Op vrijdagmiddag 16 november vindt in de Geertekerk in Utrecht het symposium ‘Levensbeschouwen en samenleven: Speels omgaan met diversiteit’ plaats.
Het initiatief voor het symposium is genomen door Christa Anbeek, Hans Alma en André Droogers. De drie ontdekten op een gegeven moment dat ze alle drie aan een boek werkten over de samenhang tussen spel, diversiteit, en levensbeschouwing. Ze hebben daar een paar keer met elkaar over doorgepraat en zijn ook elkaars manuscripten gaan lezen. Intussen zijn de drie boeken verschenen.
Waarom dit symposium?
Vanwege de urgentie. Het debat over diversiteit is sterk gepolariseerd. In het publieke en het privédomein gelden steeds minder gedeelde waarden. Levensbeschouwingen, zowel religieuze als humanistische, kunnen hun expertise inbrengen bij de zoektocht naar nieuwe waarden. Spel biedt daarbij een dubbel perspectief. Het bevordert tolerantie en inlevingsvermogen. Het haalt de angel uit polarisatie.
Directe aanleiding is de verschijning van vier boeken, die zich inzetten voor de versterking van de levensbeschouwelijke dimensie in onze samenleving en voor een speelse aanpak:
– Hans Alma, De kunst van samenleven: Een pleidooi voor een pluralistisch humanisme (Brussel: VUBPRESS)
– Christa Anbeek, Voor Joseph en zijn broer: Van overleven naar spelen en andere zaken van belang (Utrecht: Ten Have)
– Sigrid Coenradie en Koen Holtzapffel (red.), Spelen met grenzen: Contrastervaringen (Utrecht: Boekencentrum)
– André Droogers, Speltherapie voor verward Nederland: Omgaan met nationaliteit en diversiteit (Amsterdam: AUP)
Wie spreken er?
Het symposium beoogt de broodnodige discussie over de levensbeschouwelijke inbreng in het publieke debat te stimuleren. De initiatiefnemers bepleiten de rehabilitatie van levensbeschouwing in de zoektocht naar kernwaarden voor de veranderende Nederlandse samenleving. Onder leiding van dagvoorzitter Ruard Ganzevoort (hoogleraar praktische theologie en decaan Faculteit Religie en Theologie VU) onderzoeken vier sprekers hoe verschillende levensbeschouwelijke tradities constructief kunnen bijdragen aan een democratische samenleving. Boris van der Ham (voorzitter Humanistisch Verbond) doet dit voor het humanisme, Paul Rasor (jurist en theoloog) voor het vrijzinnig christendom. Tevens wordt een nieuw perspectief op wetenschap geboden door Sarah Durston (hoogleraar ontwikkelingsstoornissen van de hersenen, UMC, co-auteur van ‘The Universe, Life and Everything: Dialogues on our Changing Understanding of Reality’, AUP, 2017).
Korte boekpresentaties en prikkelende lezingen wisselen elkaar af. Er is voldoende ruimte in het programma om met elkaar de dialoog aan te gaan. De deelnemers maken kennis met (inter)levensbeschouwelijke dialoog in spelvorm, gebaseerd op de theologie van Christa Anbeek. Willem Jan Renger (hoofd van de Innovatiestudio aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) legt uit waarom en hoe hij hiervoor een spel ontwikkeld heeft. Het symposium staat zo in het teken van ‘serieus spel’ dat helend kan werken in zowel persoonlijk als maatschappelijk leven.
Vrijdag 16 november, 13.30 tot 17.00 uur, Geertekerk, Geertekerkhof 23, 3511XC Utrecht. Toegang: € 25, studenten € 10. Aanmelden bij Vera Kok, v.l.m.kok@vu.nl
bart zegt
Ik snap dat het Boeddhistisch dagblad brede informatie omtrent het Boeddhisme wil geven, maar een Christelijk symposium is dat wel op z’n plaats.
Joop Ha Hoek zegt
In mijn vriendenkring zijn boeddhisten die christen, Jood, moslim, atheist, socialist of humanist zijn. Voor hen en voor mij is het boeddhisme een middel om een beetje in evenwicht te blijven en een gang naar de psychiater te voorkomen. Het gaat bij dit symposium om de waarden, het etiket is onbelangrijk.
bart zegt
Ik denk dat er een levensgroot verschil zit tussen de verschillende religies. Jodendom Islam en Christendom gaan uit van de zondeval. Volgens die leer draagt elk mens de erfzonde met zich mee en is afhankelijk is van een god die hem of haar vergeeft. In het Boeddhisme kan elk wezen de boeddhanatuur realiseren. Een psychiater is een arts die in de geestelijke gezondheidszorg werkt. Het boeddhisme is een religie en heeft weinig met gezondheidszorg van doen. Al deze organisaties hebben hun eigen vakbladen nieuwsbrieven en kerkbodes. Ik was juist zo blij met een Boeddhistisch orgaan maar op deze manier verwatert het wel erg. Ik denk dat je werk en privé gescheiden moet houden, je vrienden een platvorm voor hun niet boeddhistische overtuiging bieden lijkt een beetje op belangenverstrengeling en voorkeurs behandeling. Dit gaat toch in tegen alle journalistieke normen en waarde. Ik was blij dat na het verdwijnen van de BOS op radio en TV er toch weer een boeddhistisch platform het levenslicht zag, maar het heeft momenteel meer weg van de dependance van het dagblad trouw dan op een Boeddhistisch orgaan.
Joop Ha Hoek zegt
Wij publiceren over zaken die naar ons idee raakvlakken hebben met het leven van mensen en dus het boeddhisme. Politiek, natuur, milieu, eten, boeken, mensenrechten, misdrijven en zo voort. We willen niet verengen. En wat is er mis met het dagblad Trouw, de beste krant van Nederland. Overigens verschenen we al toen de BOS nog bestond.