• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaanse mensenrechtenactiviste Ama Adhe (88) overleden

Tibetaanse mensenrechtenactiviste Ama Adhe (88) overleden

4 augustus 2020 door de redactie

Ama Adhe organiseerde een ondergronds netwerk van vrouwen die vechten voor mensenrechten en vrijheid, en werd 27 jaar lang gemarteld in de gevangenissen van de Chinese Communistische Partij (CCP).

door Massimo Introvigne

Op 3 augustus 2020 stierf Adhe Tapontsang, bekend als Ama (Moeder) Adhe, in Dharamsala, India. In het Westen kennen velen haar van het boek The Voice That Remembers (Boston: Wisdom Publications) uit 1999, waarin ze haar verhaal vertelde aan Joy Blakeslee. Het boek leest als een roman, maar helaas is alles waar.

Ama Adhe op haar sterfbed (foto Centrale Tibetaanse Administratie)

Adhe werd in 1932 geboren in de regio Nyarong, toen deel uitmakend van Tibet en nu door de Chinezen opgenomen in de provincie Sichuan. Ze maakte de CCP-invasie van Nyarong en de Kham-regio mee in 1950, toen ze 18 jaar oud en pas getrouwd was. Terwijl de CCP aanvankelijk beloofde de Tibetaanse cultuur en religie te respecteren, begon ze al snel met het sluiten van boeddhistische kloosters, het vernederen van monniken en het vervolgen van gelovigen. Degenen die zich verzetten werden geëlimineerd. Adhe’s vader stierf in een ziekenhuis onder verdachte omstandigheden, en haar man werd vergiftigd en stierf in haar armen in 1954.

Hoewel Adhe berooid, met een jonge zoon en zwanger van haar tweede kind, een dochter, was besloot zij in 1955 een clandestien netwerk van Tibetaanse vrouwen op te richten die informatie verzamelden voor de mannen die in de bergen tegen de CCP vochten en probeerden de waarheid te vertellen (over de Chinese terreur) aan de wereld buiten Tibet. Uiteindelijk werd haar organisatie legendarisch en voorzag ze het verzet ook van voedsel en andere voorzieningen.

De CCP-politie slaagde er uiteindelijk in om haar in 1958 te arresteren. Haar boek beschrijft hoe ze wreed gemarteld werd en gedurende 27 jaar van de ene Chinese gevangenis naar de andere verhuisde, totdat ze in 1985 werd vrijgelaten tijdens de korte verzoeningspolitiek die door Deng Xiaoping werd gepromoot.

Haar avonturen waren nog niet ten einde. Ze bleef onder toezicht, maar wist toch te ontsnappen naar India, waar ze een gerespecteerde stem werd in de vluchtelingengemeenschap in Dharamsala.

Met Alma Adhe verliest Tibet een stem van het verzet en een levende herinnering aan de vervolging. Haar voorbeeld zal zeker een inspiratiebron zijn voor nieuwe generaties strijders voor vrijheid, mensenrechten en religieuze vrijheid.

Massimo Introvigne (geboren op 14 juni 1955 in Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de stichter en directeur van het Center for Studies on New Religions (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze stromingen bestuderen. Introvigne is de auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de hoofdauteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van religies in Italië). Hij is lid van de redactie van het Interdisciplinair Tijdschrift voor Onderzoek naar Religie en van het bestuur van de Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij de “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Observatorium voor Religieuze Vrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om de problemen op het gebied van religieuze vrijheid op wereldwijde schaal te monitoren.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/ama-adhe-tibetan-hero-dies-at-88/

Categorie: Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Rechtspraak Tags: Ama Adhe, China, India, martelingen, The Voice That Remembers, Tibet, verzet

Lees ook:

  1. Tibetanen in ballingschap betuigen steun aan grenssoldaten India
  2. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  3. Indiase militairen leren Tibetaanse taal en cultuur om de banden in grensgebied met Tibet te verstevigen
  4. Tibetaans Jeugdcongres mengt zich in politieke discussie over conflict India China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Is bewustzijn een soort stof, of is stof een soort bewustzijn?
    • De virtuele denkster 442
    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku
    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.