zijn. Werkelijkheid en inbeelding gaan in elkaar op.

De bevindingen suggereren dat mindfulness de cognitieve processen die bijdragen tot het correct identificeren van de bron van gebeurtenissen in het geheugen kan belemmeren.

Bron Universiteit van Californië. Omslagtekening Arnold Vermeeren.

Categorie: Mindfulness, Nieuws Tags: cognitieve processen, fantasie, geheugen, identificatie, krachtige belemmering, mindfulness

Lees ook:

  1. Mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn
  2. Het zelf, bewustzijn en mededogen
  3. Smiling Mind wil ook kinderen aan het mediteren krijgen
  4. Populariteit mindfulness heeft ook schaduwkanten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ton w zegt

    10 september 2021 om 16:22

    En dan..na nog meer verdieping in de Mindfulness transformeert Mindful naar Mindfool , hoeft er niks meer beoefend te worden en blijkt de “werkelijkheid ” niet meer te wezen dan een vergevorderd stadium van inbeelding en zie je dat alles alleen maar in je eigen hoofd bestaat..

    • Jolanda zegt

      11 september 2021 om 09:03

      Reden temeer om er vroeg mee te beginnen. ;)

  2. Menno Prins zegt

    11 september 2021 om 10:20

    Vijftien woorden die synoniem waren aan vuilnis, maar dat woord werd zelf niet genoemd … dan ben ik erg benieuwd naar de formuleri g van de vraag. Ik herinner mij bijvoorbeeld de vraag van mijn vader: herhaal zo snel mogelijk ” zure haring – uitje – augurkje – stokje” Dat probeerde ik. Toen: wie het het snelst kan zeggen: hij won met ROLMOPS. Daarom: hoe luidde de vraag? Vuilnis is het samenvattende antwoord…

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 442
    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku
    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.