• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » EU-ombudsman vraagt om opheldering na klacht foodwatch over sponsoring Coca-Cola van EU voorzitter

EU-ombudsman vraagt om opheldering na klacht foodwatch over sponsoring Coca-Cola van EU voorzitter

23 juli 2019 door de redactie

De Europese Ombudsman heeft de Raad van de EU om opheldering gevraagd over de sponsoring van het voorzitterschap van de EU door commerciële bedrijven. De brief volgt op een klacht die foodwatch eerder indiende bij de Europese Ombudsman over de sponsoring van Coca-Cola van het Roemeense voorzitterschap van de EU (jan-jun 2019). foodwatch ziet in sponsoring van politieke functies een gevaar voor belangenconflicten. Dergelijke commerciële banden tussen politiek en bedrijven passen volgens foodwatch niet in een democratisch Europa waarin de politiek de belangen van de burgers centraal dient te stellen.

Afbeelding: uithangbord bij bijeenkomst EU-ministers in Roemenië

foodwatch: “In een tijd dat de Wereldgezondheidsorganisatie alarm slaat over een ‘obesitas-epidemie’, is het volstrekt ongepast dat het voorzitterschap van de Raad van de EU gesponsord wordt door Coca-Cola. Dergelijke partnerschappen vergroten het risico van belangenverstrengeling. Bovendien ondermijnt sponsoring het vertrouwen van het publiek in de politiek, terwijl we op dit moment de transparantie en democratie in Europa zouden moeten versterken.” Begin dit jaar startte foodwatch een e-mailactie tegen de sponsoring van het Roemeense voorzitterschap door Coca-Cola. Hieraan hebben meer dan 72 000 mensen deelgenomen.

EU negeert kritiek

Noch de Europese Raad, noch het Roemeense EU-voorzitterschap van de Raad van de EU heeft afgelopen maanden inhoudelijk gereageerd op een brief en e-mailactie van foodwatch. De Raad heeft de vragen van de leden van het Europees Parlement terzijde geschoven met het argument dat dit niet haar verantwoordelijkheid is, maar die van de individuele landen die tijdelijk voorzitter zijn. 97 Leden van het Europees Parlement riepen de nieuwe EU voorzitter Finland op tot maatregelen te komen tegen sponsoring en meer transparantie. Het Nederlandse kabinet antwoordde in reactie op Kamervragen, dat het geen reden zag voorzitter Roemenië aan te spreken op de sponsoring van Coca-Cola, al voegde ze hier enigszins kritisch aan toe dat “het goed zou zijn als de EU een voorbeeldfunctie vervult” in de strijd tegen ongezonde voeding.

Al in 2006 heeft de Europese Ombudsman met betrekking tot Ierland haar bezorgdheid geuit over de sponsoring van het voorzitterschap van de EU. Mogelijke belangenconflicten werden erkend en de Ombudsman vroeg actie te ondernemen: “… the Ombudsman invited the Council to consider indicating its willingness, within an appropriate time-frame, to take measures to prevent commercial sponsorship of its Presidency, or to regulate it in a way that ensures that possible conflicts between private interests and public duties are properly managed.”

foodwatch: ‘Helaas is de situatie onveranderd gebleven en de sponsoring lijkt zelfs steeds brutaler te worden, zoals journalisten (zie bv hier en hier) al met verbazing hebben opgemerkt. De Ombudsman lijkt een nieuwe afwijzing van verantwoordelijkheid niet te willen accepteren, zo laat ze doorschemeren in haar brief aan de Raad van de EU: “I note that, in the context of a previous inquiry conducted by my Office[1], the Council took the view that “the Presidency is functionally part of the Council”. On this basis, it is difficult to see why the Council “is not in a position to address or comment the merits of the matter.”

Sponsoring EU voorzitter gaat door

Ondertussen heeft de huidige voorzitter Finland aangegeven de discussie over de sponsorschappen niet te willen openen, aldus de EUobserver. Finland laat zich sponsoren door autofabrikant BMW. De timing van deze sponsoring is opmerkelijk: het valt in een periode dat de EU een handelsakkoord met de Mercosur landen afsluit. Dit handelsakkoord wordt vooral gezien als een uitruil van een grotere auto-export naar de Mercosur landen in ruil voor meer toegang van (onveilig) voedsel in Europa vanuit de Mercosur landen. In april werd BMW nog beschuldigd door de Europese Commissie vanwege het overtreden van mededingingsregels en tegenwerking van de ontwikkeling van schone technologieën.

Ook toekomstig EU voorzitter Kroatië (1e helft 2020) zoekt al sponsors. Een Kroatisch PR bureau zegt hierover: “Croatian businesses have a huge opportunity to promote their own products through sponsorships of meetings and events. The presiding member state, Croatia in 2020, is free to determine which opportunities it offers to its own private businesses; the European institutions do not have a say….. Now is the chance for private companies to get involved, advocate for access, and seize the opportunity to gain greater market positioning on the EU level.”

Bron foodwatch.

 

 

Categorie: Misbruik, Nieuws, Politiek Tags: Coca Cola, Foodwatch, ombudsman, Onderzoek, Roemenië, sponsoring

Lees ook:

  1. foodwatch – vruchtendrinkpakjes voor kinderen bevatten nauwelijks vruchten
  2. foodwatch – Unilever, Coca-Cola e.a. schorten voedsellogo op: ‘geen draagvlak’
  3. foodwatch – jury EU-Pledge: Ongeoorloofde kindermarketing Coca-Cola bij Efteling
  4. Foodwatch eist einde aan sponsoring EU door bedrijfsleven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.