De Thaise prominente geëngageerde boeddhistische en sociale activist Sulak Sivaraksa (87) heeft zich woensdagavond tijdens een pro-democratische demonstratie in het centrum van Bangkok solidair verklaard met de demonstranten die de Thaise premier, de voormalige militaire generaal Prayut Chan-o-cha, opriepen om afstand te doen van de macht. Er wordt al maanden gedemonstreerd in Thailand tegen de premier en de status van het koningschap.
Sulak’s solidariteit met de demonstranten komt op een moment dat de militair ingestelde Thaise regering controversiële wetgeving die kritiek op de koninklijke familie verbiedt, nieuw leven in te blazen, in een poging om de maandenlange antiregerings protesten in te dammen.
In een korte toespraak tot de verzamelde massa’s demonstranten bekritiseerde Sulak, oprichter van het International Network of Engaged Buddhists (INEB), Prayuth voor het negeren van de wensen van wijlen koning Rama IX van Thailand, Bhumibol Adulyadej en regerend koning Rama X, Vajiralongkorn, die beiden publiekelijk verklaarden dat de strenge lèse-majesté wetgeving van Thailand, bekend als artikel 112 van het wetboek van strafrecht, niet mag worden misbruikt om mensen te vervolgen die de monarchie bekritiseren. Sulak is zelf minstens vier keer aangeklaagd op grond van de Thaise lèse-majesté wetten, maar is nooit veroordeeld.
Te midden van het groeiende publieke verzet tegen de regering zijn er aanklachten ingediend tegen een aantal sociale activisten op grond van artikel 112, dat voorziet in gevangenisstraffen tot 15 jaar voor elke overtreding. Het is de eerste keer in meer dan twee jaar dat dergelijke aanklachten worden ingediend.
Sulak die in gevestigde en koningsgezinde kringen algemeen wordt gerespecteerd, verklaarde dat de regering van Prayut, door haar toevlucht te nemen tot artikel 112 om publieke onenigheid de kop in te drukken, zelf schade toebrengt aan de instelling van de monarchie en daarom de macht zou moeten worden ontnomen. Prayut was opperbevelhebber van het Thaise leger van 2010-14 en leidde de militaire junta die van mei 2014 tot juli 2019 aan de macht was in Thailand.
De door studenten geleide protesten zijn sindsdien geëscaleerd tegenover de hardnekkigheid van de regering, van drie kernvereisten- om het parlement te ontbinden, een einde te maken aan de intimidatie van het volk en een nieuwe grondwet op te stellen, om ongekende oproepen tot hervorming van de monarchie van het land op te nemen, artikel 112 te wijzigen, en om een scheiding aan te brengen tussen het publiek- en de persoonlijke rijkdom van de monarch, om zo de transparantie en de verantwoordingsplicht binnen de instelling te garanderen.
De demonstranten hebben ook opgeroepen tot onafhankelijk onderzoek in verdachte buitengerechtelijke executies en gedwongen verdwijningen van personen die als kritisch voor de monarchie worden beschouwd.
Sulak was in 1989 mede-oprichter van INEB, met als doel het verbinden van sociaal geëngageerde boeddhisten over de hele wereld, het bevorderen van begrip, samenwerking en netwerken tussen interboeddhistische en interreligieuze groepen, en het aanpakken van wereldwijde kwesties, zoals mensenrechten, het oplossen van conflicten en milieuoverwegingen. Tot de leden van de INEB behoren monniken, nonnen, activisten, maatschappelijk werkers en academici uit meer dan 25 landen in Azië, Australië, Europa en Noord-Amerika, die samenwerken onder de paraplu van de kalyana-mitrata.
Thailand is een overwegend Theravada boeddhistisch land, met 94,5 procent van de bevolking van 69 miljoen mensen die zich identificeren als boeddhisten, volgens de volkstelling van de regering voor 2015. Het Zuidoost-Aziatische koninkrijk heeft zo’n 40.000 boeddhistische tempels en bijna 300.000 monniken.
Bron BNN.
Lees ook de open brief aan de Thaise regering van Hans van Willenswaard, auteur van de BD-serie De zwarte tulp OpenLetter-on-Reconciliation-in-Thailand.pdf
Hans woont met zijn vrouw in Thailand waar zij samen een sociale onderneming begonnen: een uitgeverij met eigen boekwinkel; projecten op het gebied van biologische landbouw en, onder andere, een jaarlijkse ‘Right Livelihood summer school’
Na meer dan 15 jaar hebben Hans en Wallapa het management overgedragen aan jonge ondernemers en zijn opnieuw ‘voor zichzelf’ begonnen. Vanuit zijn medewerking aan INEB in Azië zoekt Hans naar nieuwe ingangen voor een eigentijds westers boeddhisme.