• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Hoe de persvrijheid in zes maanden werd vermorzeld in boeddhistisch Myanmar

Hoe de persvrijheid in zes maanden werd vermorzeld in boeddhistisch Myanmar

2 augustus 2021 door de redactie

Zes maanden na een staatsgreep in het overwegend boeddhistische Myanmar (Birma) op 1 februari die een einde maakte aan een tien jaar oude overgang naar democratie en een opkomende vrije pers, beschrijft Reporters zonder Grenzen (RSF) de verschillende stadia waarin de junta journalisten heeft lastiggevallen, bedreigd en geïntimideerd en de persvrijheidssituatie tot haar huidige erbarmelijke toestand heeft gebracht. Hieronder een greep uit het verslag van RSF over de gebeurtenissen.

De situatie is gestaag verslechterd. Volgens door RSF geverifieerde cijfers worden momenteel 43 journalisten vastgehouden in gevangenissen in Myanmar. In totaal zijn er 98 gearresteerd in de afgelopen zes maanden. De overgrote meerderheid wordt vervolgd op grond van artikel 505(a) van het wetboek van strafrecht, op grond waarvan het verspreiden van “nepnieuws” wordt bestraft met drie jaar gevangenisstraf. Tientallen andere journalisten werken clandestien of zijn het land ontvlucht om vanuit het buitenland verder verslag te doen van de zaak.

Wat volgt is het verhaal van de zes maanden van vervolging die de generaals van Myanmar in staat stelden de vrije pers te verpletteren.

Na de staatsgreep fungeerden de journalisten van Myanmar als spreekbuis van het volk, dat in het hele land demonstraties organiseerde om uiting te geven aan zijn afkeer van de nieuwe militaire regering. De journalisten werden al snel het doelwit van een gewelddadig optreden.

Veel journalisten stonden voor een onoverkomelijk dilemma. Enerzijds waren zij van mening dat het hun plicht was de gevolgen van de staatsgreep te verslaan, met name de waarlijk historische golf van protesten die daardoor op gang was gebracht. Anderzijds wisten zij dat de veiligheidstroepen zo willekeurig te werk gingen dat zij konden worden gearresteerd om geen andere reden dan het feit dat zij journalisten waren en hun werk wilden doen. Als gevolg daarvan begonnen velen clandestien te werken, terwijl anderen zich in ballingschap moesten begeven.

De junta schorste de vergunningen van vijf media die bekend staan om hun redactionele onafhankelijkheid. Democratic Voice of Burma, 7 Day News, Khit Thit News, Mizzima en Myanmar Now hadden niet langer het recht om nieuwsberichten te publiceren of uit te zenden of inhoud op sociale media te plaatsen. Eén voor één ondergingen alle andere mediakanalen die zich niet hielden aan de door de generaals opgelegde lijn, hetzelfde lot.

De junta kondigde een nieuw decreet aan waarbij de doodstraf kon worden opgelegd voor 23 misdaden zonder mogelijkheid tot beroep. De misdrijven omvatten het overtreden van de mediawet en het verspreiden van “nepnieuws”.

In de staatsmedia werd dagelijks een zwarte lijst gepubliceerd van journalisten die werden gezocht wegens het verspreiden van informatie over de pro-democratiebeweging. Het leger drong er bij het publiek op aan informatie te verstrekken over de beoogde journalisten.

Met alle onafhankelijke media geneutraliseerd en tientallen journalisten in de gevangenis, had de junta haar aanvankelijke doel van het opleggen van terreur bereikt. Swe Win, de redacteur van de website Myanmar Now, vertelde aan RSF: “We zijn nu op een punt gekomen dat als we ons werk blijven doen, we het risico lopen te worden opgesloten of gedood. In juni begonnen de militairen aan een nieuwe fase, één van consolidatie.

De journalist Min Nyo van de Democratische Stem van Birma werd veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf op beschuldiging van “criminele muiterij” krachtens artikel 505(a) van het wetboek van strafrecht. Hij was de eerste journalist die door een militaire rechtbank werd veroordeeld sinds de staatsgreep van 1 februari.

In een operatie die duidelijk bedoeld was om het internationale imago van de junta op te poetsen, kondigde de staatstelevisie de vrijlating aan van enkele honderden gevangenen, onder wie zes journalisten, die tijdens protesten waren gearresteerd. Het masker viel nog geen twee weken later toen enkele van de journalisten opnieuw werden gearresteerd. Onder hen bevond zich ook Ayeyarwady Times-verslaggever Aung Mya Than, die op 10 juli opnieuw werd gearresteerd en naar de gevangenis werd teruggestuurd.

De politie arresteerde drie vrouwelijke journalisten in Taunggyi, de hoofdstad van de oostelijke deelstaat Shan, op verdenking van het uitgeven van een clandestien media-aanbod met de naam Than Lwin Thway Chin. Andere kleine verzetshaarden zoals deze media zijn in het hele land door de militaire stoomwals verpletterd. De journalistiek wordt in de kiem gesmoord.

Myanmar staat op de 140e plaats van 180 landen in de 2021 World Press Freedom Index van RSF.

Bron Reporters zonder Grenzen

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Krijgsmacht, Media, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: arrestaties, Birma, in kiem gesmoord, journalisten, Myanmar, persvrijheid, rapport, RSF

Lees ook:

  1. VN – persvrijheid in Birma staat onder druk
  2. VN secretaris-generaal Antonio Guterres hoopt op spoedige vrijlating Reuters journalisten
  3. Journalistiek gevaarlijk vak in boeddhistisch Birma
  4. Birmese journalisten in beroep tegen straf van zeven jaar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    3 augustus 2021 om 12:42

    Wat is vrijheid een zegen, een eigen mening kunnen en mogen geven zonder beoordeeld en veroordeeld te worden.
    Vrijheid is een zegen en voelt aan als geluk.
    Waarom is vrijheid in zoveel landen een duur goed en wordt dit met harde hand tegengewerkt.
    Geluk zit in een ieder, streef ernaar en omarm het, maar het moet je wel gegund worden in het korte leven.
    Vrijheid en geluk voor een ieder🙏

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is alles op één kaart zetten
    • Het jaar 2023 – dag 140 – taalzorger
    • Het teken van een groot man
    • VrijdagZindag – Mijn complottheorie
    • Prinsjesrede – wie wint de prijs voor de beste speech

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens