Sri Lanka wordt niet alleen gekenmerkt door zijn schoonheid maar is van oudsher ook een oorlogszuchtige natie waar eenheid ver te zoeken is en verdeeldheid op basis van etniciteit, religie en klasse de norm lijkt te zijn. Haat tussen diverse bevolkingsgroepen kenmerkt het overwegend boeddhistische land. De merendeels boeddhistische Singalezen hebben een numerieke superioriteit in Sri Lanka en schuwen geweld niet. Een groeiende evangelische christelijke beweging wordt beschuldigd van ‘het stelen van zielen’. Hindoes voelen zich onderdrukt door de boeddhistische meerderheid. De boeddhisten zeggen bang te zijn dat moslims en hindoes een plan hebben om hun land te overweldigen en schuwen geweld niet om dat te verhinderen.
Dat leidde onder meer tot haat zaaien door monniken van de Bodu Bala Sena, de meest invloedrijke boeddhistische nationalistische groepering in Sri Lanka. In maart 2018 werden een moskee en winkels van moslims in Kandy geplunderd en in brand gestoken. De regering is terughoudend om de splitsingen in de samenleving aan te pakken. Tien jaar geleden kwam er een eind aan 26 jaar burgeroorlog tussen de Singalese meerderheid en de Tamil afscheidingsbeweging. Maar de hoop op een geweldloze toekomst werd op Paaszondag vorige maand aan flarden gebombardeerd door zelfmoordterroristen die bij aanslagen op christelijke kerken en hotels tenminste 250 mensen doodden. De aanslag is opgeëist door IS.
Sri Lanka heeft een boeddhistisch kern met monniken en tempels. Wie door het land reist ziet ook complete wijken met moskeeën en Hindoe dorpen en soms een kruis van een rooms-katholieke- of protestantse kerk. De ook geografisch verspreidde religies lijken los van elkaar samen een eenheid te vormen maar dat is schijn. Aanslagen op gebedshuizen in deze multi-etnische, multireligieuze natie zijn niet nieuw. In 1998 vielen Tamil separatisten een van de heiligste boeddhistische plaatsen ter wereld aan, de boeddhistische tempel in het centrum van Sri Lanka, waar een relikwie wordt bewaard waarvan wordt aangenomen dat het de tand van de Boeddha is.
Tijdens de burgeroorlog tussen de het Tamil bevrijdingsleger en het Sri Lankaanse leger joegen Singalese militairen de Tamils uit christelijke kerken en hindoetempels waar ze hun toevlucht hadden gezocht. De Tamil Tijgers reageerden door tientallen boeddhistische monniken af te slachten. In 1990 infiltreerden ze in het avondgebed in twee moskeeën, waarbij meer dan 100 moslims om het leven kwamen, die door de Tamils als overheidsmedewerkers werden beschouwd.
Boeddhisten
De bevolking van Sri Lanka bestaat voor meer dan 70% uit Singalezen, de meesten zijn boeddhisten, een minderheid is christelijk. Ongeveer 10% van het land is Tamil, grotendeels Hindoeïstisch en christelijk. Moslims vormen 10 procent van het land en worden beschouwd als een aparte etniciteit, ook al spreken velen Tamil.
De Sri Lankaanse grondwet verleent een speciale status aan het boeddhisme, dat voor veel Singalezen synoniem is met hun etniciteit. Na de nederlaag van de Tamils heeft een boeddhistische nationalistische beweging de voorkeur gekregen van de regering en hebben extremistische boeddhistische monniken hun aandacht gericht op nieuwe vijanden: moslims en christenen. Sinds het einde van de burgeroorlog zijn tientallen moskeeën en kerken aangevallen door Singalese (boeddhistische) menigten. Dit jaar, op Palmzondag, een week voor de terroristische aanslagen, bekogelden de Singalezen met stenen een centrum van de Methodistenkerk.
Ujukarin zegt
Uitstekende samenvatting. Uitgebreidere (Engelse) versie, met gelukkig ook sprankjes hoop, hier.
https://www.nytimes.com/2019/05/05/world/asia/sri-lanka-attacks-hate.html
With folded palms,
Henk van Kalken zegt
Ik probeer me wel eens iets voor te stellen bij ‘extremistische boeddhisten,’maar mijn fantasie schiet volkomen te kort. Met alle begrip voor etnische, politieke en religieuze omstandigheden.
Ujukarin zegt
Kan ik begrijpen. Ik kom ze helaas regelmatig tegen bij het Dharma vrijwilligerswerk in Sri Lanka. Hun basisredenering is steeds vrijwel net als in Myanmar ‘Wij Singhalezen zijn boeddhisten, en ONS belang is zusenzo. Als u dat soms strijdig vindt met waarde zus-en-zo van Boeddha, zoals Metta of Samtusthi, dan zij dat maar zo. Ten eerste bent u Westerling dus heeft sowieso geen recht van spreken op de religie die van-ons is, en ten tweede gaat belang-nu van de Singhalezen boven dat soort adviezen-2500-jaar-terug van Boeddha’.
Einde discussie :-(
With folded palms,
Henk van Kalken zegt
Ik denk dat je gelijk hebt, dat er zo geredeneerd wordt. Het zijn ook slechts gedachten over een situatie waar wij westerlingen sowieso niet direct alles van begrijpen zullen. Niettemin denk ik – hoewel geen boeddhist zijnde – dat de locale bevolking de essentie van Boeddha’s leer gemist hebben. Het is een religie geworden en daarmee een instituut met voor- en tegenstanders, die barsten van het gelijk over het eigen standpunt. Boeddha was geen boeddhist en had waarschijnlijk de tranen in zijn ogen gekregen als hij had gezien wat er met zijn gedeelde inzichten en zijn leer gedaan is.
Ruud van Bokhoven zegt
Ik lees nergens hoeveel procent aan echte boeddhisten er in
Sri Lanka wonen die respect heeft voor zijn medemens, ook wanneer die ander een ander geloof heeft en daarin gelukkig is, want een extremistische boeddhist is geen boeddhist maar iemand die vervult is met haat, een negatieve gedachte die een boeddhist als eerste overboord zal moeten zetten voor hij zich tot boeddhist zal ontwikkelen. Namesté.
Ujukarin zegt
Ik durf daar ook totaal geen uitspraak over te doen. Je zou net als bij Westers boeddhisten kunnen zeggen dat het nogal van de context afhangt.
Laten we de casus nemen van het lichtpuntje in het verhaal, de monnik die Christelijke kinderen toestaat hun Evangelische zondagsschool op zijn boeddhistische tempelterrein te houden. Net zo zullen zat Singhalees-boeddhisten gewoon nabuurschap vertonen naar hun Christelijke buren toe als die dat nodig hebben (met nog als extra complicatie dat de kansen weer beter liggen voor Christelijke Singhalezen, dat is een etnisch ras/taaldimensie, dan bij Christelijke Tamils.) Maar als iemand in hun familie ze er op aanspreekt dat dat ‘niet hoort’ want ‘de buren zijn geen echte Srilankanen maar vazallen van een vreemde religie’ dan kan het al moeilijker worden. Genoeg tempelmonnikken zullen het ‘prive’ heel liberaal vinden en hulp aanbieden, maar ‘publiekelijk’ al lastiger krijgen zeker als een lokale boeddhistisch sponsor dreigt hun aan de schandpaal te nagelen en te boycotten qua financieel steunen.
With folded palms,
G.S.Khouw zegt
Geachte en beste lezers,n.a.v.bovengenoemde artikel en de reacties ervan,wat ik als een mede-boeddhist,krijg ik er een idee om aan zoveel mogelijk mede-boeddhisten vanuit Nederland die vaak naar Sri Lanka(om workshops/retreat enz.te volgen voor een poos)gaan,graag een signaal aan de betreffende monniken deze problematiek aan te geven en gezamenlijk proberen een oplossing uit te zoeken.Laat de geschiedenis van de Boedhhistische monniken in Japan(tijdens de WO-2)zich NIET HERHALEN!O-mi-to-fo.
Kay zegt
Eenheid en harmonie in Shrilanka kan niet worden bewerkstelligd door politieke aanpassing of vleierijen van de politiek of boeddhisten. Het moet dieper worden gezocht, in het hart en in de geest, want dat is waar de oorzaken van de verdeeldheid liggen, daar moeten de remedies gezocht worden. Ook is duidelijk dat mensen moeten ophouden met het benaderen van de moslims uit valse vleierijen, egoïstische zwakheid en lafheid. Betere wederzijdse kennis en sympathie is de uitweg.
Wat betreft de boeddhistische/moslim verdeeldheid, ik zie geen reden waarom de grootsheid van Shrilanka’s verleden of haar spiritualiteit in de prullenbak gegooid moet worden om zich met de moslims te verzoenen die helemaal niet verzoend zullen worden door een beleid van politieke aanpassing of vleierij. Wat de verdeeldheid tussen de meerderheid van de Shrilankanen en moslims heeft gecreëerd, is het weigeren en accepteren van een gemeenschappelijke eenheid, en de verdere pogingen van de moslims om een eigen richting in te gaan, een permanente afzonderende georganiseerde politieke en jihat entiteit om te domineren, richting moslim overheersing. Wederzijdse kennis en sympathie is de uitweg.
Alle problemen in Shrilanka spelen al dan niet bewust ook in Nederland.
Ujukarin zegt
Goede toevoegingen. Nog wat BD-leesvoer over immigranten in het Westen, inderdaad heel wat vergelijkbare problemen. Die wij overigens hier volop ook hadden tussen pakweg Katholieken, Protestanten en Socialisten dus op zichzelf heeft dit niets met ras/huidskleur te maken en alles met psychologisch gedrag als groepsdier danwel individu.
https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/77928-de-lotusbloem-en-zijn-wortels-maatschappij-ethiek-en-groepsdenken/
With folded palms,