‘The Pig Story’, een pr-campagne van de Nederlandse varkenssector, gebruikt misleidende en onjuiste informatie om jonge kinderen een positief gevoel te geven over varkensvlees. Dat concludeerde de Reclame Code Commissie na een klacht van Stichting Varkens in Nood. Deze conclusie is nu ook bevestigd in hoger beroep.
De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) stuurde ongevraagd lesmateriaal naar basisscholen in Nederland. Het boekje schetst een uiterst positief beeld van de varkenssector en verzwijgt daarbij de negatieve kanten van de intensieve varkenshouderij. De informatie wordt aangeboden als lesmateriaal, nergens staat vermeld dat het eigenlijk reclame is. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde afgelopen december al dat dit in strijd is met de Nederlandse Reclame Code, met de Kinder- en Jeugdreclamecode en de Milieu Reclame Code.
De POV was het niet eens met de uitspraak en ging in hoger beroep. Op 16 maart kwam de uitspraak. Het College van Beroep oordeelt dat de uiting het imago van de varkenshouderij bij kinderen verbetert en daarmee indirect ook varkensproducten aanprijst. Het lesmateriaal van The Pig Story is dus wel degelijk op kinderen gerichte reclame én bevat bovendien misleidende informatie.
Misleiding
Het College van Beroep volgt de RCC in alle uitingen die de Commissie misleidend noemt. Zo omschrijft de POV een kraamhok als comfortabel voor een zeug en haar biggen. Ook claimt de organisatie dat er ‘veel gezelligheid en speelgoed’ is in varkenshokken. In werkelijkheid ontbreekt in een groot deel van de stallen zelfs het wettelijk verplichte afleidingsmateriaal.
Het College van Beroep voegt zelfs nog een extra misleiding toe aan het oordeel van de RCC. Ook de opmerking dat ‘jonge biggen meestal overlijden doordat de zeug erop gaat liggen’ wordt beoordeeld als misleidend. Varkens in Nood had op de zitting al benadrukt dat de biggensterfte in Nederland zo extreem hoog is omdat het fokbeleid al jaren inzet op een onnatuurlijk hoog aantal biggen per zwangerschap.
Frederieke Schouten, directeur van Varkens in Nood: “Wij zijn heel blij met deze uitspraak. Dit bevestigt de schaamteloze kindermarketing van de varkenssector. Veel van het dierenleed waar wij al jaren tegen strijden, wordt in dit ‘lesmateriaal’ zorgvuldig verdraaid of verzwegen. Daar moet je de jeugd niet mee voorliegen. Juist kinderen leven steeds bewuster en houden rekening met de dieren en de planeet. Het is belangrijk om ze goed voor te lichten.”