• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Alles is één, behalve Theravada

Alles is één, behalve Theravada

21 januari 2020 door Jules Prast

Waarom praten Theravada en Mahayana niet met elkaar over de uitdagingen van het westerse boeddhisme, in plaats van met elkaar te steggelen over eeuwenoude verschillen?

Niemand beschikt over hét woord van de historische Boeddha, maar velen doen graag alsof. Op de website van het Amerikaanse boeddhistenblad Tricycle (zie bronvermelding) doet canonvertaler en Theravadageleerde Thanissaro Bhikkhu een poging een speer van woorden te werpen in het hart van een modieuze aandoening van het westerse boeddhisme, de overtuiging “dat alles onderling verbonden en één zou zijn.”

Thanissaro geeft toe, de Boeddha kende momenten van nondualistische meditatieve verzonkenheid, bij wijze van uitzondering dan, in een overigens duidelijk dualistische leer. Boeddha’s middenweg vermeed expliciet het zelfbedrog van een “Al”; je hoeft er de sutra’s van de Pali Canon maar op na te slaan. De Al-eenheidshypothese wordt gevoed door onderdelen van het Oost Aziatische boeddhisme en door een romantische, cultureel panreligieuze onderstroom in het Westen waarop de receptie van het boeddhisme is meegelift en nog steeds meelift.

Maar wie is de Boeddha van de Pali Canon? “Er bestaan geen aantekeningen van de woorden van de Boeddha in zijn eigen taal,” schrijft Thich Nhat Hanh in hoofdstuk vier van zijn boek Het hart van Boeddha’s leer (vierde druk, 2008). De periode van het bronboeddhisme mondde na honderdveertig jaar uit in een schisma, en er zouden er nog vele volgen. De periode van het vele-scholenboeddhisme zou daarna nog meer dan driehonderd jaar in beslag nemen.

Al die tijd waren de sutra’s het onderwerp van mondelinge overlevering en tekstuele aanpassing, afhankelijk van de school waarbinnen ze werden doorgegeven. Pas na zo’n vijfhonderd jaar werd de Pali Canon op schrift gesteld. Theravada is als enig overblijvende van het vele-scholenboeddhisme de erfgenaam van die canon. Als je de ruige tocht van deze collectie boeddhistische teksten door de eeuwen der eeuwen volgt, is er nog meer reden om te betwijfelen dat deze hét woord van dé Boeddha kan vertegenwoordigen.

Het verbaast mij soms dat Thanissaro Bhikkhu, dronken van zijn eigen woorden, ronkend zijn riedel blijft afsteken tegen de heterodoxie van het westerse boeddhisme. Zou je van iemand wiens Boeddha een middenweg bepleitte, niet wat meer wijze inschikkelijkheid verwachten? Omgekeerd geldt hetzelfde voor de aanhangers van Mahayana in het Westen, in hoofdzaak Zen en het Tibetaanse boeddhisme. Seculiere mindfulnessleraren zoals John Kabat-Zinn en andere meelifters aan de rafelranden van het boeddhisme, die geef ik op; dat is bij gebrek aan voldoende expliciete bedding in de Dharma onbegonnen werk. Uit eerdere geschriften valt overigens op te maken dat Thanissaro Bhikkhu zelf bijzonder gebeten is op figuren als Joseph Goldstein en Jack Kornfeld, die in zijn ogen Theravada te grabbel hebben gegooid door dit in het Westen in vereenvoudigde, verwaterde vorm aan te bieden.

Persoonlijk ben ik gefascineerd door Theravada, niet om de quasi-onafgebroken lijn van de tekstuele traditie, maar om de systematiek van de formule. De drie juwelen, de vier edele waarheden, dit is wat Mahayana in principe ook belijdt; in principe, want aan de formule wordt verder vaak slechts lippendienst bewezen, omdat in de praktijk van de beoefening het Oost Aziatische boeddhisme de voorrang lijkt te krijgen op de Indische traditie. Dat is eigenlijk vreemd wanneer alles met alles verbonden wordt geacht, wanneer iedereen volgens eigen tijd cultuur gestalte mag geven aan de Dharma, behalve die eigenzinnige theravadins.

Er worden historisch beladen vooroordelen geuit: “Theravada is scholastisch”, “Hinayana is gericht op individuele bevrijding”, “wij doen aan aandachtsmeditatie, niet aan vipassana”; zo wordt er uit niet goed doordachte woorden een muur van apartheid gebouwd binnen het boeddhisme, zonder te onderzoeken waar hier anno 2020 een middenweg te vinden zou zijn. Uit de Pali Canon worden selectief anekdotische voorbeelden gelicht, wanneer dit zo uitkomt. Dit vertoon van tribalisme is des te spijtiger omdat in onze tijd juist alle bronnen tezamen komen. Dialoog is er vanuit Mahayana, zeker, met het christendom, maar niet of nauwelijks met Theravada. Waarom niet?

Thich Nhat Hanh probeert het beste van twee werelden te maken in Het hart van Boeddha’s leer. Nou ja, als we eerlijk zijn, dan past de erkenning dat hij in hoofdstuk twee van het boek navertelt hoe de Boeddha na zijn ontwaken te langen leste begon te preken voor zijn voormalige ascetische metgezellen. Het verhaal komt uit de Ariyapariyesana Sutra (MN26), maar op eigen gezag en in strijd met de tekst laat de auteur de Boeddha hier zeggen: “Beste vrienden, ik heb gezien dat niets op zichzelf kan bestaan, dat alles moet inter-zijn met al het andere. Ik heb gezien dat alle wezens met de ontwakingsnatuur zijn begiftigd.” Geheid dat Thanissaro Bhikkhu hier aanstoot aan zou nemen.

Op zijn beurt betoogt Thanissaro dat tegenover de massa van leed die in de keten van het voorwaardelijk ontstaan (‘paticca samuppada’) accumuleert, het doodloze staat dat de Boeddha met zijn ontwaken heeft bereikt. “Wie het voorwaardelijk ontstaan doorziet, doorziet de Dharma, wie de Dharma doorziet, doorziet het voorwaardelijk ontstaan,” zo citeert Sariputra uit een van de sutra’s een gevleugeld woord van de canonieke Boeddha (MN28). De massa van leed vormt een dualisme met het doodloze. Met andere woorden, bij Thanissaro is samsara, anders dan in Mahayana, niet gelijk aan nirvana.

Maar omdat de karmisch belaste stroombetreder van Theravada evenals de bodhisattva’s van Mahayana door een aaneenschakeling van wedergeboortes het goede moet doen, meent Thanissaro dat theravadins dáár juist, in de wereld, compassie moeten beoefenen. Vrienden van Mahayana, klinkt dit niet alsof moderne theravadins niet meer de teruggetrokken arahants van tweeduizend jaar geleden zijn?

Thanissaro drukt nog even door. Een duidelijk dualisme van goed en fout geeft een helder moreel kompas. Hij zinspeelt in zijn artikel in Tricycle op de in Mahayana nooit bevredigend opgeloste equivalentie van alle waarden, wanneer je in de wijsheid voorbij alle wijsheid in een opperste spirituele acrobatiek, om met Nietzsche te spreken, ‘jenseits von Gut und Böse’ bent geraakt. Als Thanissaro kan helpen met het oplossen van een op het oog merkwaardig ethisch probleem van een traditie die compassie centraal stelt, waarom niet? Als iets rekbaar en aanpasbaar is, dan is het toch wel de Dharma van Mahayana…

Wordt vervolgd.

Namu Amida Butsu,

Taigu

Bron: Thanissaro Bhikkhu, ‘All is not One: Safety in Duality’, in Tricycle (11 december 2019)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Mahayana, Nieuws, Theravada

Lees ook:

  1. Boeddhisme behoeft een sociale dimensie
  2. Taigu – potsierlijk, overmoedig boeddhisme
  3. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  4. Totaalboeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan Toussaint zegt

    22 januari 2020 om 11:55

    Ik heb als verkennend persoon naar de betekenis van het boeddhisme enige moeite om het artikel te doorgronden, en dat begint bij het begrip: Al-eenheidshypothese, is dat een woordkeuze die u zelf heeft bedacht, ik zou wel enige toelichting kunnen gebruiken. Verder vraag ik mij af of, als er wordt gesproken over het westerse boeddhisme, wat dat ook moge betekenen, er niet een stroming bij is gekomen, in plaats van dat er een poging is ondernomen om een eenheid te vinden. Mijn laatste vraag richt zich op de observatie van de rafelranden (Jon Kabat Zin …). Is de ontwikkeling van de mindfulness niet te verklaren uit de voor mij ondoordringbare en overweldigende hoeveelheid “boeddhisme” dat beschikbaar is; gaan wij nog meemaken dat er sprake kan zijn van de opheffing van de Babylonische spraakverwarring in het boeddhisme?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.