• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

‘Politie bellen is beter dan mediteren om huishoudelijk geweld te voorkomen’

23 januari 2019 door de redactie

De politie bellen is een betere methode om een eind te maken aan huiselijk geweld in Thailand dan als slachtoffer te mediteren om dat geweld te kunnen ondergaan. Het aantal gemelde slachtoffers van huiselijk geweld in het overwegend boeddhistische Thailand is in de eerste helft van deze maand met een alarmerend percentage gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2018, zo bleek op een seminar van de Women and Men Progressive Movement Foundation (WMP). Mediteren helpt niet om een dader op andere gedachten te brengen, zo was de ervaring van de deelnemers.

In de eerste twee weken van januari waren er in Thailand 33 slachtoffers bij 28 gevallen van huiselijk geweld te betreuren. Twintig slachtoffers werden vermoord, vier pleegden zelfmoord en vier anderen werden zo ernstig mishandeld dat ze zware verwondingen opliepen. In bijna de helft van de dodelijke gevallen ging het om gebruik van vuurwapens en speelde jaloezie een rol, 19 procent was het gevolg van drugsmisbruik. Het aantal vrouwelijke slachtoffers steeg, terwijl het aantal mannelijke slachtoffers daalde. De WMP wil dat de autoriteiten meer doen om huiselijk geweld te beteugelen – zo niet te voorkomen. Zo moet de wapenverkoop aan banden worden gelegd en preventief worden ingegrepen. Drankmisbruik speelt een grote rol in Thailand waar het om de oorzaak van geweld gaat.

Een jonge man vertelde dat hij geen andere optie had om zijn stief-grootvader te doden om zijn grootmoeder van ernstig leed te redden. De senior viel zijn echtgenote en kleinkinderen elke dag aan en de man werd nog gewelddadiger nadat de politie probeerde te bemiddelen. Daarop begon de grootvader wapens te gebruiken om het gezin te intimideren. Na het doden van de grootvader werd de jonge man naar een observatie- en beschermingscentrum voor jongeren gestuurd, terwijl zijn grootmoeder een voorwaardelijke gevangenisstraf kreeg.

Een kernlid van de Wat Pho Riang Community zei dat de autoriteiten en andere relevante partijen het gemakkelijker moeten maken voor slachtoffers van huiselijk geweld om hulp te zoeken. In 2018 vond bijna 50 procent van de 2.762 vrouwen die slachtoffer werden van huishoudelijk geweld dat ze dat verdiend hadden. Dat maakt het verlenen van hulp zeer moeilijk. De plegers van huishoudelijk geweld worden steeds jonger.

Op het seminar werd ook aangegeven dat de media in Thailand moeten werken aan het ontmoedigen van huiselijk geweld door het vermijden van sensatiebeluste rapporten die aanvallen tegen vrouwen kunnen aanmoedigen.

Bron BNN.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Media, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Rechtspraak Tags: drank, huishoudelijk geweld, jaloezie, moorden, Thailand, vrouwen, vuurwapens

Lees ook:

  1. Paus Franciscus – ‘Thailand moet vrouwen en kinderen beschermen tegen uitbuiting en slavernij’
  2. Thailand – twee abten gedood, twee monniken gewond na aanslag
  3. HRW – ‘Thaise autoriteiten misbruiken coronavirusuitbraak om vrijheid van meningsuiting te stoppen’
  4. Shambhala gaat opening van zaken geven over financiën organisatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet
  • Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York
  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens