• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Yongey Mingyur Rinpoche – er is meer nodig dan mediteren, VS heeft nood aan verandering

Yongey Mingyur Rinpoche – er is meer nodig dan mediteren, VS heeft nood aan verandering

4 juni 2020 door de redactie

Yongey Mingyur Rinpoche, leraar en meester in de Karma Kagyu- en Nyingma-lijn binnen het Tibetaans boeddhisme, heeft een verklaring afgelegd over de recente rassenonlusten in de Verenigde Staten. Hij erkent de onrust en het lijden van de mensen in de VS en de noodzaak van verandering.  Hij sprak naar aanleiding van de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd in  Minneapolis, Minnesota, vorige week.

Mingyur Rinpoche, een groot voorstander van meditatie, suggereert dat als boeddhisten mediteren in tijden als deze, meditatie en gebed niet genoeg zijn. In zijn verbondenheid met gezinnen, de maatschappij en de wereld, suggereert hij dat er meer verandering nodig is. Ter illustratie gebruikte hij het voorbeeld van de Boeddha die het kastenstelsel waarin hij was geboren heeft omgegooid en die een voorbeeld was in zijn maatschappij.

De verklaring luidt:

‘Beste vrienden, leden van de gemeenschap en mediteerders,

We leven in een tijd van ongekende beroering en lijden. De wereldwijde (corona)pandemie heeft elk aspect van ons leven al ontwricht. Alsof dit nog niet uitdagend genoeg is, zijn degenen onder u in de Verenigde Staten er nu getuige van-  en misschien zelfs wel direct betrokken bij de pijn en het leed van gemeenschappen die worden verscheurd door het lijden van zwarte mannen, vrouwen en gezinnen – ze worden niet gehoord, niet erkend en de oorzaak niet aangepakt.

Ons antwoord op het lijden is vaak meditatie. We mediteren om onze eigen blinde vlekken duidelijker te zien. We mediteren om ons hart volledig te openen voor het lijden van anderen. En we mediteren om onze eigen wonden te helen, zodat we anderen echt van dienst kunnen zijn.

Maar gebeden en meditatie zijn niet genoeg, vooral niet in tijden als deze. Meditatie moet gepaard gaan met wijze, medelevende actie.

De Boeddha zelf leefde in een tijd van enorm lijden en onrecht. Het kastensysteem van het oude India was een onrechtvaardig systeem dat tot grote vooroordelen en geweld leidde. Dit was hetzelfde systeem dat de Boeddha – als jongeman – immense macht, rijkdom en privilege gaf. Hij was een prins. Hij had zoveel te verliezen en niets te winnen door het kastenstelsel te verstoren, maar dat is precies wat hij deed.

Toen de Boeddha zijn eigen gemeenschap vormde, keerde hij de eeuwenoude tradities van het kastenstelsel om en liet hij mensen van alle rangen en standen in de sangha toe. Het was niet perfect. Vrouwen kregen niet dezelfde status als mannen. Maar het was in die tijd een revolutie. Hij bad niet alleen maar dat er een einde zou komen aan het lijden van het kastenstelsel. Hij gebruikte de kracht die hij had om actief de systemen van zijn tijd te veranderen die zoveel mensen lieten lijden.

Het lijden neemt vele vormen aan. Het is waar dat we individueel lijden. Toch helpt het principe van onderlinge afhankelijkheid ons in te zien dat onwetendheid en het lijden dat het veroorzaakt niet slechts individuele ervaringen zijn. Ze manifesteren zich in onze gezinnen, onze gemeenschappen, en in de cultuur en de maatschappij, net zo goed als ze in ieder van ons individueel leven.

Om het lijden met wijsheid en mededogen aan te gaan, moeten we naar deze webben van onderlinge verbondenheid kijken. We moeten de rol erkennen die we spelen in het grotere geheel. We moeten de kracht gebruiken die we hebben om te helpen wanneer we kunnen en om anderen te steunen wanneer we dat niet kunnen.

Dit is het voorbeeld dat de Boeddha 2.500 jaar geleden voor ons stelde. Toen waren er, net als nu, geen gemakkelijke antwoorden. Samsara is rommelig. De enige manier om vooruit te komen is om ons best te doen. En hoewel we zeker fouten zullen maken, als we ons laten leiden door wijsheid en mededogen, zullen onze fouten ons dichter bij een wereld brengen die het ene leven niet meer waardeert dan het andere.’

Yongey Mingyur Rinpoche

Geboren in 1975 in Nepal, leerde Mingyur Rinpoche de boeddhistische filosofie en meditatie van zijn vader, Tulku Urgyen Rinpoche (1920-96), die beschouwd wordt als een van de grootste moderne Dzogchen-meesters. Hij vervolgde zijn studie aan het Sherab Ling Klooster in Noord-India. Mingyur Rinpoche heeft een reeks lange retraites volbracht, waarvan de meest recente een driejarige retraite was die begon in juni 2011. Hij stichtte het Tergar Klooster in 2007, een van de grootste kloostercomplexen in Bodh Gaya, India. Vandaag de dag zijn er Tergar vestigingen over de hele wereld, waaronder een in Minneapolis, Minnesota, waar George Floyd vorige week werd gedood, en meer dan 20 andere in de VS.

Bij de brief van Mingyur Rinpoche voegde het bestuur van Madison, Wisconsin en Tergar eraan toe dat het “solidair is met de boodschap ‘Black lives matter’. Het recente blanke politiegeweld tegen George Floyd weegt zwaar op ons allemaal. We hebben een morele verantwoordelijkheid tegenover onszelf en anderen om racisme uit ons hart en onze geest te verwijderen”.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: dood, George Floyd, India, lijden, Mingyur Rinpoche, omvorming, politie, rassenonlusten, VS

Lees ook:

  1. Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India
  2. Triratna India – 300 miljoen mensen leven onder armoedegrens
  3. HRW – Nieuwe aanpak nodig om voortdurend politiemisbruik in VS aan te pakken
  4. Nonnen Dolma Ling klooster India krijgen noodzakelijke keukenapparatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Frederik Niemeijer zegt

    5 juni 2020 om 08:40

    “solidair is met de boodschap ‘Black lives matter’
    Ja zonder meer, all live matter, zeg ik dan als Boeddhist.
    De slogan B.L.M.komt in America alleen voor, zo’n vijf maanden voor de verkiezingen.
    Zijn de verkiezingen eenmaal voorbij, dan hoort u er niets meer over, let maar op vanaf December is het weer 3.5 jaar stil op dit front.

  2. Simone zegt

    5 juni 2020 om 13:33

    Ja, dus we moeten ons blijven uitspreken, ‘jij en ik’. Kleine verhalen maken een groot verhaal, dat gaat over all life matters. We hebben samen te doen, dat is de opdracht!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.