Yongey Mingyur Rinpoche, leraar en meester in de Karma Kagyu- en Nyingma-lijn binnen het Tibetaans boeddhisme, heeft een verklaring afgelegd over de recente rassenonlusten in de Verenigde Staten. Hij erkent de onrust en het lijden van de mensen in de VS en de noodzaak van verandering. Hij sprak naar aanleiding van de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd in Minneapolis, Minnesota, vorige week.
Mingyur Rinpoche, een groot voorstander van meditatie, suggereert dat als boeddhisten mediteren in tijden als deze, meditatie en gebed niet genoeg zijn. In zijn verbondenheid met gezinnen, de maatschappij en de wereld, suggereert hij dat er meer verandering nodig is. Ter illustratie gebruikte hij het voorbeeld van de Boeddha die het kastenstelsel waarin hij was geboren heeft omgegooid en die een voorbeeld was in zijn maatschappij.
De verklaring luidt:
‘Beste vrienden, leden van de gemeenschap en mediteerders,
We leven in een tijd van ongekende beroering en lijden. De wereldwijde (corona)pandemie heeft elk aspect van ons leven al ontwricht. Alsof dit nog niet uitdagend genoeg is, zijn degenen onder u in de Verenigde Staten er nu getuige van- en misschien zelfs wel direct betrokken bij de pijn en het leed van gemeenschappen die worden verscheurd door het lijden van zwarte mannen, vrouwen en gezinnen – ze worden niet gehoord, niet erkend en de oorzaak niet aangepakt.
Ons antwoord op het lijden is vaak meditatie. We mediteren om onze eigen blinde vlekken duidelijker te zien. We mediteren om ons hart volledig te openen voor het lijden van anderen. En we mediteren om onze eigen wonden te helen, zodat we anderen echt van dienst kunnen zijn.
Maar gebeden en meditatie zijn niet genoeg, vooral niet in tijden als deze. Meditatie moet gepaard gaan met wijze, medelevende actie.
De Boeddha zelf leefde in een tijd van enorm lijden en onrecht. Het kastensysteem van het oude India was een onrechtvaardig systeem dat tot grote vooroordelen en geweld leidde. Dit was hetzelfde systeem dat de Boeddha – als jongeman – immense macht, rijkdom en privilege gaf. Hij was een prins. Hij had zoveel te verliezen en niets te winnen door het kastenstelsel te verstoren, maar dat is precies wat hij deed.
Toen de Boeddha zijn eigen gemeenschap vormde, keerde hij de eeuwenoude tradities van het kastenstelsel om en liet hij mensen van alle rangen en standen in de sangha toe. Het was niet perfect. Vrouwen kregen niet dezelfde status als mannen. Maar het was in die tijd een revolutie. Hij bad niet alleen maar dat er een einde zou komen aan het lijden van het kastenstelsel. Hij gebruikte de kracht die hij had om actief de systemen van zijn tijd te veranderen die zoveel mensen lieten lijden.
Het lijden neemt vele vormen aan. Het is waar dat we individueel lijden. Toch helpt het principe van onderlinge afhankelijkheid ons in te zien dat onwetendheid en het lijden dat het veroorzaakt niet slechts individuele ervaringen zijn. Ze manifesteren zich in onze gezinnen, onze gemeenschappen, en in de cultuur en de maatschappij, net zo goed als ze in ieder van ons individueel leven.
Om het lijden met wijsheid en mededogen aan te gaan, moeten we naar deze webben van onderlinge verbondenheid kijken. We moeten de rol erkennen die we spelen in het grotere geheel. We moeten de kracht gebruiken die we hebben om te helpen wanneer we kunnen en om anderen te steunen wanneer we dat niet kunnen.
Dit is het voorbeeld dat de Boeddha 2.500 jaar geleden voor ons stelde. Toen waren er, net als nu, geen gemakkelijke antwoorden. Samsara is rommelig. De enige manier om vooruit te komen is om ons best te doen. En hoewel we zeker fouten zullen maken, als we ons laten leiden door wijsheid en mededogen, zullen onze fouten ons dichter bij een wereld brengen die het ene leven niet meer waardeert dan het andere.’
Yongey Mingyur Rinpoche
Geboren in 1975 in Nepal, leerde Mingyur Rinpoche de boeddhistische filosofie en meditatie van zijn vader, Tulku Urgyen Rinpoche (1920-96), die beschouwd wordt als een van de grootste moderne Dzogchen-meesters. Hij vervolgde zijn studie aan het Sherab Ling Klooster in Noord-India. Mingyur Rinpoche heeft een reeks lange retraites volbracht, waarvan de meest recente een driejarige retraite was die begon in juni 2011. Hij stichtte het Tergar Klooster in 2007, een van de grootste kloostercomplexen in Bodh Gaya, India. Vandaag de dag zijn er Tergar vestigingen over de hele wereld, waaronder een in Minneapolis, Minnesota, waar George Floyd vorige week werd gedood, en meer dan 20 andere in de VS.
Bij de brief van Mingyur Rinpoche voegde het bestuur van Madison, Wisconsin en Tergar eraan toe dat het “solidair is met de boodschap ‘Black lives matter’. Het recente blanke politiegeweld tegen George Floyd weegt zwaar op ons allemaal. We hebben een morele verantwoordelijkheid tegenover onszelf en anderen om racisme uit ons hart en onze geest te verwijderen”.
Frederik Niemeijer zegt
“solidair is met de boodschap ‘Black lives matter’
Ja zonder meer, all live matter, zeg ik dan als Boeddhist.
De slogan B.L.M.komt in America alleen voor, zo’n vijf maanden voor de verkiezingen.
Zijn de verkiezingen eenmaal voorbij, dan hoort u er niets meer over, let maar op vanaf December is het weer 3.5 jaar stil op dit front.
Simone zegt
Ja, dus we moeten ons blijven uitspreken, ‘jij en ik’. Kleine verhalen maken een groot verhaal, dat gaat over all life matters. We hebben samen te doen, dat is de opdracht!