Supermarktketen Coop is de tweede supermarkt waar ‘kiloknallers’ in de minderheid zijn. Dat blijkt uit de kiloknallermonitor van Wakker Dier. Coop zette in de afgelopen driekwart jaar vaker vlees mét dan zonder dierenwelzijnskeurmerk in de folder.
De dierenwelzijnsorganisatie zegt blij te zijn met de verbetering van Coop. PLUS en Coop zijn de enige twee supers die vaker keurmerkvlees dan ‘kiloknallers’ – stuntvlees zonder dierenwelzijnskeurmerk – in de aanbieding doen. De andere supermarktketens hebben nog altijd meer dan 50 procent ‘kiloknallers’. EMTÉ, ALDI en DEEN komen het slechtst uit de bus; bij hen is respectievelijk 73, 65 en 62 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller.
Vleesaanbiedingen
Landelijk gezien daalt zowel het aandeel als het aantal ‘kiloknallers. In de eerste drie kwartalen van dit jaar is 57 procent van alle vleesaanbiedingen een ‘kiloknaller’. In 2015 was dat in dezelfde periode 90 procent. Opvallend is dat het totaal aantal vleesaanbiedingen met 28 procent is gestegen. Dat zijn de ‘kiloknallers plus het keurmerkvlees samen.
Achter de ‘kiloknaller’ gaat volgens de organisatie een hoop dierenleed schuil. Daarom voert Wakker Dier al jaren campagne tegen supermarkten die stunten met dit vlees. Sinds 2010 houdt ze de supermarktfolders in de gaten om elk kwartaal opnieuw de balans op te maken: wie is de grootste ‘kiloknaller’?