• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Miljoenenclaims kunnen het einde van Shambhala International betekenen

Miljoenenclaims kunnen het einde van Shambhala International betekenen

20 augustus 2018 door de redactie

Als er door zich slachtoffer van machtsmisbruik en seksueel wangedrag voelende volgelingen van Sakyong Mipham en andere leiders binnen Shambhala International schadeclaims worden ingediend, zou dat het eind van deze boeddhistische organisatie kunnen betekenen. Hoewel de financiële situatie van Shambhala International -in het algemeen- op dit moment solide en stabiel is, deinzen Amerikaanse rechters er niet voor terug om per geval miljoenen dollars aan slachtoffers toe te kennen. Zoals onlangs nog toen een rechter een man die ziek werd van een onkruidbestrijdingsmiddel van Monsanto honderden miljoenen dollars toekende.

Op korte termijn gaat het financieel niet goed met de organisatie. De Kalaparaad, het hoogste bestuursorgaan van Shambhala International, noemt de kasstroomvoorspellingen vanaf januari 2018 rampzalig. Er gaat meer geld uit dan er binnenkomt. De aftredende raad wil in de begroting van 2018 voor $100.000 snijden. Een andere ronde van besnoeiingen die de afgelopen twee maanden is gemaakt moet tot eind oktober voor ongeveer $500.000 opleveren. Het grootste deel van deze bezuinigingen heeft plaatsgevonden binnen de afdelingen van Sakyong Potrang, waaronder de functies van de Kalapa-raadsleden zelf, waarvan sommige werden betaald, en de beëindiging van veel van de onderwijs-, schrijf- en administratieve ondersteuning voor de Sakyong.

Extra bezuinigingen

In de komende maanden zijn waarschijnlijk extra bezuinigingen nodig, schrijft de Kalaparaad aan de Shambhalaleden, afhankelijk van de gezondheid van lokale centra en de eigen financiën van groepen en de te verwachten donaties. De Treasury Council en de Kalapa Council onderzoeken sinds januari 2018 de mogelijkheid van verkoop van activa naarmate de omvang van de liquiditeitscrisis duidelijker werd. De organisatie heeft kortetermijnstrategieën gebruikt, zoals het lenen uit de eigen beperkte middelen, om meer tijd te hebben om te analyseren welke activa het meest waard zijn en bij afstoten een minimale impact op de Shambhalagemeenschap hebben.

De leden van de Kalaparaad die zitting hebben in de raden van bestuur van Shambhala USA en Shambhala Canada Society blijven fiduciair verantwoordelijk voor deze ondernemingen totdat het interimbestuur op 22 september aantreedt.

Vanuit één perspectief heeft volgens de raad het financiële model van Shambhala in principe gewerkt. In de afgelopen decennia zijn over de hele wereld Shambhala centra en groepen gesticht en veel onroerend goed activa verworven, en duizenden mensen de dharma hebben bestudeerd en deelnamen aan langere retraites in de centra.

Vanuit een ander perspectief is het model altijd zwak geweest. Terwijl de totale activa van de organisatie groeien, lijkt het erop dat op elk niveau – lokale centra, landelijke centra, en het centrum van de mandala – er constante druk is om genoeg inkomsten te vinden om de kosten te dekken, laat staan om te groeien. Ondanks de algemene opwaartse trend doen zich in het hele systeem regelmatig financiële crises voor en moeten verschillende divisies concurreren om de belangstelling en het geld van de donoren.

Stabielere basis

Het onmiddellijke doel van het huidige leiderschap is het creëren van een stabielere basis in het centrum van de mandala door middel van bezuinigingen en mogelijk verkoop van activa. Dit zal de gemeenschap en nieuwe leiders de tijd geven om te onderzoeken hoe de organisatie verder kan gaan en hoe het financiële model zal evolueren. Hoe de financiën er in de toekomst zullen uitzien, hangt van veel dingen af, waaronder: Willen Shambhala studenten nog steeds samenkomen in hun lokale centra om samen te studeren, te oefenen en een gemeenschap te creëren? Zo ja, zijn de centra in staat om door middel van donaties, leges en programma-inkomsten voldoende inkomsten te genereren om te kunnen gedijen? Willen de studenten nog steeds samenkomen in de landelijke centra voor retraites? Zo ja, voor welke programma’s, en hoe zal de beslissing van de van seksueel wangedrag beschuldigde Sakyong om geen onderwijs meer te geven van invloed zijn op de financiële modellen?

Shambhala International is een wereldwijd conglomeraat van non-profit organisaties, momenteel voornamelijk gevestigd en Noord-Amerika en Europa. Shambhala in Noord-Amerika heeft een netto-actief van 22,5 miljoen USD en een bruto jaaromzet van 18 miljoen USD. De Sakyong en zijn onderwijs hebben een cruciale rol gespeeld bij het genereren van inkomsten voor Shambhala. De financiële impact van zijn huidige stap terug binnen dat onderwijs is nog niet volledig bekend, zegt de raad. Zijn jaarlijkse zomeronderwijs in de retraitecentra van Shambhala vormen een hoeksteen van hun financieel model, en zijn incidentele programma’s in stadscentra dragen ook aanzienlijk bij aan hun inkomsten. Er wordt gewerkt aan een onderzoek naar de effecten van zijn besluit om een stap terug te doen en geen onderwijs meer te geven , met name in de landelijke centra, en aan het plannen van scenario’s voor de toekomst, schrijft de raad.

Op 31 december 2016 bezaten de afdelingen van Shambhala in Noord-Amerika samen $35 miljoen aan activa en $12,5 miljoen aan passiva. Donaties, inkomsten uit programma’s en de verkoop van goederen zijn de belangrijkste inkomstenbronnen van Shambhala. In 2016 gaven leden, donateurs en begunstigers van Shambhala meer dan $6 miljoen dollars.

Lokaal

De bedrijfsstructuur van Shambhala in Europa is lokaal georiënteerd. Met uitzondering van Nederland, waar een nationale organisatie bestaat, worden centra en groepen in de meeste andere gevallen afzonderlijk en onafhankelijk opgericht. Shambhala Europe GmbH is een in Duitsland geregistreerde naamloze vennootschap zonder winstoogmerk en is een 100% dochteronderneming van Shambhala USA. Het deelt de eigendom van het onroerend goed van het Franse centrum van Dechen Chöling en is de eigenaar van een aantal Europese en wereldwijde handelsmerken van Shambhala, die het in licentie geeft aan Europese Shambhala-centra.

Association Shambhala Europe (Dechen Chöling) is een vereniging uit 1901 die in Frankrijk werd opgericht om het retraite centrum van Dechen Chöling in de buurt van Limoges, Frankrijk, te beheren. Shambhala centra en divisies in andere regio’s van de wereld hebben eenvoudige of geen bedrijfsstructuren, en minder financiële activiteiten dan hun Noord-Amerikaanse en Europese tegenhangers.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Misbruik, Nieuws, Onderwijs Tags: beschuldigingen, bezuinigingen, financiele situatie, kasstroom, Sakyong Mipham Rinpoche, seksueel wangedrag, Shambhala International

Lees ook:

  1. Door schandalen geteisterde Shambhala International stelt traumawerkgroep in
  2. CMR: De beschermers van de Sakyong – ‘we zijn verbijsterd en ontdaan’
  3. Petitie change.org – ‘Sakyong moet terugtreden’
  4. Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
01 feb
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles | Online
1 feb 23
01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…
    • Een ander hoofd…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens