• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » HRW – ‘Thaise autoriteiten misbruiken coronavirusuitbraak om vrijheid van meningsuiting te stoppen’

HRW – ‘Thaise autoriteiten misbruiken coronavirusuitbraak om vrijheid van meningsuiting te stoppen’

27 maart 2020 door de redactie

De Thaise autoriteiten zouden onmiddellijk moeten ophouden met het gebruik van “anti-fake nieuws” wetten om mensen te vervolgen die kritiek hebben op de reactie van de regering op de COVID-19 pandemie, zegt Human Rights Watch vandaag. Een noodtoestand, die op 26 maart 2020 van kracht werd, verhoogt de bezorgdheid over een grotere onderdrukking van de vrije meningsuiting.

“De Thaise autoriteiten lijken de intentie te hebben om de kritische meningen van de media en het grote publiek over hun reactie op de COVID-19-crisis te stoppen,” zegt Brad Adams, directeur Azië bij Human Rights Watch. “Het nooddecreet geeft de regering de vrije hand om de vrije meningsuiting te censureren.”

Op 23 maart arresteerde de politie Danai Ussama in zijn kunstgalerie in Phuket en bracht hem naar de Crime Suppression Division in Bangkok. Hij werd beschuldigd van het schenden van artikel 14(2) van de Computer-Related Crime Act voor het “in een computersysteem plaatsen van valse computergegevens op een manier die waarschijnlijk paniek zal veroorzaken bij het publiek”. Als hij schuldig wordt bevonden, krijgt hij vijf jaar gevangenisstraf en een boete tot THB100.000 (US$3.050).

De aanklacht is gebaseerd op een klacht die Airports of Thailand PCL, de nationale luchthavenexploitant, tegen Danai indiende voor een bericht van 16 maart op Facebook. Met behulp van de alias “Zen Wide,” schreef Danai dat hij en andere passagiers op zijn vlucht bij terugkeer uit Barcelona geen COVID-19 screening tegenkwamen op de luchthaven van Suvarnabhumi in Bangkok. De Luchthavens van Thailand PCL beweerden dat zijn post niet feitelijk is en publieke paniek veroorzaakte, en mensen misleidden in hun oordeel dat Suvarnabhumi Airport er niet in was geslaagd om COVID-19 screening effectief in te zetten.

In het rapport “Human Rights Dimensions of the COVID-19 Response,” drukte Human Rights Watch zijn bezorgdheid uit over het feit dat Thailand de vrijheid van meningsuiting in het kader van de COVID-19-crisis aan banden legde. Klokkenluiders in de volksgezondheidssector en online journalisten hebben te maken gehad met vergeldingsacties en intimidatie door de autoriteiten nadat zij de reactie van de regering op de uitbraak bekritiseerden en melding maakten van vermeende corruptie in verband met het hamsteren van chirurgische maskers en andere benodigdheden en het profiteren van de zwarte markt. De Thaise autoriteiten hebben ook een aantal medische medewerkers bedreigd met disciplinaire maatregelen, waaronder de beëindiging van arbeidscontracten en de intrekking van hun vergunningen, omdat zij zich hebben uitgesproken over het ernstige tekort aan essentiële benodigdheden in ziekenhuizen in het hele land.

De bezorgdheid over de beperkingen van de overheid op de vrije meningsuiting nam aanzienlijk toe toen premier Gen. Prayut Chan-ocha op 24 maart de noodtoestand afkondigde. Tijdens een persconferentie zei hij: “Nadat de noodtoestand is afgekondigd, moet iedereen voorzichtig zijn met verkeerde informatie in de sociale media… de media en iedereen die de sociale media gebruikt om informatie te verdraaien, zal onder de loep worden genomen”.

Op 25 maart publiceerde premier Prayut een lijst van verboden onder de noodtoestand, waaronder vage en overmatige beperkingen van de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van de media:

“Het rapporteren of verspreiden van informatie over COVID-19 die niet waar is en angst bij het publiek kan veroorzaken, evenals het opzettelijk vervalsen van informatie die misverstanden veroorzaakt en daardoor de vrede en orde, of de goede moraal van de mensen aantast, zijn verboden. In dat geval zullen de ambtenaren dergelijke berichten opschorten of bewerken. Als de zaak ernstige gevolgen heeft, zal de wet op de computercriminaliteit of het nooddecreet inzake het openbaar bestuur in noodsituaties worden gehandhaafd voor vervolging.

Het nooddecreet van Thailand over het openbaar bestuur in noodsituaties geeft de autoriteiten ruime bevoegdheden om de mensenrechten te schenden, waaronder het censureren van nieuws, informatie en persoonlijke correspondentie. Sinds de wet in 2005 werd ingevoerd, hebben de autoriteiten deze gebruikt om de basisrechten te schenden en de fundamentele vrijheden straffeloos te onderdrukken.

’Toegang tot informatie omvat het recht om informatie te zoeken, te ontvangen en te delen, wat vooral relevant is bij de uitbraak van COVID-19 om ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van de ziekte en van de reactie van de regering, aldus Human Rights Watch.

Op 16 maart zei een groep mensenrechtendeskundigen van de Verenigde Naties dat “noodverklaringen op basis van de COVID-19-uitbraak niet mogen worden gebruikt als basis om zich te richten op bepaalde groepen, minderheden of individuen. Het mag niet fungeren als een dekmantel voor repressieve actie onder het mom van de bescherming van de gezondheid … en mag niet alleen worden gebruikt om meningsverschillen te onderdrukken”.

“Terwijl de Thaise regering de verantwoordelijkheid heeft om maatregelen te nemen die de Thaise bevolking beschermen tegen de uitbraak, is het aangekondigde nooddecreet een gevaarlijke waarschuwing aan de pers en de gebruikers van de sociale media om kritiek op zichzelf te censureren of om te worden vervolgd,” zei Adams. “De militaire en civiele regeringen van premier Prayut hebben een lange staat van dienst als het gaat om het onderdrukken van tegengestelde meningen, het arresteren van critici en het vervolgen van klokkenluiders. De regering heeft zichzelf vrijwel onbeperkte bevoegdheden gegeven onder het mom van de COVID-19-crisis, die onmiddellijk zouden moeten worden ingetrokken”.

Bron: Human Rights Watch

Categorie: Geluk, Media, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws, Politiek Tags: corona, HRW, inperken, rapport, Thailand, VN, vrijheid van meningsuiting, wet

Lees ook:

  1. VN veroordeelt groeiende onderdrukking mensenrechten in Thailand
  2. Een miljoen Rohingya herdenken in kampen verdrijving, moord en verkrachting door boeddhistisch Birma
  3. China: Tibetaanse vrouw sterft in de gevangenis na detentie voor versturen van geld naar India
  4. HRW -Covid-19 brengt golf van misbruik van vrije meningsuiting op gang

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
23 sep
Teaching over Bodhicitta, het actieve mededogen
23 sep 23
23 sep
De Vijf krachten en de Dood
23 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht
    • Het ene bewustzijn is het andere (niet)
    • Het jaar 2023 – dag 245 – benenwagen
    • Het BD en het grote driedaagse onderhoud

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.