• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Interne machtsstrijd binnen de Zuid-Koreaanse boeddhistische Jogye Order

Interne machtsstrijd binnen de Zuid-Koreaanse boeddhistische Jogye Order

9 augustus 2018 door de redactie

Binnen de grootste boeddhistische sekte van Zuid-Korea, de Jogye Order, is een heuse machtsstrijd aan de gang. De oorzaak is gelegen in het feit dat enkele kloosters die het geld en de macht binnen de sekte controleren, botsen met de rest na het uitbreken van de corruptieschandalen rond de vorig jaar gekozen president Seoljeong van de orde. Zijn opponent is de hooggeplaatste monnik Seoljo (88), ook verbonden aan de orde en al 40 dagen in hongerstaking.

Beiden zijn iconische figuren die twee tegengestelde facties vertegenwoordigen. Seoljeong wordt afgeschilderd als een vertegenwoordiger van de orthodoxe hoofdstroming en de gevestigde belangen van de sekte, terwijl Seoljo een criticus is van het volgens hem egoïstische, ethisch gebrekkige leiderschap.

Vorige week zei Seoljeong dat hij snel zou besluiten of hij als leider af zal treden, na het verzamelen van meningen van andere boeddhistische leiders. Hij zei die functie niet langer te ambiëren. Seoljo reageerde daarop door te zeggen dat hij de ontwikkelingen zal afwachten en dan zal beslissen of hij zou stoppen met vasten of niet.

Seoljeong wordt er onder meer van beschuldigd een geheime relatie met een vrouw te hebben gehad bij wie hij ook een dochter heeft. De Jogye Order ontkent dit echter op basis van een audiobestand waarin de vrouw zegt dat ze is verkracht door een andere man. Ook zijn er beschuldigingen dat Seoljeong activa heeft verborgen op naam van zijn broer. Dat ontkent de monnik weer.

De boeddhistische monnik wilde zich echter niet aan een DNA-test onderwerpen om uit te sluiten dat de jonge vrouw ook zijn dochter is. Te midden van de aantijging zei Seoljo, de voormalige hoofdmonnik van de Bulguk tempel in de provincie Noord-Gyeongsang, dat het feit of de voorzitter van de Jogye Orde al dan niet een kind heeft, een secundair probleem is maar dat er wel vragen zijn over de geloofsbrieven van Seoljeong als boeddhistische geestelijke.

Seoljo beweert dat Seoljeong geen boeddhistische monnik is omdat hij niet geordineerd is omdat in Zuid-Korea alleen monniken geordineerd worden van twintig jaar en ouder. In 1962, het jaar van zijn wijding, was Seoljeong 18 jaar oud. Volgens Seoljo is Seoljeong in technisch opzicht geen monnik en komt hij niet in aanmerking voor de hoogste baan binnen de Jogye Orde.

De moderne geschiedenis van het Koreaanse boeddhisme staat bol van de -soms gewelddadige- strijd tussen facties. Net als boeddhistische monniken en nonnen in andere landen mochten boeddhistische monniken in Korea niet trouwen. De traditie veranderde na de Japanse annexatie van Korea. Onder invloed van het Japanse boeddhisme, dat het mogelijk maakt dat kloosterlingen trouwen als ze eenmaal geordineerd zijn, nam het aantal getrouwde boeddhistische kloosterlingen in Korea toe die steeds machtiger werden en de leiding van 25 tempels van Jogye Orde overnamen.

In 1954 beval de toenmalige president van de orde, Syngman Rhee, een zuivering aan. Gesteund door de presidentiële steun voerden traditionele kloosters een strijd tegen gehuwde monniken die de leiding van de tempels hadden overgenomen. Ze huurden zelfs bendes in die in veel tempels het roer overnamen. Dat duurde tot 1962, toen ordepresident Chung-hee de facties toestond om tijdelijk gehuwde kloosterlingen toe te staan. Sommige bendes die werden opgeroepen voor de factiestrijd, bleven ondertussen in tempels en sommige kregen boeddhistische wijding na de training.

Bron BNN.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Koreaans boeddhisme, Nieuws Tags: corruptie, dochter, facties, geheime relatie, Jogye orde, Korea, macht, strijd

Lees ook:

  1. Koreaanse monniken over de schreef
  2. Leider van Koreaanse Jogye Orde uit functie gezet
  3. Thaise monniken protesteren tegen ‘staatsinmenging’
  4. Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.