• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » EBU- bestuurslid Michael Ritman – ‘Europees boeddhisme moet een veilige plek zijn’

EBU- bestuurslid Michael Ritman – ‘Europees boeddhisme moet een veilige plek zijn’

29 april 2018 door de redactie

Gisteren sprak BUN-voorzitter Michael Ritman- mede in zijn rol als bestuurslid van de Europese Boeddhistische Unie, op uitnodiging van de leiding van de Duitse DBU op de algemene ledenvergadering van de DBU in Duitsland over de maatregelen en zienswijze die de BUN heeft (genomen) om (seksueel) wangedrag binnen boeddhistische gemeenschappen te voorkomen en slachtoffers de hulp en begeleiding te geven die ze nodig hebben.

De EBU roept de nationale leden op om maatregelen te nemen, ethische richtlijnen uit te vaardigen die er toe moeten leiden dat alle aangesloten organisaties en sangha’s dergelijke richtlijnen en klachtenprocedures opstellen. ‘Een sangha moet een veilige plek zijn,’ zei Ritman. Hieronder een ruwe vertaling en samenvatting van de toespraak die Ritman hield

‘In 2014 werd ik voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland. Een jaar later, in 2015, werd de boeddhistische gemeenschap in Nederland opgeschrikt door een groot schandaal dat zelfs aandacht kreeg op de nationale televisie. Het betrof het seksueel misbruik (van leerlingen red. BD) door een boeddhistische monnik (Mettavihari red. BD) in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Wat het nog erger maakte is dat het misbruik (van deze monnik) werd verdoezeld en pas na zo’n 25 jaar later aan het licht kwam. Ik moet bekennen: wij waren compleet verrast en geschokt.

In de korte tijd die ik hier vandaag heb om te spreken wil ik met u onze ervaringen binnen de Nederlandse Boeddhistische Unie in de afgelopen drie jaar delen en ook de acties die we hebben ondernomen en binnen welke tijd.

Onze eerste zorg betrof de slachtoffers. Wat ons opviel is dat mensen die nu pas met hun verhaal naar buiten kwamen klaagden dat zij geen deskundige hulp konden vinden, mensen die begrepen wat zij hadden ondergaan. (…) Kort daarna kwamen we in contact met een Nederlandse helpdesk die slachtoffers hulp kon bieden via een website en telefoongesprekken.

Als BUN boden we onze ondersteuning aan, ook -als secundaire doelstelling- om zo op de hoogte te komen van het niveau van seksueel misbruik binnen de boeddhistische gemeenschap.

De vraag was wat wij (als BUN red. BD) en onze leden konden en moesten doen om deze misdragingen aan te pakken en te voorkomen. Met als eerste zorg de slachtoffers en potentiele slachtoffers. Na enig onderzoek besloten we een professioneel en onafhankelijk vertrouwenspersoon aan te stellen, die beschikbaar is voor al onze leden en hun respectieve leerlingen en gespecialiseerd is in het helpen van mensen die slachtoffer worden van ongepast gedrag in het algemeen, en seksueel misbruik in het bijzonder.

Deze vertrouwenspersoon begon officieel op 1 januari 2017 en wij hebben zojuist haar eerste jaarverslag ontvangen. Ik benadruk dat ons doel, naast het helpen van de slachtoffers, ook een indicatie was te krijgen over het niveau van seksueel misbruik. Onze derde doelstelling was om onafhankelijk advies te verkrijgen ter ondersteuning van onze leden bij de ontwikkeling van ethische regelgeving (binnen deze organisaties, red. BD)

Hoe konden we een voorlopig beleid ontwikkelen in het omgaan met ethische kwesties? Ons uitgangspunt is: ‘elke plaats waar boeddhistische studie en praktijk wordt aangeboden moet een veilige plaats zijn’. Wat erna kwam is hoe deze gemeenschappen kunnen garanderen, zo veel als menselijkerwijs mogelijk is, dat deze veilige omgeving er is en blijft.

Daartoe hebben we onze leden opgeroepen om drie acties te ondernemen: het bekendmaken binnen hun organisaties dat er een nationale helpdesk is voor slachtoffers van seksueel misbruik in de boeddhistische gemeenschap en dat slachtoffers ook terecht kunnen bij een landelijk en onafhankelijk vertrouwenspersoon ter ondersteuning van iedereen die te maken heeft en slachtoffer is van ongepast gedrag, intimidatie of seksueel misbruik in de boeddhistische gemeenschap.

Ook adviseerden we de ontwikkeling, of eventueel de herziening van ethische richtlijnen en klachtenprocedures binnen de eigen organisaties (van de leden red. BD).

Waar staan we nu? In 2015 hadden slechts drie van onze leden ethische richtlijnen en klachtenprocedures opgesteld. In maart van dit jaar, bijna drie jaar later, waren dat er al twintig (van de 44 leden)die zulke richtlijnen hebben opgesteld ) en / of verwijzen naar de landelijke helpdesk en de onafhankelijke vertrouwenspersoon van de BUN. Andere leden hebben ook maatregelen genomen, maar moeten nog hun interne proces afronden. In onze laatste ALV, dat afgelopen weekeinde plaatsvond, hebben wij onze leden voorgesteld om alle leden dergelijke richtlijnen in te laten voeren.

Sinds eind 2015 is de landelijke helpdesk actief geweest en bracht ze haar eerste jaarverslag uit in juni 2016. In 2015, direct na de start, kregen ze 6 telefonische meldingen, in 2016 waren dat er 4. Na de benoeming van ons onafhankelijk vertrouwenspersoon biedt de landelijke helpdesk geen telefonische ondersteuning meer. Haar website is nog steeds actief, en mensen kunnen nog steeds gevallen van seksueel misbruik online melden.

Onze onafhankelijke vertrouwenspersoon bracht haar eerste jaarverslag uit. In 2017 sprak ze met 5 personen over gevallen van seksueel misbruik, en met 2 personen over zaken met betrekking tot machtsmisbruik en intimidatie.

Seksueel misbruik vindt plaats waar mensen samenkomen, in organisaties, in gemeenschappen, in gezinnen, in de samenleving. Boeddhistische gemeenschappen vormen daarop geen uitzondering. Het bewijs is duidelijk en onmiskenbaar. Er is een analogie tussen maatregelen ter voorkoming van seksueel misbruik en maatregelen ter voorkoming van een brand. Het is tegen de wet en zelfs strafbaar om geen veiligheidsprocedures te hebben om een brand te voorkomen. Het is ook gewoon stom om met het nemen van dergelijke maatregelen te wachten tot het ongeval heeft plaatsgevonden. Wij moeten lering trekken uit de praktijk.

‘Elke plaats waar boeddhistische studie en praktijk wordt aangeboden moet een veilige plaats zijn.’ En wij, hier bijeen zijn verantwoordelijk, namens onze gemeenschappen. We moeten verantwoordelijkheid nemen, en we moeten actie ondernemen. De Europese Boeddhistische Unie roept u op over te gaan tot actie en gedragscodes te maken voor en in elke boeddhistische organisatie en sangha in Europa.’

 

 

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws Tags: BUN, Chiene Hulst, EBU, helpdesk, meldpunt, Mettavihari, Michael Ritman, preventie, richtlijnen, seksueel misbruik, veilige plek, vertrouwenspersoon, wangedrag

Lees ook:

  1. Wie is er als vertrouwenspersoon te vertrouwen?
  2. Meldpunt BG stopt met telefonische meldingen slachtoffers
  3. Macht en misbruik in het boeddhisme – studieweekeinde van BUN en VU
  4. Landelijke dekking Centrum Seksueel Geweld een feit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    29 april 2018 om 13:18

    “De Europese Boeddhistische Unie roept u op over te gaan tot actie en gedragscodes te maken voor en in elke boeddhistische organisatie en sangha in Europa.”

    Alles goed en wel met deze oproep. Maar het belangrijkste ontbreekt: geen woord over de wan-gedragende leraar en de vraag wat te doen met zo’n leraar. Geen enkel woord. Met ethische richtlijnen, vertrouwenspersonen en meldpunten heeft die vraag niets te maken. Het heeft te maken met de onmogelijkheid van ontslag van de leraar uit zijn functie. En de reden daarvan is heel simpel: leraren in het boeddhisme zijn hun eigen opdrachtgevers en die ontslaan zichzelf uiteraard liever niet. Konkreet: als een sangha al een bestuur heeft dan zit de leraar daar in of is achter de bestuurlijke coulissen leraar van de bestuursleden. Old boys network.

    Ritman is voorzitter van de boeddhistische koepel in NL en hij is bestuurslid van de Europese koepel. Hij zegt niets over de juridische status en verantwoordelijkheid van een leraar. Niets over het feitelijke old boys network. Niets over hoe de scheiding van kerk / staat in de verschillende EU landen is geregeld.

    “‘Een sangha moet een veilige plek zijn,” zegt Ritman. Het punt is dat zelfonderzoek à la Gautama Shakyamuni alles behalve een veilige plek is. En het andere punt is dat een sangha op zijn best een vertrouwenwekkende context is om die onveiligheid aan te gaan. Misdragende leraren dienen uit die context te worden verwijderd. Ritman zegt er niets over.

  2. zeshin zegt

    29 april 2018 om 18:19

    Het gebruik van de kyusaku is binnen zen onderdeel van de zen-beoefening. Is het bestuur van de BUN van mening dat dit als ongewenst gedrag kan worden gezien? Het is een essentieel onderdeel van de zentraining.

    • G.J. Smeets zegt

      29 april 2018 om 19:06

      Je leidt af van het onderwerp: het gaat om misbruik en niet om gebruik. In jouw voorbeeld: wie de lat buiten de meditatiehal hanteert is de lat binnen de hal niet niet toe te vertrouwen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.