• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

Thailand – boeddhistische activist Sulak Sivaraksa schaart zich achter demonstranten

27 november 2020 door de redactie

De Thaise prominente geëngageerde boeddhistische en sociale activist Sulak Sivaraksa (87)  heeft  zich  woensdagavond tijdens een pro-democratische demonstratie in het centrum van Bangkok solidair verklaard met de demonstranten die de Thaise premier, de voormalige militaire generaal Prayut Chan-o-cha, opriepen om afstand te doen van de macht. Er wordt al maanden gedemonstreerd in Thailand tegen de premier en de status van het koningschap.

Sulak’s solidariteit met de demonstranten komt op een moment dat de militair ingestelde Thaise regering controversiële wetgeving die kritiek op de koninklijke familie verbiedt, nieuw leven in te blazen, in een poging om de maandenlange antiregerings protesten in te dammen.

In een korte toespraak tot de verzamelde massa’s demonstranten bekritiseerde Sulak, oprichter van het International Network of Engaged Buddhists (INEB), Prayuth voor het negeren van de wensen van wijlen koning Rama IX van Thailand, Bhumibol Adulyadej en regerend koning Rama X, Vajiralongkorn, die beiden publiekelijk verklaarden dat de strenge lèse-majesté wetgeving van Thailand, bekend als artikel 112 van het wetboek van strafrecht, niet mag worden misbruikt om mensen te vervolgen die de monarchie bekritiseren. Sulak is zelf minstens vier keer aangeklaagd op grond van de Thaise lèse-majesté wetten, maar is nooit veroordeeld.

Te midden van het groeiende publieke verzet tegen de regering zijn er aanklachten ingediend tegen een aantal sociale activisten op grond van artikel 112, dat voorziet in gevangenisstraffen tot 15 jaar voor elke overtreding. Het is de eerste keer in meer dan twee jaar dat dergelijke aanklachten worden ingediend.

Sulak die in gevestigde en koningsgezinde kringen algemeen wordt gerespecteerd, verklaarde dat de regering van Prayut, door haar toevlucht te nemen tot artikel 112 om publieke onenigheid de kop in te drukken, zelf schade toebrengt aan de instelling van de monarchie en daarom de macht zou moeten worden ontnomen. Prayut was opperbevelhebber van het Thaise leger van 2010-14 en leidde de militaire junta die van mei 2014 tot juli 2019 aan de macht was in Thailand.

De door studenten geleide protesten zijn sindsdien geëscaleerd tegenover de hardnekkigheid van de regering, van drie kernvereisten-  om het parlement te ontbinden, een einde te maken aan de intimidatie van het volk en een nieuwe grondwet op te stellen, om ongekende oproepen tot hervorming van de monarchie van het land op te nemen, artikel 112 te wijzigen, en om een scheiding aan te brengen tussen het publiek- en de persoonlijke rijkdom van de monarch, om zo de transparantie en de verantwoordingsplicht binnen de instelling te garanderen.

De demonstranten hebben ook opgeroepen tot onafhankelijk onderzoek in verdachte buitengerechtelijke executies en gedwongen verdwijningen van personen die als kritisch voor de monarchie worden beschouwd.

Sulak was in 1989 mede-oprichter van INEB, met als doel het verbinden van sociaal geëngageerde boeddhisten over de hele wereld, het bevorderen van begrip, samenwerking en netwerken tussen interboeddhistische en interreligieuze groepen, en het aanpakken van wereldwijde kwesties, zoals mensenrechten, het oplossen van conflicten en milieuoverwegingen. Tot de leden van de INEB behoren monniken, nonnen, activisten, maatschappelijk werkers en academici uit meer dan 25 landen in Azië, Australië, Europa en Noord-Amerika, die samenwerken onder de paraplu van de kalyana-mitrata.

Thailand is een overwegend Theravada boeddhistisch land, met 94,5 procent van de bevolking van 69 miljoen mensen die zich identificeren als boeddhisten, volgens de volkstelling van de regering voor 2015. Het Zuidoost-Aziatische koninkrijk heeft zo’n 40.000 boeddhistische tempels en bijna 300.000 monniken.

Bron BNN.

Lees ook de open brief aan de Thaise regering van Hans van Willenswaard, auteur van de BD-serie De zwarte tulp OpenLetter-on-Reconciliation-in-Thailand.pdf

Hans woont met zijn vrouw in Thailand waar zij samen een sociale onderneming begonnen: een uitgeverij met eigen boekwinkel; projecten op het gebied van biologische landbouw en, onder andere, een jaarlijkse ‘Right Livelihood summer school’

Na meer dan 15 jaar hebben Hans en Wallapa het management overgedragen aan jonge ondernemers en zijn opnieuw ‘voor zichzelf’ begonnen. Vanuit zijn medewerking aan INEB in Azië zoekt Hans naar nieuwe ingangen voor een eigentijds westers boeddhisme.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: demonstraties, Hans van Willenswaard, INEB, koning, macht, premier, Sulak Sivaraksa, Thailand

Lees ook:

  1. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  2. ‘Thaise monniken mogen niet deelnemen aan demonstraties’
  3. Demonstranten – ‘Thailand is van ons, niet van de koning’
  4. Overheid Thailand wil Hoge Sangha Raad macht ontnemen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.