Tahlia Newland, een van de studenten binnen het Tibetaans boeddhisme die bezorgd zijn over de onthullingen in het afgelopen jaar dat sommige lama’s hun studenten schade hebben berokkend (met name het misbruik van studenten door Sogyal Rinpoche van Rigpa en Sakyong Mipham Rinpoche van Shambala), is met anderen een actie begonnen onder studenten van leraren binnen het Tibetaans boeddhisme om deze leraren te dwingen een standpunt in te nemen over seksueel wangedrag en machtsmisbruik binnen het boeddhisme. Newland was student bij Rigpa. Ook de naam van Namkha rinpoche wordt aan de lijst toegevoegd.
De actie begint deze week en de lama’s krijgen het verzoek om zich uit te spreken tegen seksueel wangedrag binnen het boeddhisme voordat de ontmoeting met de Dalai Lama plaatsvindt, in november dit jaar. Newland wil zoveel mogelijk steun vergaren voor haar actie die ook in te zien is op https://whatnow727.wordpress.com/
Newland schrijft: ‘We vinden het zeer problematisch dat zo weinig Tibetaanse lama’s zich tegen dergelijk gedrag hebben uitgesproken. Hierdoor stellen sommigen van ons zelfs de legitimiteit van de religie ter discussie. We schrijven nu om u te vragen uw standpunt te verduidelijken over het soort onethisch en schadelijk gedrag van Sogyal Lakar/rinpoche van Rigpa. In juli 2017 schreven acht voormalige senior Rigpa-studenten een brief aan Sogyal Lakar/rinpoche waarin de behandeling van studenten door Sogyal wordt beschreven.
We hebben een Tibetaanse vertaling van deze brief bijgevoegd zodat er duidelijkheid is over het kwaad dat hij (Sogyal) heeft veroorzaakt, de reden waarom de studenten zich hebben uitgesproken en hoe Sogyals gedrag de betrokken studenten heeft beïnvloed. We voegen ook een rapport bij van Lewis Silkin, het advocatenkantoor dat in opdracht van Rigpa de beschuldigingen in de brief van de acht onderzoekt. Dit rapport stelde dat, gebaseerd op het beschikbare bewijsmateriaal en op de balans van waarschijnlijkheden, het gedrag dat in de brief wordt geschetst wel voorkwam en “sommige studenten van Sogyal Lakar onderworpen zijn aan ernstig fysiek, seksueel en emotioneel misbruik door hem(Sogyal)”.
De gedragingen die in de brief worden beschreven zijn niet alleen schadelijk, maar ook moreel en ethisch onaanvaardbaar voor mensen in de moderne wereld. De meeste van die gedragingen zijn illegaal in de landen waar ze zich hebben voorgedaan. Afgezien van de Dalai Lama, Mingyur rinpoche en Tsoknyi rinpoche heeft echter geen enkele Tibetaanse lama een openbare verklaring afgelegd waarin dit soort acties wordt veroordeeld. We schrijven om u ( de Tibetaanse leraren) te vragen de stilte te doorbreken en een verklaring af te geven die de moderne dharmastudenten geruststelt en dat het misbruik (…) voor u onaanvaardbaar is. Studenten willen niet alleen voorkomen dat ze zelf worden geschaad, maar ze willen ook niet steunen op leren van een lama die anderen schaadt of schadelijk gedrag ondersteunt. Wij geloven dat de leer van zo’n lama niet betrouwbaar kan zijn en dat een lama een ethisch voorbeeld moet zijn voor zowel volwassenen als kinderen. We willen ook niet iemand volgen die ons zou kunnen vragen om onze ethiek in gevaar te brengen door beledigend gedrag te accepteren zonder klacht of kritiek, zoals Sogyal Lakar verwachtte.
Veel studenten vragen zich af of ze wel of niet echt kunnen vertrouwen op een lama om zich ethisch te gedragen als hij of zij geen publieke verklaring heeft afgelegd die duidelijk maakt dat ze beledigend gedrag niet als aanvaardbaar zien. Sommigen verlaten de religie helemaal. Lees dus alstublieft de vertaalde brief en stuur ons uw verklaring in antwoord op deze vraag: Denkt u dat het gedrag van Sogyal Lakar/Rinpoche zoals beschreven in de brief van 2017 door 8 naaste studenten en bevestigd door het Lewis Silkin rapport ooit een aanvaardbare manier is voor Tibetaanse boeddhistische leraren om zich tegenover hun studenten te gedragen?
Bij het overwegen van uw antwoord, kan het nuttig zijn voor u om te verwijzen naar Mingyur Rinpoche’s uitstekende onderzoek van de kwesties in zijn Lion’s Roar artikel https://www.lionsroar.com/treat-everyoneas-the-buddha/ -iedereen als de boeddha. We zullen alle antwoorden op deze vraag publiceren op de What Now Blog. Misschien zullen we voldoende antwoorden krijgen om studenten gerust te stellen dat het Tibetaans boeddhisme een religie is die nooit afwijkt van het fundamentele principe van niet-schadelijk zijn en de hoogste ethische normen handhaaft.’
Aldus de inhoud van de brief zoals die verstuurd gaat worden aan Tibetaans boeddhistische leraren.
Johnny Reinders zegt
Ik ben bezorgd over het feit dat er mensen zijn die l
Lama’s willen dwingen zich uit te spreken. Wanneer je wilt weten hoe jouw Lama hier tegenover staat kan je dat gewoon vragen en krijg je antwoord. Zo niet dat dien je jouw relatie met je Lama eens goed te analyseren.