• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Zenboeddhist Victoria, Canada – ‘bruggen slaan en cultuur uitwisselen’

Zenboeddhist Victoria, Canada – ‘bruggen slaan en cultuur uitwisselen’

1 februari 2019 door de redactie

De Victoria Multifaith Society met UVic Multifaith Services en UVic’s Equity and Human Rights, Canadese spirituele groeperingen, organiseren op 6 februari in Victoria, Canada een voor iedereen toegankelijke bijeenkomst- om bruggen te slaan en culturele uitwisseling tot stand te brengen: Let’s Talk Through Diversity: World Interfaith Harmony Week Event.

Soshin McMurchy is een priester bij de Zenwest Boeddhistische Vereniging, en dient als boeddhistische kapelaan aan de Universiteit van Victoria Multifaith Services waar ze meditatie onderwijst. ‘Wanneer mensen uit verschillende geloofstradities bij elkaar komen, delen we vaak graag voedsel en plezier, en soms delen we de wijsheid die door generaties van geloofsdragers is doorgegeven. Als je me zou vragen welke wijsheid ik in zen zie die nuttig zou kunnen zijn om verschillen te overbruggen, dan zou ik niet weten waar te beginnen, omdat ik aan elke draad (in de beoefening) kan trekken die zou leiden tot harmonie. Spirituele rijping in zen leidt tot een staat die ieders geboorterecht is en voor iedereen beschikbaar is. Dus geen enkele persoon hoeft te worden uitgesloten van spirituele praktijk, iedereen is absoluut OK. Dat is het uitgangspunt.

Dan is er het interessante feit dat wanneer we luisteren naar de woorden van echte spirituele leiders, ze lijken te wijzen op dezelfde dingen, met slechts een kleine vertaling nodig: we zijn allemaal gelijk, kunnen we allemaal gelijk zijn, kunnen we ons hart en geest openen, worden we uitgenodigd om verder te kijken dan het oppervlak van het leven, is er een einde aan het lijden, is er een diepe betekenisvolle opzij te zetten in onze wil en afkeer van anderen te helpen. Deze religieuze convergentie betekent misschien dat geen enkel pad beter is dan het andere, geen enkel pad is perfect, we moeten allemaal onze eigen weg kiezen. Echt geloven dat we allemaal in staat zijn en dat het aan het individu is om zijn weg te kiezen, is een zeer respectvolle manier om religieuze verschillen te overbruggen.

Dagelijks zen gaat over harmonieus samenleven met de rest van de gemeenschap of sangha. Of we nu wandelen of zitten mediteren, we houden ons samen bezig met deze activiteit en zijn ons ervan bewust dat onze manier van werken invloed heeft op de ruimte van anderen en de kwaliteit van hun meditatie. Als ik bijvoorbeeld zwaar adem of benauwd ben, kan dit erg storend zijn voor mijn directe buren in de meditatiehal. De stille meditatieve ruimte ontstaat door de toewijding van de sangha om de vorm op een harmonieuze manier te volgen.

Zonder deze gezamenlijke inspanning zou het hart van de praktijk niet bestaan. We laten onze betrokkenheid bij het ego even los, dragen donkere kleding, verwijderen sieraden en polshorloges, zetten onze telefoons uit, bewegen rustig, lopen in stap, alles in een poging om een veilige, niet-afleidende plaats van diepe meditatie te creëren, voor iedereen. En het resultaat van meditatie is om te laten zijn van wie we denken dat we zijn, zonder onze concepten, onze gebruikelijke denkpatronen om echt te zien wat echt is. Wanneer we onze ware aard en onze diepe verbondenheid begrijpen zullen we natuurlijk handelen vanuit een plaats van respect, liefde en mededogen.

Er is een gevaarlijk punt in de vroege spirituele rijping, waar we wakker zijn en ons bewust van de vele problemen, maar we hebben nog niet wijze strategieën ontwikkeld om daar mee om te gaan. Op dit punt kunnen we in de val trappen van het stollen van onze overtuigingen, het vormen van sterke meningen, omdat het beter voelt om zeker te zijn van iets – alles! – In plaats van open minded en bewust te zijn.

De schrijfster Elizabeth Mattis Namgyel suggereert in haar boek The Logic of Faith dat dit de reden is waarom veel mensen sterke overtuigingen ontwikkelen, zoals homofobie, transfobie, racisme en fundamentalisme. Het is veel gemakkelijker vast te klampen aan een geloof als een reddingsvlot dan open, nieuwsgierig en wakker te blijven.

Kunnen de acties van individuen die werken aan spirituele volwassenheid de harmonie in de wereld beïnvloeden? Ik zou daar volmondig ja op willen zeggen. Is dat realistisch? Nou, ik wil graag een open geest houden. Er is geen gemakkelijke manier om wijsheid te ontwikkelen, maar de dagelijkse praktijk, het leren bewust te zijn, in te leunen op moeilijke kwesties en gevoelens, zal na verloop van tijd meer helderheid van hart en geest mogelijk maken.’

De doelen van de Victoria Multifaith Society zijn: van elkaar leren, onze eenheid in verscheidenheid vieren en respectvol samenwerken voor het welzijn van de gemeenschap en de wereld. Laten zien dat mensen van geloof respectvol met elkaar kunnen samenwerken. Een hulpbron zijn voor de gemeenschap. Reageren op opkomende humanitaire problemen die van invloed zijn op de relaties tussen geloofsgemeenschappen. Het onderhouden van contacten met en het verstrekken van middelen aan mensen die informatie en educatief materiaal willen over multireligieuze perspectieven en sociale kwesties.
In 2001 begonnen vertegenwoordigers van verschillende geloofsgemeenschappen elkaar regelmatig te ontmoeten en organiseerden zij bijeenkomsten met meerdere religies in de Cadboro Bay United Church en straatfestivals in de buurt van St. John’s the Divine Anglican en First Metropolitan United Church. Deze bijeenkomsten werden bijgewoond door christelijke, joodse, islamitische, hindoeïstische, bahá’í-, boeddhistische, unitaire en diverse andere geloofsgemeenschappen. Het antwoord was buitengewoon en de behoefte aan een formele vereniging was duidelijk. Tijdens een bijeenkomst in april 2006 in de Interreligieuze kapel te UVic werd een raad van bestuur gekozen en werd een reeks doelstellingen aangenomen. De naam Victoria Multifaith Society werd gekozen.
Bron De Victoria Multifaith Society.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Zen Tags: Canada, harmonie, interreligieus, samen, samenleven, Victoria, zen

Lees ook:

  1. Edel Maex – Zen is politiek
  2. Edel Maex – Zen is politiek
  3. Nieuwe tempel Suiren-Ji medio dit jaar open
  4. Albert Schweitzer en de tekenende tandendokter Frederick Franck

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.