• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Communistisch China – Voorouderlijke tempels herbestemd voor publiek gebruik

Communistisch China – Voorouderlijke tempels herbestemd voor publiek gebruik

5 oktober 2020 door de redactie

Zelfs de plaatsen waar familiale clans samenkomen om hun voorouders te eren en belangrijke gebeurtenissen te vieren, zijn doelwit geworden van het hardhandig optreden van de Chinese Communistische Partij (CCP) tegen religie.

door Deng Jie*

Vroomheid is een van de essentiële deugden in de traditionele Chinese cultuur die de vorming van de Chinese samenleving door de eeuwen heen sterk heeft beïnvloed. Kinderen wordt van jongs af aan geleerd om hun ouders en ouderen te respecteren en te gehoorzamen, voor hen te zorgen gedurende hun hele leven en hen te blijven eren na hun dood.

Voor dit laatste doel worden traditioneel voorouderlijke tempels gebouwd. Familieklassen – groepen mensen die via de mannelijke lijn verwant zijn en dezelfde achternaam en voorouders delen – komen daar bijeen om hun voorouders te eren en belangrijke gebeurtenissen te vieren, zoals bruiloften en begrafenissen. Maar de CCP behandelt deze bijeenkomsten in voorouderlijke tempels als “bedreigende volksregeringen” en zet ze om in partijpropagandabases en openbare activiteitenlocaties.

Xiaogan, een stad in de centrale provincie Hubei, is nauw verbonden met deze vroomheid: de naam komt van het Chinese woord “Xiao”, wat letterlijk “kinderlijke vroomheid” betekent. In mei heeft de regering van de door Xiaogan bestuurde Maochen stad de hoofden van alle lokale clans bijeengeroepen voor een vergadering. De deelnemers werd meegedeeld dat alle clanactiviteiten verboden waren en de regering de tien voorouderlijke tempels van de stad overneemt om ze voor openbaar gebruik geschikt te maken. Net als tijdens de Culturele Revolutie beweerden de autoriteiten dat ze de vier oude gebruiken, cultuur, gewoontes en ideeën – aan het vernietigen waren om nieuwe te creëren.

“Het is een politieke taak om voorouderlijke tempels om te vormen’, vertelde een ingewijde van de regering aan Bitter Winter. “De regering eist dat de bekering van de tempels in een week tijd voltooid is. Elke voorouderlijke tempel die weigert mee te werken, zou worden gesloopt.” In juni werd de Ailian Hall van de stad, gebouwd door de Zhou clan, omgebouwd tot een cultureel activiteitencentrum voor ouderen.

“De autoriteiten stuurden personeel om met rode doeken alles te bedekken wat te maken had met het brengen van offers aan de voorouders in de tempel en slogans te posten om de communistische partij te promoten”, herinnerde een inwoner van het dorp Huang zich. “Ze wilden ook een Xi Jinping-portret (de Chinese president) ophangen in de centrale hal, waar de tabletten ter nagedachtenis aan alle voorouders zijn neergelegd, maar het hoofd van de clan weigerde krachtig”.

De andere negen voorouderlijke tempels werden ook omgevormd. Slogans die het motto van de Culturele Revolutie – “de Vier Oudsten vernietigen” uitdragen, zijn in enkele van hen tentoongesteld.

“Sinds de regering de voorouderlijke tempels heeft overgenomen, moeten we ons een week voor het houden van enige activiteit melden bij de lokale functionarissen om onze voorouders te eren,” klaagde het hoofd van een van de Maochen’s herbestemde tempels. “We kunnen aan onze voorvaderen alleen offeren met toestemming van de regering.”

De Wang clan voorouderlijke tempel in Hubei’s sjiitische stad werd in mei omgebouwd tot een cultureel auditorium. Alle beelden van voorouders werden gesloopt en vervangen door boekenplanken met CCP-propagandaboekjes. Oefenapparatuur werd buiten de zaal geïnstalleerd om elke gelijkenis met een tempel weg te vegen.

Een regeringsinsider van Hubei’s Suizhou stad vertelde Bitter Winter dat een provinciaal inspectieteam tijdens een bezoek in juli vorig jaar expliciet aangaf dat de centrale overheid “de rectificatie en opruiming van voorouderlijke tempels aan het bevorderen was”. Wat betekent dat ze zouden worden beheerd door de staat, niet door clans.

“Alle clanactiviteiten zijn verboden in tempels, en de bouw van nieuwe is verboden,” zei de bron. “Lokale ambtenaren kregen het bevel om de borden van de tempels te vernielen.”

In de zuidoostelijke provincie Jiangxi worden soortgelijke acties uitgevoerd. Bijna 30 voorouderlijke tempels zijn herbestemd in de provincie Duchang. “In plaats van het eren van voorvaderen of het houden van familie-evenementen, spelen vreemden nu mahjong, zingen en dansen in voorouderlijke tempels,” merkte een dorpeling boos op.

De Gan clan voorouderlijke tempel in Jiujiang’s Yongxiu provincie is veranderd in een centrum waar de geschiedenis van de partij wordt onderwezen en wordt nu gebruikt om CCP propaganda te verspreiden.

“Voorouderlijke tempels waren plaatsen om de herinnering aan de voorouders van de clans te bewaren, maar zijn nu veranderd in propagandabases”, zei een inwoner van een dorp in de regio Yongxiu hulpeloos. “Dit is gebrek aan respect voor onze voorouders. We zijn erg verdrietig, maar kunnen er niets aan doen.” “De staat vreest dat het veel moeilijker is om verenigde mensen te beheren, zoals clans, daarom breekt het het systeem van voorouderlijke tempels,” zei een Yongxiu provinciale overheidsmedewerker.

Bron Bitterwinter https://bitterwinter.org/ancestral-temples-repurposed-for-public-use/
Deng Jie is om veiligheidsredenen een pseudoniem.

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: CCP, China, controle, religie

Lees ook:

  1. Tibet ontoegankelijk voor journalisten en diplomaten- VS gaat Chinese ‘reizigers’ toegang tot VS ontzeggen
  2. Verbod op boeddhistisch drukwerk neemt in heel China toe
  3. China – gezichtsherkenningscamera’s geïnstalleerd in onder staatstoezicht staande religieuze plaatsen
  4. CCP – ‘Tibetanen danken hun gelukkiger leven aan president Xi Jinping’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    5 oktober 2020 om 13:44

    Voorouderlijke tempels worden al eeuwenlang met argwaan bekeken door overheden in China, de CCP is historisch beslist niet de enige. Men vreesde en vreest voor staatsgevaarlijke activiteiten, die het regime en de samenleving in gevaar zouden kunnen brengen. Denk aan opstanden e.d., waarvan China er vele gekend heeft en waarvan sommige het bestaan van China in gevaar brachten.

    Het is bekend dat eind 19de begin, 20ste eeuw China zich probeerde te moderniseren om kolonisatie door het Westen te voorkomen. Bij de modernisering was het Westen het na te streven en voorbij te streven voorbeeld. Volgens de intellectuelen en in het Westen geschoolde elite in die tijd, die vaak bekeerd waren tot het christendom, is er in het moderne China geen ruimte voor ‘bijgeloof’ en ‘achterlijkheid’ waaronder ook de voorouderlijke tempels zouden vallen.

    Het is tot op heden echter niemand in China gelukt om voorouderverering uit te roeien. Daarom werd het getolereerd.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
30 sep
Weekend Sesshin Zengroep Oshida
30 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 443
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
    • Boeken – het Tibetaanse dodenboek voor beginners
    • B’eter – Vegan buiten de deur en wraps met ovengroenten en hummus
    • Geen dood, geen vrees (82)  – Tranen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.