• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Monopolie van Thaise boeddhistische clerus is voorbij

Monopolie van Thaise boeddhistische clerus is voorbij

20 februari 2018 door gastauteur

Steeds meer mensen in Thailand die geloven dat de meerderheid van de boeddhistische monniken niet het pad van de Boeddha volgen, gaan op zoek naar boeddhistische centra die geleid worden door leraren die geen monnik zijn. Een van die nieuwe religieuze groepen is Techo Vipassana, onder leiding van een zelfbenoemde verlichte vrouw, Acharavadee Wongsakon.

Haar bestaan en functioneren moet de bestaande boeddhistische geestelijkheid eraan herinneren dat modernisering van hun sangha’s- na een reeks van schandalen, een verloren zaak is in een markt van modern boeddhisme in Thailand. Of ze het leuk vinden of niet, de tijd van monniken en hun monopoliserende boeddhistische leringen en praktijken is nu voorbij. Dankzij de informatietechnologie hebben gewone mensen nu direct toegang tot Boeddha’s leer, zonder de ‘professionals’ in tempels te hoeven raadplegen. Met als resultaat de opkomst van seculiere meditatie meesters–zowel mannen als vrouwen, zowel echte als valse.

De term Techo Vipassana meditatie is vrijwel onbekend in het boeddhisme. Mevrouw Acharavadee heeft een educatieve achtergrond in marketing en filmindustrie. Zij is ook bekend als sieradenontwerper en eigenaar van een juwelierszaak. Zij zette eerder een nieuwe organisatie voor jongeren op- een dhammaschool, genaamd “Knowing Buddha” en presenteerde zich als een meditatiegoeroe na de klassieke boeddhistische wereld tien jaar geleden te hebben verlaten. De vrouw zegt een rechtstreeks spiritueel contact tee hebben met de Boeddha.

Volgens haar website betekent Techo het element vuur. Door een verbeterde mentale concentratie, zal het vuur element in iemands lichaam in een bliksemflits alle geestelijke onzuiverheden vernietigen. Waardoor haar aanhangers razendsnel de verlichting kunnen bereiken. Velen voelen zich aangetrokken tot deze bliksemschicht vorm van verlichting. Niks geen cyclus van geboorte en dood zoals in de oude boeddhistische leer.

De cursussen die haar centrum geeft zijn bedoeld voor een groot publiek en ze zijn gratis. Net als in de Goenka meditatie centra worden de cursussen financieel ondersteund door middel van vrijwillige donaties. Niet alleen de oprichting van haar centrum riep de woede op van de monniken, ook haar actie ‘Stop Alajji’ (stop eigenzinnige monniken) om het boeddhisme te beschermen, waarin ze beweerde dat de meerderheid van de monniken mensen bedriegen en uit zijn op hun eigen gewin liet de monniken naar de wapens grijpen.

Mevrouw Acharavadee werd beschuldigd van het beledigen van monniken en het verzieken van de boeddhistische leer om haar eigen product aan de man te brengen. De overheid werd opgeroepen actie tegen haar te ondernemen en haar te straffen. Ook lag haar methode van de snelle verlichting en grote donaties van aanhangers onder vuur. De vrouw zegt dat haar methode geheel in lijn is met de boeddhistische Satipatthana praktijk. Satipatthana is een mindfulness meditatiesysteem ter bevordering van constant bewustzijn van iemands materiële vorm, gevoelens, geestelijke activiteiten en staat van flux of vergankelijkheid. Een geschiedenis die teruggaat tot de tijd van de Boeddha met leken boeddhisten die verschillende niveaus van geestelijke zuivering door het beoefenen van de voorschriften en meditatie zonder te worden geordend konden bereiken, betoogde ze.

Begin deze maand bood Techo excuses aan aan de goede monniken in Thailand voor de beschuldigingen aan hun adres.

Als religieuze organisaties niet langer voldoen aan de spirituele behoeften binnen een moderne, gefragmenteerde samenleving met uiteenlopende behoeften, is de opkomst van nieuwe spirituele groepen gebruikelijk. Mevrouw Acharavadee is niet de enige in Thailand die gelooft dat de meerderheid van de monniken niet Boeddha’s pad volgen. Dat is ook waarom mensen zich tot groepen wenden om daar de spirituele begeleiding te krijgen die ze willen. Voor de boeddhistische clerus is de beste manier om te overleven in een concurrerende geloofsmarkt terug te keren naar de oorspronkelijke roeping van de monniken, zoals het publiek van hen verwacht. En niet de huilebalk uit te hangen.

Dit artikel is een vertaling en samenvatting van een artikel zoals dat verscheen in de The Bangkok Post van 3 februari 2018.

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Theravada Tags: clerus, kritiek op monniken, monniken, nieuwe groepen, schandalen, Thailand

Lees ook:

  1. ‘Thais boeddhisme moet worden hervormd’
  2. Film met drugs en seks door monniken in Thailand verboden
  3. Thaise premier: ‘Monniken, ga terug naar jullie tempels’
  4. Thaise boeddhistische monniken maken gezichtsmaskers uit vezels gerecycled plastic

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – Het menselijk lichaam in 50 verhalen
    • Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (12) – een brief
    • Dagopening
    • Levenskunst voor nitwits – nieuwe serie van Hans van Dam
    • Het jaar 2025 – dag 225 – kikker

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.