• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » CCP blijft boeddhistische beelden in China slopen

CCP blijft boeddhistische beelden in China slopen

10 januari 2020 door de redactie

Uit angst dat de grote boeddhistische bevolkingsgroep van China moeilijk te controleren zal zijn, versnelt het communistisch regime de inspanningen om religieuze symbolen te verwijderen.

Op 16 november hebben het Public Security Bureau, de SWAT-politie, de brandweer en andere overheidsinstellingen in Gaizhou, een stad in de noordoostelijke provincie Liaoning, hun krachten gebundeld om het beeld van Kṣitigarbha Bodhisattva in de Wanhe-tempel te verwijderen. Een week later werd het beeld in drie stukken gesneden.

Volgens een inwoner van de gemeente beweerde de overheid dat het beeld werd gesloopt omdat het “te hoog was, en het kon een brand veroorzaken als het door de bliksem werd getroffen”. “Het is zo belachelijk,” zei de bewoner. “Het standbeeld staat er al jaren, en niemand maakt zich zorgen dat het door de bliksem wordt getroffen. Hoe kan het ineens een risico zijn?”

De Huagong Tempel, gelegen in Dalian, een belangrijke provinciale havenstad in Liaoning, werd gebouwd in het begin van de jaren 1990. In november 2019 stuurde het Bureau voor Religieuze Zaken van de stad er ambtenaren heen om de boeddhistische beelden in de tempel te verwijderen. Drie buitenpictogrammen, meer dan 10 meter hoog, werden vernietigd, samen met de wierookbrander, waarbij alleen de basis werd achtergelaten. De Chinese karakters voor “Namo Amitābhāya” werden verwijderd van de muur bij de ingang van de tempel.

Slechts een maand na de bouw ervan werd de 70 meter lange liggende Boeddha in een toeristische plaats in Dehua in de zuidoostelijke provincie Fujian gesloopt. Lokale functionarissen verklaarden dat het nationale beleid “boeddhistische buitenbeelden van meer dan 10 meter lang” verbiedt.

“De liggende Boeddha werd gebouwd om de welvaart en de vrede van de dorpelingen in het gebied ten goede te komen,” vertelden de inwoners aan Bitter Winter, bang om hun kritiek op de acties van de regering in het openbaar te uiten. “Maar de CCP autoriteiten braken het af, uit angst dat het toenemende aantal boeddhisten meer invloed op het regime zouden krijgen.”

“De Communistische Partij beschouwt het feit dat er zoveel boeddhisten in China zijn als een gevaar; ze is bang dat ze een organisatie zullen vormen”, vertelde een regeringsfunctionaris van de provincie Fujian aan Bitter Winter. “Daarom elimineert het potentiële risico’s in een vroeg stadium. Als er niet op tijd actie wordt ondernomen, zou het veel moeite kosten om ze (de boeddhisten) te beteugelen als ze in aantal groter zijn. Want de CCP-orders moeten worden uitgevoerd. Wie zich durft te verzetten, wordt in een mum van tijd gestraft. Het is heel gemakkelijk, omdat de partij zich kan ontdoen van hen door het uiten van willekeurige beschuldigingen.”

Bitter Winter The-21-meter-tall-outdoor-Male-Guanyin-statue-was-demolished

Eerder vorig jaar heeft de lokale overheid een 17 meter hoog wit marmeren Guanyin-standbeeld uit de Huayan-tempel in de stad Qingdao in de provincie Shandong verwijderd, ook omdat het “te hoog” was. Het standbeeld, met een waarde van 3.000.000 RMB (ongeveer 430.000 dollar), werd vernietigd door het in zeven delen te snijden.

In juni 2019 werd een standbeeld van Nanhai Guanyin in de open lucht in Shangpan, een stad in de oostelijke provincie Zhejiang, neergehaald nadat overheidsambtenaren het met behulp van satellietpositioneringssystemen hadden ontdekt. Een kraan sloopte het 14 meter hoge standbeeld, dat later in vier delen werd gesneden.

In Chongqing, een megastad in het zuidwesten van China, werd in juni 2019 een 21 meter hoog standbeeld van de mannelijke Guanyin in het Yufeng Mount Scenic Area in het Yubei-district vernietigd. Een ooggetuige vertelde Bitter Winter dat de politie op de dag van de sloop twee kruispunten op de wegen die naar de berg leiden heeft afgezet, waardoor toeristen niet naar boven konden gaan of geen foto’s konden maken.

Een toeristische site in Maguan County in de zuidwestelijke provincie Yunnan, was vroeger de thuisbasis van 13 witte marmeren boeddhistische beelden, die voor een bedrag van 680.000 RMB (ongeveer 97.000 dollar) waren bekostigd. In mei 2019 verwijderde de lokale overheid ze allemaal binnen een week, en een kraan haalde ze weg om ze te begraven in een vooraf gegraven kuil.

In augustus 2019 werd een meer dan 30 meter hoog Guanyin standbeeld, gebouwd voor een bedrag van meer dan 5.000.000 RMB (ongeveer 700.000 dollar) in het Qilu Largest Buddha Scenic Area in Shandong’s Ji’nan stad, in een kubusvormige structuur in opdracht van de lokale overheid ‘verpakt’. De beelden van de acht boeddhistische beschermers van de 12 dierenriemtekens in het natuurgebied werden gesloopt. Lokale ambtenaren beweerden dat ze de boeddhistische godheden elimineren omdat de centrale overheid van hen eist dat ze dat doen.

Bron Bitter Winter

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Bitter Winter, China, inperken, macht boeddhisten, sloop, vernietiging boeddhabeelden

Lees ook:

  1. Verpleeghuizen van religieuze organisaties gesloten of gesloopt in Fujian, China
  2. Jilin, China – 29-meter hoge Shakyamuni Boeddha-sculptuur opgeblazen
  3. Boeddhistische tempels in China door CCP met geweld gesloopt
  4. China – niet-goedgekeurde boeddhistische boeken in beslag genomen en verbrand

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is het anker lichten
  • Het jaar 2022 – dag 139 – perceptie
  • De schoonheid van de lente blokkeert mijn weg
  • Boeddha en zijn innerlijke verlichtingsstrijd
  • Boeken – Cijfers kunnen de wereld redden

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens