Het aantal vleesaanbiedingen in supermarktfolders is sinds 2015 met 28 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Zij vergeleek de eerste drie kwartalen van dit jaar met dezelfde periode in de jaren daarvoor. De dierenwelzijnsorganisatie noemt de stijging ‘zeer kwalijk’. Niet bekend is of consumenten ook gebruik maakten van het verhoogde aanbod en de verkoop in de supermarkten van vlees ook toenam.
Bij supermarkten Jumbo en Albert Heijn stegen de vleesaanbiedingen het meest van alle supermarkten. Jumbo verdubbelt het aantal vleesstunts ten opzichte van drie jaar geleden. Bij Albert Heijn gaat het om een toename van 73 procent. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Minder vlees eten is hard nodig. Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, is schandalig.
Vrijwel alle supermarkten zijn volgens Wakker Dier fors meer gaan stunten met kip-, rund- en varkensvlees. Met name kip is flink gestegen; ten opzichte van 2015 staan er 70 procent meer kippromoties in de supermarktfolders. Ook hier lopen Albert Heijn en Jumbo voorop. Jumbo heeft zijn kipaanbiedingen zelfs vertienvoudigd (1021 procent).
Minder dieren
Wakker Dier houdt vanaf 2010 alle vleesaanbiedingen van de grootste supermarktketens bij. Vleesstunts drijven de consumptie op, terwijl minder vlees eten belangrijk is voor het klimaat en de dieren. Als er minder dieren nodig zijn voor de voedingsindustrie, komt er voor de overige dieren meer ruimte vrij. Deze ruimte kan gebruikt worden om dieren een beter leven te geven. Wakker Dier vindt het zorgelijk dat we meer vlees eten dan het Voedingscentrum aanraadt. Daarom geeft ze de komende jaren Eet Geen Dierendag een boost. Op 4 oktober roept de organisatie mensen in het hele land op om één dag geen vlees te eten, en daarmee ruim 500 duizend dierenlevens te sparen.