Oprichter, geestelijk leider en docent van het Zen Centrum Amsterdam (ZCA) Niko Tydeman (1942) legt zijn functie als geestelijk leider bij dat centrum neer. Naar verluidt blijft hij wel aan als docent. Tydeman kondigde zijn vertrek enige tijd geleden aan in de zogenoemde ‘directe’ sangha, mensen die op de dinsdagavond komen zitten. De woordvoerder van de organisatie, Harry Klein, heeft het vertrek van Tydeman bevestigd. Alle studenten en betrokkenen in ZCA worden in de loop van deze week in een nieuwsbrief van ZCA ingelicht. Daarin wordt ook de reden van zijn vertrek bekendgemaakt. Tydeman zou zijn opvolger(s) al hebben aangewezen.
In het zomernummer van Zensor, het sanghablad van de organisatie, wordt aandacht besteed aan het thema verandering. ‘Nu zich met het vertrek van Niko ook voor de sangha grote veranderingen aandienen, wijdt de Zensor het komende nummer aan het thema Verandering.’ Aan studenten en betrokkenen is gevraagd dat nummer met zelfgeschreven teksten te vullen.
De redactie van het blad daarover: Anicca of vergankelijkheid is één van de drie kenmerken van het bestaan, leert ons de Boeddha. Dat stemt weemoedig; we denken aan vallende kersenbloesem en verzuchten dat aan alles een einde komt… ooit. We zullen er op ons kussen eens bij stilstaan. Aan den lijve ervaren toont Anicca zich in de niet aflatende verandering van ons bestaan en die geleefde verandering leidt niet tot weemoed maar eerder tot onrust: Verandering komt onaangekondigd, te vroeg of op het verkeerde moment. Verandering breekt vaste patronen en toont een nieuwe werkelijkheid.
Belangrijkste leraar
Tydeman is de belangrijkste leraar en leider van ZCA. Andere leraren zijn zijn echtgenote Joke ‘Heldere Dharmatraan’ Sensei, Lolit ten Hengel Sensei, Meindert Mu Sho van den Heuvel Sensei,Cornelia Gyokushin Wierenga Sensei en Marieke Sensei. Meindert van den Heuvel was de beoogd opvolger van Tydeman, maar trok zich terug.
Het Zen Centrum Amsterdam staat in de lijn van Maezumi Roshi en Genpo Roshi. De bron is Shakyamuni Boeddha. Binnen het zenboeddhisme zijn er twee belangrijke stromingen: Rinzai en Soto. Zen Centrum Amsterdam behoort tot de Sotoschool. Bijzonder is dat Maezumi Roshi, de stichter van deze zenschool, transmissie kreeg van zowel Rinzai als Soto leraren.
Maezumi Roshi (1931-1995), geboren in Japan, kreeg transmissie van drie verschillende leraren waardoor hij zowel de Soto als de Rinzailijn kon doorgeven. In 1956 kwam hij als zenpriester naar de Verenigde Staten waar hij onder meer het Zen Center of Los Angeles en de White Plum Asangha oprichtte. Hij gaf transmissie aan totaal twaalf zenleraren.
Genpo Roshi (1944, USA) ontving dharmatransmissie van Maezumi Roshi. Hij richtte onder meer Kanzeon Zen Center en de internationale Kanzeon Sangha op waar Zen Centrum Amsterdam onder valt. Geïnspireerd door Hal en Sidra Stone ontwikkelde hij Big Mind Big Heart, een combinatie van Voice-Dialogue en Zen. Hij heeft tot nu toe aan meerdere Amerikaanse en Europese zenleraren transmissie gegeven. In 2004 gaf hij Niko Tydeman Sensei Dharmatransmissie.
Afscheid
In juni 2017 nam Niko Sojun Tydeman al afscheid van Zentrum Utrecht en de Yoga Academie Nederland. Op beide plekken wordt het onderricht voortgezet. In Utrecht door Simon de Boer en de meditatielessen voor de yoga-opleiding door Marieke Heijman. Simon de Boer is opgeleid in Zenriver en heeft transmissie gekregen van Tenkei Roshi. Ook in juni 2017 gaf Tydeman transmissie aan Dick Butsugen Verstegen (Nijmegen), Jan Mukan Klungers (Salland), Cornelia Wierenga Gyokushin en Willem Scheepers Kaishin (Utrecht) en in Amsterdam aan Lolit Dhyan ten Hengel, Maria Muki Lemaire, Jacky Shobogendo van der Reep en Marieke Virya Heijman. Zij kunnen zelfstandig en naar eigen goeddunken de zentraditie voortzetten. Niko gaf eerder transmissie aan Meindert van den Heuvel, Gretha Aerts en zijn echtgenote Joke Huiberts.
Niko Sojun Tydeman Sensei studeerde theologie in Nijmegen en kreeg zijn eerste zenonderricht bij Karlfried Dürckheim. Hij volgde zijn zentraining bij Baker Roshi in San Francisco en bij Thich Nhat Hanh. Sinds 1983 is hij leerling van Genpo Roshi, van wie hij in 2004 de dharmatransmissie ontving. Nico was als docent (concentratie – meditatie) verbonden aan de Yoga Academie Nederland (YAN).
Buitenechtelijke relatie
Tweeëneenhalf jaar geleden, in oktober 2015, werd bekend dat Tydeman, volgens hem met wederzijdse instemming, een jarenlange buitenechtelijke relatie met een seniorstudente heeft gehad. Hij biechtte die relatie -onder druk- zelf aan de sangha op. De vrouw vindt dat Tydeman nee had moeten zeggen tegen deze verhouding en haar daartegen had moeten beschermen. Zij verliet de sangha in dat jaar. Tydeman besloot aan te blijven als geestelijk leider van ZCA. Hij liet het aan het bestuur en de andere leraren binnen het ZCA over hem weg te sturen of zijn onderricht voort te kunnen zetten. De leraren lieten unaniem weten dat zij Tydemans standpunt om als geestelijk leider en leraar aan te blijven steunen. Ook de meerderheid van het sanghabestuur steunde hem daarin en sprak zijn vertrouwen uit in Tydeman, al vindt zij zijn handelwijze onverstandig.
Tydeman zegt in het najaar van 2015- als hij de relatie opbiecht als leraar zeer onverstandig te zijn geweest. ‘Ik heb een tijdlang overwogen om als geestelijk leider en leraar van het ZCA ontslag te nemen. Maar gaandeweg kwam ik tot de conclusie dat ik daarmee weg zou lopen en de sangha aan zijn lot zou overlaten. Ik kwam tot een tegenovergesteld standpunt: ik sta voor mijn onderricht inclusief mijn fouten, gebreken en zwakheden. Tijdens de sesshin in Vught, de afgelopen week, heb ik gekozen voor het thema ‘Leven en leer van de Boeddha’. Ik ben een leerling en volgeling van de Boeddha en ik geef krachtens de lijn van opvolging waarin ik sta, in zijn naam onderricht. Ik sta ook voor mijn onderricht en onderzoek inzake de waarde van de mystieke tradities, niet alleen voor mijzelf en mijn leerlingen, maar ook voor het welzijn van de wereld. Ik betreur het dat mijn gedrag zoveel zorgen en gevoelens oproept. Niet in de laatste plaats jegens mijn vrouw. We zijn samen en we blijven samen.’
Indruisen ethische regels
Het gedrag van Tydeman druisde in tegen de ethische regels die veel boeddhistische organisaties in Nederland hebben opgesteld- ook na het bekend worden van het misbruikschandaal van de vipassanaleraar Mettavihari in mei 2015, om gedragingen tussen leraar en leerling te regelen. Van boeddhistische leraren wordt verwacht dat zij in hun positie als leraar- er is sprake van een machtspositie, geen (al of niet vrijwillige) verhouding aangaan met studenten of aftreden als leraar als zij die relatie aangaan en voortzetten. Het is niet duidelijk of het ZCA ook ethische regels hanteert en die aan de studenten bekend heeft gemaakt en/of een vertrouwenspersoon heeft aangesteld. Tydeman bleef in ieder geval als leraar actief toen hij de relatie- die duurde van 2010 tot 2013, aanging.
Onethisch gedragen
De studente met wie Tydeman een relatie aanging vertelde hem in mei 2015 dat ze weg wilde bij de sangha en bij Tydeman als leraar. In een verklaring van de leraar zegt zij ‘los te willen komen van een emotionele afhankelijkheid (van Tydeman jh) en het zenpad.’
Zij wees de leraar erop dat hij zich in tweeërlei opzicht onethisch had gedragen: Tydeman had nee moeten zeggen tegen hun verhouding, als leraar had hij haar daartegen moeten beschermen. Zij verwijt Tydeman ook dat hij verzuimde in te grijpen, nadat ze hem verteld had, dat zij zich door enkele leden van de sangha gepest voelde. De studente wil dat Tydeman deze twee punten openbaar maakte, niet alleen aan de kring van vertrouwelingen, maar ook daarbuiten.
Tydeman erkent dat hij deze relatie niet aan had moeten gaan. ‘Ik meende oprecht dat het liefde was, maar zie nu in dat ik als leraar een grens heb overschreden. Ik erken ook dat ik het conflict met haar met de sangha heb onderschat.’
Uit de bocht vliegen
Mark Schalken trad als enig bestuurslid van ZCA op 1 januari 2015 af en besloot ook om de sangha te verlaten. Hij nam het besluit naar aanleiding van de houding van het ZCA-bestuur en leraar Niko Tydeman. Schalken vond dat Tydeman na het gebeurde niet eigenhandig kan bepalen dat hij doorgaat met zijn activiteiten als leraar en dat het bestuur meer zou moeten hebben betekend in deze kwestie.
Schalken: ‘Voor mij als bestuurslid was het crisis sinds juni vorig jaar, toen Niko me inlichtte over de geheime relatie die hij met een student had gehad. Ik was zeer opgelucht toen we als leraren en bestuursleden in het najaar tot een consensus kwamen: openheid werd onvermijdelijk. Maar ik voelde me bekneld en gedesillusioneerd door de wijze waarop Niko en het bestuur daarna geopereerd hebben.
Een geestelijk leider die ethisch uit de bocht vliegt, kan mijns ziens niet eigenhandig bepalen dat hij als vanouds doorgaat. Ik had gewild dat we hierin als bestuur meer hadden betekend. Maar daartoe hadden we het onderling eens moeten zijn: dat het om meer gaat dan een privé-tragedie; dat besturen meer omvat dan het faciliteren van de geestelijk leider.
Na de bekendmaking van Niko was er in de zendo ruimte voor reacties – emotioneel, kritisch of steunend – maar geen ruimte voor een dialoog. Niko wilde of kon dat niet aan. En zo zaten we als sanghaleden ieder met ons individuele lijden. In deze leegte voelden diverse mensen zich gedwongen om te vertrekken.
Persoonlijk loop ik dus vast omdat er geen gezamenlijk proces als sangha is. Daarnaast is mijn ideale sangha een speeltuin voor de vrije geest. Ik fantaseer over een themanummer van de Zensor (het blad van het centrum jh) over de kwestie.’
G.J. Smeets zegt
“Ik ben een leerling en volgeling van de Boeddha en ik geef krachtens de lijn van opvolging waarin ik sta, in zijn naam onderricht. Ik sta ook voor mijn onderricht en onderzoek inzake de waarde van de mystieke tradities, niet alleen voor mijzelf en mijn leerlingen, maar ook voor het welzijn van de wereld.”
Aldus Nico Tydeman in 2015 toen hij ruim zeventig jaar was. Mensen van 70+ die zichzelf als leerling en volgeling opvoeren vertrouw ik niet. Net zo min vertrouw ik zelfverklaarde zennies die het over het ‘welzijn van de wereld’ hebben. Laten we wel wezen: zen heeft niks konkreets te melden over de wereld anno 2018, laat staan over een welzijn van die wereld.
kees Moerbeek zegt
Je hebt in iedere geval een uitgesproken mening G.J. en bescheidenheid kan je ook niet verweten worden. Ben je wellicht Verlicht?
O ja, Jezus schijnt te redden :-)
Taigu zegt
Dag Goff,
Het komt mij voor dat je in een momentane vertrouwensdip even de grote lijnen uit het oog hebt verloren.
Bijdragen aan het “welzijn van de wereld” is de kern van de weg van de bodhisattva en dus van heel Mahayana. Nico Tydeman bevindt zich met zijn woordkeuze dan ook in het goede gezelschap van gelijkgestemde beoefenaren van vandaag en vele eeuwen her. Bijdragen aan bevrijding van alle levende wezens is wat zen en Mahayana in algemene zin verbindt met het welzijn van de wereld.
Voor concrete voorbeelden van uitwerking hiervan in het hedendaagse zen verwijs ik je graag naar het activisme in de beweging van Thich Nhat Hanh op het gebied van vrede en milieu, naar de ‘gelofte aan de mensheid’ die Hisamatsu Shin’ichi heeft geformuleerd en naar het werk van David Loy, Joan Halifax en talloze andere leraren die zen in de dagelijkse praktijk proberen van een maatschappelijke vertaling te voorzien. In dit geëngageerde boeddhisme vinden zen en Mahayana in meer specifieke zin een eigentijdse uitdrukking.
Gassho,
Taigu
Taigu zegt
“Het is niet duidelijk of het ZCA ook ethische regels hanteert en die aan de studenten bekend heeft gemaakt en/of een vertrouwenspersoon heeft aangesteld.”
De ethische regels en de namen van de vertrouwenspersonen staan onder deze link op de website van het Zen Centrum Amsterdam: https://zenamsterdam.nl/zendo-en-sangha.
Lana zegt
Taigu,
Doch bij artsen en therapeuten zou iemand die ethisch grensoverschrijdend gedrag erkend maar publiekelijk schermt met zijn beroepseed als onderbouwing om in positie te blijven en daar dan ook nog het beslissingsrecht over krijgt hilarisch zijn.
Peter Verbogt zegt
Beste Lana,
Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Dit is het glibberige pad van de geestelijke/ religieuze leider en diens volgelingen. Meditatie laat je van binnenuit horen zien en voelen. Kun je een zondaar vergeven nadat hij zijn fout in de openbaarheid heeft erkend en je persoonlijk zijn onderricht hebt genoten? Éénzijdig schrijven vanuit een fundamentalistisch standpunt, in dit geval machtsmisbruik, is journalistiek onprofessioneel. Een complex issue als dader en slachtoffer verdient verdieping in vele aspecten.
In deze ligt wijsheid voorbij wijsheid.
Met vriendelijke aardigheid,
Petrus Dokuho,
volgeling van de Boeddha volgens een Japans Zenboeddhistische lijn van opvolging, White Plum Assangha.
Lana zegt
”Kun je een zondaar vergeven”..? etc.
Vind dat je daar een glibberige pad betreed.
Peter Verbogt zegt
Ook hier: inderdaad je hebt helemaal gelijk. Ik kan een zondaar niet vergeven, wel galmt in mij na een zinnetje dat ik in de bijbel las: “Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen”.
Bovendien ben ik bang dat dit glibberige pad door een zompig moeras leidt. Dat ik me daar bevind is niet mijn vrije keuze. Ik vind het leven als mens in dit ondermaanse verdomde lastig. Ik probeer mijn kompas in deze te richten met de vraag:
Wat is gegeven de situatie heilzaam?
Vriendelijke groet.
Lana zegt
Peter,
Ik krijg helemaal niet de indruk dat je vindt dat ik gelijk heb. Zal het liggen aan mijn zondige daden , gebrek aan vermogen tot compassie of vergeving..? Hartelijks.
Taigu zegt
Dag Lana,
Zoals Peter Verbogt schrijft, Nico Tydeman heeft destijds verantwoording afgelegd binnen het ZCA. Peter schetst open en realistisch de omstandigheden en de complexiteit van de issues die de sangha in een pijnlijke interne discussie heeft moeten wegen voordat zij zich in grote meerderheid achter het aanblijven van Nico Tydeman heeft geschaard. Het artikel in het Boeddhistisch Dagblad reconstrueert in grote lijnen een aantal van de posities die binnen de discussie van toen door verschillende betrokkenen zijn ingenomen.
Daarna zijn, met het oog op de toekomst, de ethische regels nader uitgewerkt gepubliceerd op de website, inclusief klachtenprocedure, vertrouwenspersonen en meldpunt. Het ZCA heeft aan de hand van een eigen, specifieke situatie een leerproces meegemaakt waardoor het is ingevaren in de collectieve beweging naar duidelijker maatschappelijk verantwoord handelen door de boeddhistische gemeenschap. Zo zie ik het althans.
Taigu
Lana zegt
Taigu,
Ik hoor je. Toch sta toch sta ik achter de inhoud van mijn eerdere commentaar. Voel ik me daarin nu gehoord door jou? Nee. En dat is dan maar zo.
G.J. Smeets zegt
Kees, Taigu
‘Bijdragen aan het welzijn van de wereld’ vind ik zo, ehh, pretentieus. Niemand iets kwaads in de weg leggen aangevuld met ingaan op iemands ecpliciet verzoek om hulp / steun lijkt mij persoonlijk te volstaan. Met universeel engagement heb ik niks, skin in specific games is waar het om gaat.