Ruim een week na het openbaar maken van het rapport over het onderzoek dat het Canadese advocatenkantoor Wickwire Holm in opdracht van Shambhala International deed naar beschuldigingen van (oud) studenten en anderen over (seksueel) misbruik binnen Shambhala International publiceerden zes vooraanstaande leiders (Kusung) binnen Shambhala International een open brief aan de Shambhalagemeenschap waarin ze het gedrag van de leider Sakyong Mipham (de heer Mukpo) aan de orde stellen. Shambhala International reageerde bij monde van Raad van Makkyi Rabjam (titel voor de Sakyong, de heer Mukpo) een veiligheidsorgaan, daar deze week op in een verklaring.

‘We zijn allemaal verbijsterd en ontdaan na het lezen van het Wickwire Holm rapport en de brief die zes kusung vorige week zaterdag publiceerden. Wij zijn zeer bezorgd voor degenen die zijn geschaad en weten dat velen van hen zich gekwetst, geschokt en ontdaan voelen.

Beide documenten beschrijven schadelijke en verontrustende gedragspatronen van gedrag en we erkennen dat er waarheid zit in deze. Het spijt ons ten zeerste voor het missen of niet begrijpen van enkele van de waarschuwingssignalen en voor ons aandeel in het mogelijk maken van deze gedragingen. Ons mandaat is om een veilige omgeving te creëren voor onze gemeenschap om in te oefenen, en we zijn bedroefd dat we veel mensen in die inspanning hebben teleurgesteld.

We verbinden ons ertoe de nodige stappen te ondernemen om de dynamiek en patronen die tot deze verontrustende incidenten hebben geleid, te begrijpen en aan te pakken. We reiken naar alle continuïteitskusung (inclusief de kusung die de brief heeft geschreven) en nodigen hen uit om met ons in dialoog te treden. We moedigen alle kashung en de leden van de gemeenschap ten zeerste aan om hun zorgen over kashung aan ons kenbaar te maken.

Als leider van de Dorje Kasung weten we dat het voor ons belangrijk is om echte communicatie mogelijk te maken. Belangrijker dan ooit, moeten we onze kritische intelligentie in de huidige situatie brengen, er is geen partijlijn die we willen volgen. We steunen iedereen in onze gemeenschap die zijn of haar waarheid spreekt, ongeacht waar dat toe leidt.

We weten niet wat onze toekomst is, als CMR of als Dorje Kasung. Er zijn duidelijk ernstige problemen. Maar we hebben veel goedheid en wijsheid ervaren op deze weg en we blijven ons inzetten voor het beschermen en in stand houden van die wijsheid.

De afgelopen zes maanden hebben we de rapporten afgewacht, de activiteiten van kasung in de centra ondersteund en onze situatie als Dorje Kasung in overweging genomen. Op dit moment is het duidelijk dat we moeten veranderen. We zullen de komende weken de handen uit de mouwen steken om hier samen aan te gaan werken.

Met name de leiding van Kusung, onder leiding van Kusung Corps Commander, Amy Conway, Kadö, in samenwerking met het CMR, wil graag luisteren en openlijk praten met iedereen die dat nuttig vindt. Zij zijn beschikbaar om al hun vragen te beantwoorden. Gesprekken met de leiding van Kusung zullen in de komende weken worden aangekondigd.

Nu we deze gesprekken beginnen te voeren, willen we transparant zijn. De CMR heeft in meer dan 8 maanden geen communicatie ontvangen van de Makkyi Rabjam (Sakyong, de heer Mukpo). We onderzoeken onze relatie met hem.’

(De raad) The Council van/of the Makkyi Rabjam
Kasung Kyi Khyap Jesse Grimes
Kasung Acharya, Lamen Kyi Khyap Mitchell Levy
Gesar Arm Commander, Toby Sifton, Rupön
Desung Arm Commander, Janet Jercinovic, Rupön
Kasung Shastri, Andrew Sacamano, Rupön
Dorje Kasung Sergeant Major, Anna Weinstein

Informatie over de Raad van Makkyi Rabjam (de Sakyong, de heer Mukpo):
Als beoefening is Kasungship een diepgaand middel van engagement met het pad van de krijgskunst, de bodhisattva-gelofte en de vajrayana-lijn. De Kasung, de belichaming van de gekke wijsheid, maakt gebruik van de vormen van het westerse leger als een discipline van meditatie-in-actie en een manier om compassie te belichamen en het vreugdevolle, scherpe randje van de nowness over te brengen. Als organisatie dient de Dorje Kasung als beschermer van de leraren, de leerstellingen en de gemeenschap.
Centraal in het militaire model staat het principe van de commandostructuur. De commandostructuur vereenvoudigt de communicatie en vergemakkelijkt effectieve actie. In een functionele commandostructuur weet elke soldaat aan wie ze rapporteert en wordt discursieve verwarring geminimaliseerd. In de Dorje Kasung is het hoogtepunt van de commandostructuur de Sakyong, die de eerste kashung is en wiens militaire titel Makkyi Rabjam, “Supreme Commander” is. De Makkyi Rabjam krijgt de eerste ka, het commando van de Rigdens.
Lady Diana Mukpo is ook een toonbeeld van de Dorje Kasung, en heeft een belangrijke rol gespeeld bij het geven van begeleiding en het overzien van vele kasung bijeenkomsten en trainingen. Haar militaire titel is Tönsung Wangmo, “Lady Protector of Benefit”.
De commandostructuur maakt gebruik van een systeem van rangen en posten. Een kasung die “rang” heeft is een officier, wat een niveau van ervaring, het vermogen om verantwoordelijkheid te dragen, en de belichaming van kasung dharma betekent. De vier primaire rangen zijn dapon, wat enigszins overeenkomt met acharya, dan rupon, kado en khenchen. Posten, zoals Regimentscommandant en rusung, zijn specifieke rollen die door individuen voor een bepaalde tijd worden uitgevoerd.
De Raad van de Makkyi Rabjam
Na de Makkyi Rabjam is de volgende kashung in de commandostructuur de Makpön, de commandant van de Dorje Kasung en voorzitter van de hoogste commandogroep, de Raad van de Makkyi Rabjam. De huidige houder van deze titel is Jesse Grimes, die ook de Dorje Kasung in de Kalapa-raad vertegenwoordigt. Makpon Grimes werd in 2004 in deze rol benoemd.

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

1 reactie op CMR: De beschermers van de Sakyong – ‘we zijn verbijsterd en ontdaan’

  1. G.J. Smeets schreef:

    Ook in deze brief geeft de leiding van Shambala International te kennen dat ze geen boodschap heeft aan gedupeerde ex-sekteleden. Het gaat enkel om het eigen hachje. Citaat:

    “We steunen iedereen in onze gemeenschap die zijn of haar waarheid spreekt, ongeacht waar dat toe leidt.”

    Geen woord over tegemoetkoming aan gedupeerden die UIT de gemeenschap zijn getreden. Het is sekte mentaliteit pur sang. De sekteleiding geeft te kennen dat ze na acht maanden geen bericht heeft gehad van hun Commander in Chief en dat ze met de handen in het haar zitten. Citaat:

    “We onderzoeken onze relatie met hem.”

    Tja, dat is acht (8) maanden nadenken over je zelfverkozen relatie met een Tibetaanse tribale potentaat. Achtvoudige pad?

Menu