• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Belgische lama’s, zenmeesters en monniken, weg met de bedelnap

Belgische lama’s, zenmeesters en monniken, weg met de bedelnap

2 oktober 2020 door Joop Ha Hoek

Anders dan in Nederland ontvangen boeddhistische organisaties en personen in België staatssteun. De subsidie wordt verstrekt door het ministerie van justitie en is gebaseerd op de Belgische grondwet, waarin staat dat de ‘wedden en pensioenen van de bedienaren der erediensten  ten laste van de staat komen.’

Boeddhistische bedienaren (of voorgangers) kunnen lama’s, zenmeesters en leken zijn. Het is aan de federale regering van België om de definitieve erkenning te verlenen. De Belgische Boeddhistische Unie is als koepel jarenlang druk bezig geweest met het opzetten van een financieringsstructuur voor de erkende verenigingen en de organisatie van, voor wat genoemd wordt, diensten voor morele bijstand in  het ziekenhuiswezen of in het gevangeniswezen. Daartoe wordt de opleiding van moreel consulent ontwikkeld. Inmiddels is een opleiding voor boeddhistisch leraar in het regulier onderwijs van de grond gekomen.

De BUB diende in maart 2006 een aanvraag tot officiële erkenning van het boeddhisme in. In 2008 erkende de federale overheid het boeddhisme als een organisatie die ‘morele diensten verleent op basis van een niet-confessionele levensbeschouwing’.

De BUB ontvangt vanaf dat jaar jaarlijks een bedrag van 150.000 euro om de kosten van het nationaal secretariaat te financieren.

De in 1981 als Federatie van Boeddhistische Verenigingen in België opgerichte BUB is de koepelorganisatie waarin negentien organisaties uit vrijwel alle boeddhistische stromingen zijn verenigd. Ze wil die verenigingen samenbrengen en hen aanzetten tot samenwerking.

Niet alle boeddhistische organisaties zijn lid van de  koepel. Maar volgens secretaris-generaal Koen Vermeulen van de BUB betekent dat niet dat deze organisaties afwijzend staan tegenover de koepel. ‘Het is een proces dat groeit,’ zegt hij in 2013. De BUB is namens boeddhistisch België naar de overheid toe de officiële en enige belangenbehartiger.

België financiert nu 8 erkende erediensten –de katholieke, protestantse-evangelische, anglicaanse, orthodoxe, islamitische en israëlitische. Daar werden later de niet-confessionele levensbeschouwingen aan toegevoegd: de vrijzinnigen (sinds 1993) en het boeddhisme (sinds 2008). Erkenning door de federale overheid heeft onder meer tot gevolg dat het salaris en het pensioen van de religieuze leider van de eredienst door de staat worden uitbetaald, evenals de wedden en pensioenen van de bedienaren van de eredienst die tot het kader behoren.Huy, Stupa Huy

Over de hoogte van de toekomstige wedde van boeddhistische monniken, leraren en leken, die als ‘bedienaren’ aan de slag gaan, zijn nog geen cijfers bekend. Te vergelijking, een secretaris-generaal van het executief van de moslims in België ontvangt jaarlijks een wedde van rond de 45.000 euro. De vergoeding voor imams  in verschillende rangen bedraagt tussen de 14.000 en 19.000 euro. Exclusief kinderbijslag en andere toeslagen. De gewesten en steden in België betalen verplicht de huisvesting van de bedienaars. Na hun werkzame leven ontvangen de voorgangers een pensioen.

Levensbeschouwelijke stromingen in België worden door de overheden niet op een gelijke manier behandeld. Bijna tachtig procent van de overheidsmiddelen die de federale overheid vrijmaakt voor het personeelskader van erediensten en levensbeschouwingen- 72 van de 91 miljoen euro, gaat naar de katholieke kerk. Dat heeft onder meer te maken met het gegeven dat voor de katholieke eredienst het aantal inwoners van een parochie –ongeacht het geloof– richtinggevend is, terwijl voor andere erediensten het aantal effectieve aanhangers wordt geteld.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel boeddhisten er momenteel in België zijn. Net zo min als elders bestaan er in België instanties die bepalen wie er al dan niet boeddhist is. Zelfs in boeddhistische centra wordt niet gevraagd of men de leer van de Boeddha werkelijk volgt. Dat wordt beschouwd als een persoonlijke aangelegenheid. Volgens de volkstelling van 2001 waren er op een bevolking van ongeveer tien miljoen Belgen naar schatting 10.000 boeddhisten van Belgische nationaliteit.

Uit een onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven blijkt dat volgens ‘insiders’ enkele  tienduizenden mensen in België het boeddhisme ernstig neemt. Cijfers schommelen tussen 20.000 en 40.000 volgelingen van Boeddha. Koen Vermeulen, secretaris-generaal van de BUB in 2013: ‘Ik schat dat het cijfer van rond de 50.000 boeddhisten in ons land aardig in de buurt komt van de werkelijkheid. Veel mensen worden geïnspireerd door de beginselen van het boeddhisme, maar noemen zich geen boeddhist. Soms hebben ze een dubbele overtuiging, zijn daarnaast moslim of christen. Daardoor wordt een goede registratie moeilijk. Wat we wel weten is dat de invloed van het boeddhisme op de samenleving groot is. Daar wordt steeds meer naar verwezen als het bijvoorbeeld om tolerantie gaat. ’

Net als in de rest van Europa is het boeddhisme in België vooral een fenomeen van westerse ‘bekeerlingen’. Er zijn weinig etnische boeddhisten in België. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat België geen kolonies had in overwegend boeddhistische landen.

Pas vanaf de jaren zestig kwam er een Aziatische migratie naar België op gang. Ten gevolge van de Vietnamoorlog bijvoorbeeld kwamen er duizenden Vietnamese en honderden Laotiaanse vluchtelingen naar België. Ook Cambodjaanse vluchtelingen zochten hun heil in België, op de vlucht voor de gruwel van het Pol-Potregime. Het gaat om relatief kleine aantallen.

Er is nagenoeg geen Thais boeddhisme in België. Ook het Chinees boeddhisme blijft marginaal.

lama kartaHet Tibetaanse boeddhisme heeft wel een brede aantrekkingskracht in België. In relatief korte tijd werden er drie Tibetaanse centra opgericht in Antwerpen, Brussel en Huy, waarin tot op de dag van vandaag het Tibetaanse boeddhisme wordt bestudeerd. Er verblijven permanent drie lama’s in België. Lama Karta*, die in de hele Benelux voordrachten en cursussen over het Tibetaanse boeddhisme geeft, al sinds 1987. Mede door zijn inzet beleeft het boeddhisme in België een sterke groei.

België kent een scheiding van staat en kerk. Inhoudelijk bemoeit de overheid zich niet met het uitoefenen van de verschillende godsdiensten of religies. Maar wel alle Belgen betalen, of ze het willen of niet, via de afdracht van belastinggeld mee aan het in standhouden van godsdienstige, religieuze en vrijzinnige stromingen.

Omgerekend betaalt elke Belg 56 euro per jaar aan wat door veel mensen als een persoonlijke beleving wordt gezien. Niemand in België is beter beschermd dan de bedienaren van de eredienst. Hun wedde en pensioen zijn verankerd in de grondwet. Ze kunnen nooit dakloos worden, gemeenten zijn verplicht priesters en andere voorgangers huisvesting te garanderen.

Critici wijzen ook op de rechtsongelijkheid. Door de schifting die de federale staat maakt bij de erkenning van de subsidieaanvragers, benadeelt ze andere groepen. Zoals Jehovagetuigen en mormonen, waardoor de staat haar neutraliteit zou verliezen.

In Nederland moeten boeddhistische organisaties hun eigen broek ophouden. Daar is de scheiding, overigens anders dan in het onderwijs, tussen kerk en staat compleet.

De BUN, de Boeddhistische Unie Nederland bijvoorbeeld, drijft geheel op vrijwilligers en is afhankelijk van eventuele giften en donaties en een bescheiden contributie van de leden.

Rooms-katholieke pastoors zijn in dienst van een parochie en voor hun inkomsten afhankelijk van wat er aan giften, erfenissen en schenkingen binnenkomt.

*Lama Karta is in het voorjaar van 2013 overleden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Geluk, Nieuws, Onderwijs, Politiek Tags: bedienaars, België, Boeddhisme, BUB, eredienst, erkenning, lama, monnik, pensioen, salaris, wedde

Lees ook:

  1. Belgische lama’s, zenmeesters en monniken, weg met de bedelnap
  2. Edel Maex – Zou een erkenning van het boeddhisme wijsheid zijn?
  3. Regeerakkoord België – erkenning van het boeddhisme
  4. Belgische boeddhistische voorgangers hopen op staatserkenning- en een wedde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    2 oktober 2020 om 12:47

    Er zijn denk ik nog wel wat verschillen. In NL is er al lang toegang tot gevangenissen, ziekenhuizen, scholen en wordt ‘veelal’ ook salarisdragend werk gedaan. In België is dit blijkbaar mede gekoppeld aan de erkenning als religie, die dan ook leidt tot salarisdragend werk niet voor het brede publiek maar voor de eigen volgelingen.
    Lastig om appels met appels te vergelijken, maar de meeste boeddhisten wereldwijd zullen natuurlijk blij zijn met deze stap.

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens