• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – ‘advies diëtist mede mogelijk gemaakt door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten’

foodwatch – ‘advies diëtist mede mogelijk gemaakt door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten’

21 oktober 2019 door de redactie

Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat de diëtistenbranche vergeven is van sponsoring door de voedingsindustrie. Hierdoor loopt de onafhankelijke advisering door diëtisten gevaar. foodwatch roept de sector op haar banden met de voedingsindustrie te verbreken.

De branchevereniging van diëtisten (NVD) laat zich sponsoren door bedrijven als Unilever, Nestlé en Friesland Campina. In plaats van te waarschuwen voor lobby van junkfoodproducenten, geeft de brancheorganisatie juist studiepunten aan diëtisten die suikerlobby-bijeenkomsten bezoeken; de omgekeerde wereld. De oud-voorzitter van NVD – momenteel erevoorzitter van de Europese diëtistenorganisatie EFAD – is tevens vicevoorzitter van de Wetenschappelijke Raad van de suiker lobbyorganisatie KSV. Vanavond reageren diëtisten bij het consumentenprogramma Radar over deze ongewenste belangenverstrengeling.

foodwatch: “Het voedingsadvies van een diëtist moet onmiskenbaar in het belang zijn van degene die het advies heeft gevraagd. Als je ondertussen samenwerkt met de suikerindustrie en je laat sponsoren door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten, dan heeft dat bewust of onbewust al snel invloed op het advies van diëtisten. Bedrijven stoppen er simpelweg niet zoveel geld in als het geen effect heeft. Dit moet je dus nooit willen als branche.”

Sponsoring door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten

De Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) wordt gesponsord door fabrikanten van mayonaise, ijs en frisdrank (Unilever), Pizza (Nestlé/Wagner) en slagroom (Friesland Campina). Hierdoor kan bewust of onbewust het voedingsadvies van de diëtist beïnvloed worden. Maar ook bij het politieke lobbywerk van de branche ontstaan belangenconflicten. Zo is de diëtistenvereniging aangesloten bij de Alliantie Stop Kindermarketing terwijl haar sponsoren Unilever en Friesland Campina juist veelvuldig worden genoemd bij onderzoek rond kindermarketing en o.a. partners zijn rond de kindermarketing in sprookjespretpark de Efteling. De diëtistenvereniging heeft zelfs een ‘gesprekskaart’ van Coca-Cola via haar lijfblad naar alle aangesloten diëtisten gestuurd: hoe patiënten moeten omgaan met frisdrankconsumptie. Hiervoor is ondertussen excuses aangeboden na klachten van geschrokken diëtisten.

Accreditatiepunten voor bezoek aan suikerlobbycongres

Voedingsbedrijven proberen diëtisten ook voor hun karretje te spannen middels het organiseren van congressen. Dergelijke congressen worden onder meer georganiseerd door het Kenniscentrum Suiker en Voeding, de lobbyclub van de Suiker Unie. Waar je zou mogen verwachten dat de diëtistenverenigingen hun leden waarschuwen voor dergelijke congressen van de industrie, worden diëtisten er juist naar toe gelokt. Bij deelname kregen ze ‘accreditatiepunten’, in het kader van verplichte bij- en nascholing.

foodwatch roept de diëtisten daarom op om niet meer recht te praten wat krom is maar daadwerkelijk dit kromme beleid recht te zetten. We weten dat veel diëtisten het hart op de goede plek hebben en integer te werk gaan. foodwatch roept juist hen op tegen dit beleid in verzet te komen en van binnenuit dit probleem aan te pakken. Stop de sponsoring van voedingsbedrijven, stop de accreditatiepunten voor lobbycongressen, stop de (schijn van) belangenverstrengeling, wees transparant, ook over nevenfuncties en baseer je op onafhankelijke bronnen.

De uitzending van Radar is vanavond te bekijken op NPO 1 om 20:30 uur.

Bron foodwatch.

 

Categorie: Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Voedsel, Zorg Tags: Alliantie Stop kindermarketing, Coca Cola, dieethisten, Efteling, Friesland Campina, NVD, Pizza, sponsoren, suikerlobby, unilever

Lees ook:

  1. foodwatch – ‘Stop kindermarketing Coca-Cola in Efteling’
  2. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  3. foodwatch – Coca-Cola negeert Europese uitspraak kindermarketing
  4. foodwatch – Additief E171 krijgt verbod in hele EU

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (8) – Schemerzone
    • Dagopening
    • Sodis – de virtuele denkster 540
    • B’eter- Sojabonenhummus
    • Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.