• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Triratna – ‘misbruik en wangedrag nog erger dan gedacht’

22 augustus 2019 door de redactie

Het seksueel misbruik, wangedrag en machtsmisbruik binnen de wereldwijde boeddhistische organisatie Triratna is veel groter dan werd aangenomen nadat de misdragingen van de vorig jaar overleden stichter van de organisatie Dennis Lingwood (93), ook bekend als Sangharakshita, bekend werden. In een artikel in The Guardian, eind juli dit jaar, worden de resultaten van een intern onderzoek binnen Triratna, voorheen Vrienden van de Westerse Boeddhistische Orde (FWBO), bekend gemaakt. Daaruit blijkt een algehele sfeer van misbruik en afdekken ervan binnen de hele organisatie. Verontruste leden deelden hun ervaringen met een zogenoemde waarnemer.

De laatste onthullingen komen uit verslagen van zowel huidige als voormalige leden die de omvang van het misbruik en het gebrek om het probleem effectief aan te pakken aan de kaak stellen. In het artikel van The Guardian worden cijfers gepresenteerd waaruit blijkt dat meer dan een op de tien leden van de organisatie beweert seksueel wangedrag te hebben meegemaakt of waargenomen. De slachtoffers zijn mannen en vrouwen- de eerste beschuldigingen hadden alleen betrekking op mannen.

In het artikel is een uittreksel uit een van Triratna’s eigen, interne documenten uit de jaren zeventig van de vorige eeuw opgenomen, een theoretische precisering van de behoefte van de organisatie om nieuwe aanhangers van hun oorspronkelijke families te scheiden. Zoals: ‘De jongeman moet zich realiseren dat hij zich moet onderwerpen en volledig passief moet worden aan datgene wat hem zal bevrijden van de overheersing van zijn moeder’. Het artikel verwijst naar de hedonistische aard van de vroege en middenperiode van de Triratna organisatie en beschrijft ze als “die meer doen denken aan een homobadhuis in San Francisco dan aan een boeddhistische retraite”.

Decennialang werd de orde achtervolgd door claims van seksueel wangedrag, claims die vaak uitliepen op beschuldigingen van dwang en misbruik, maar waarbij in het ergste geval slechts een handjevol individuen betrokken zouden zijn. Maar uit een intern rapport van bezorgde leden blijkt een veel grotere en ernstiger omvang. Veel van de beschuldigingen zijn tegen Sangharakshita zelf gericht, maar anderen maken duidelijk dat hij niet de enige vermeende dader was. Het rapport lijkt er volgens The Guardian inderdaad op te wijzen dat de losbandige cultuur die Lingwood aanmoedigde toen hij in de jaren zestig van de vorige eeuw zijn eerste centrum vestigde tot bloei kwam in de hele orde.

Dennis Lingwood (Sangharakshita, wat betekent “iemand die beschermd wordt door de spirituele gemeenschap) verliet tijdens de Tweede Wereldoorlog het Britse leger in India en dwaalde over het subcontinent, terwijl hij studeerde met een aantal toonaangevende Tibetaanse lama’s. Twee decennia later keerde hij terug naar Londen op uitnodiging van een groep boeddhisten in Hampstead, met een missie om een van de eerste Britse boeddhistische kloosters te stichten. Lingwood ontwikkelde zijn eigen, hoogst interpretatieve vorm van boeddhisme, met kenmerken van Nietzsche en Freud.

Lingwood moedigde heteroseksuele volgelingen aan om te experimenteren met homoseksualiteit als een middel om hun gedachten te verruimen; hij was zwaar kritisch over het kerngezin en de gemengde gemeenschappen in het algemeen; hij moedigde jonge mannen aan om zich los te maken van hun familie.

De scheurtjes binnen de boeddhistische organisatie die hij stichtte worden volgens The Guardian nu belangrijke breuklijnen. Een intern rapport van negen ontevreden leden, die zichzelf de Interkula noemen heeft het over het (ontbreken) van een beschermingsbeleid van de orde en de zorgplicht die de organisatie zou moeten hebben voor de aanhangers. Een huidig lid legt uit dat het niet de Triratna-manier was om interne kritiek met de buitenwereld te delen.

Van de 423 respondenten op het onderzoek in het rapport, waarvan twee derde ordelid is en een kwart “Mitras” – aanhangers die er misschien naar streven om ordelid te worden – zeiden 55, ongeveer 13%, dat zij zelf, of iemand die zij kenden, “in het verleden en in het recente verleden seksueel wangedrag van Sangharakshita of andere Triratna-ordeleden hebben ervaren”.

In het rapport, dat erkent dat er ‘enige goede vooruitgang’ is geboekt bij het reageren op de beschuldigingen, wordt gesteld: “Terwijl veel respondenten wangedrag beschreven tussen een meer ervaren mannelijk OM [ordelid] en minder ervaren mannelijke Mitra, zoals in het verleden al vele malen beschreven is, werden ook andere soorten wangedrag gemeld, waaronder mannelijke ordeleden die seksueel betrokken raken bij zeer kwetsbare vrouwen … en ongepast gedrag van een vrouwelijke ordelid.’ Eén commissielid die al meer dan 15 jaar betrokken is bij Triratna: “Ik ken verschillende gevallen en de details zijn vreselijk. Zij omvatten zogenaamde interventie van de kant van één van de meest prominente OM’s om een slachtoffer aan te moedigen om niet aan de politie te getuigen als er vragen worden gesteld. Een andere zei: “Ja, ik ken drie OM’s persoonlijk die seksueel wangedrag door andere OM’s hebben ervaren en niet zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het herstelproces.’’

Verscheidene advocatenkantoren willen Triratna aanklagen. Dat kan de organisatie veel geld kosten als slachtoffers claims indienen. Triratna heeft alleen al in Cambridge acht of negen eigendommen met een waarde tussen £700.000 en £2 miljoen per stuk. Vermoedelijk heeft de hele organisatie meer dan 100 miljoen pond in onroerend goed en cashgeld.

Lees hier het hele artikel in The Guardian https://www.theguardian.com/world/2019/jul/21/sangharakshita-guru-triratna-buddhist-dark-secrets

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Misbruik, Nieuws, Onderwijs, Zorg Tags: Dennis Lingwood, machtsmisbruik, misbruik, sekssueel wangedrag, Triratna

Lees ook:

  1. Triratna over misdragingen oprichter Dennis Lingwood – ‘We betreuren de veroorzaakte schade oprecht’
  2. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Craig Morman
  3. Urgyen Sangharakshita, oprichter Triratna boeddhistische orde overleden
  4. Ophef over benoeming Britse PG Braverman als lid van de boeddhistische Triratna orde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  • 30NOW Podcast – Dingeman Boot
  • Leven in Thailand  – Call your girlfriend
  • Je ziet het als je niet meer ziet
  • ‘Mara… duivel, engel of illusie’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens