Steeds meer mensen in Thailand die geloven dat de meerderheid van de boeddhistische monniken niet het pad van de Boeddha volgen, gaan op zoek naar boeddhistische centra die geleid worden door leraren die geen monnik zijn. Een van die nieuwe religieuze groepen is Techo Vipassana, onder leiding van een zelfbenoemde verlichte vrouw, Acharavadee Wongsakon.
Haar bestaan en functioneren moet de bestaande boeddhistische geestelijkheid eraan herinneren dat modernisering van hun sangha’s- na een reeks van schandalen, een verloren zaak is in een markt van modern boeddhisme in Thailand. Of ze het leuk vinden of niet, de tijd van monniken en hun monopoliserende boeddhistische leringen en praktijken is nu voorbij. Dankzij de informatietechnologie hebben gewone mensen nu direct toegang tot Boeddha’s leer, zonder de ‘professionals’ in tempels te hoeven raadplegen. Met als resultaat de opkomst van seculiere meditatie meesters–zowel mannen als vrouwen, zowel echte als valse.
De term Techo Vipassana meditatie is vrijwel onbekend in het boeddhisme. Mevrouw Acharavadee heeft een educatieve achtergrond in marketing en filmindustrie. Zij is ook bekend als sieradenontwerper en eigenaar van een juwelierszaak. Zij zette eerder een nieuwe organisatie voor jongeren op- een dhammaschool, genaamd “Knowing Buddha” en presenteerde zich als een meditatiegoeroe na de klassieke boeddhistische wereld tien jaar geleden te hebben verlaten. De vrouw zegt een rechtstreeks spiritueel contact tee hebben met de Boeddha.
Volgens haar website betekent Techo het element vuur. Door een verbeterde mentale concentratie, zal het vuur element in iemands lichaam in een bliksemflits alle geestelijke onzuiverheden vernietigen. Waardoor haar aanhangers razendsnel de verlichting kunnen bereiken. Velen voelen zich aangetrokken tot deze bliksemschicht vorm van verlichting. Niks geen cyclus van geboorte en dood zoals in de oude boeddhistische leer.
De cursussen die haar centrum geeft zijn bedoeld voor een groot publiek en ze zijn gratis. Net als in de Goenka meditatie centra worden de cursussen financieel ondersteund door middel van vrijwillige donaties. Niet alleen de oprichting van haar centrum riep de woede op van de monniken, ook haar actie ‘Stop Alajji’ (stop eigenzinnige monniken) om het boeddhisme te beschermen, waarin ze beweerde dat de meerderheid van de monniken mensen bedriegen en uit zijn op hun eigen gewin liet de monniken naar de wapens grijpen.
Mevrouw Acharavadee werd beschuldigd van het beledigen van monniken en het verzieken van de boeddhistische leer om haar eigen product aan de man te brengen. De overheid werd opgeroepen actie tegen haar te ondernemen en haar te straffen. Ook lag haar methode van de snelle verlichting en grote donaties van aanhangers onder vuur. De vrouw zegt dat haar methode geheel in lijn is met de boeddhistische Satipatthana praktijk. Satipatthana is een mindfulness meditatiesysteem ter bevordering van constant bewustzijn van iemands materiële vorm, gevoelens, geestelijke activiteiten en staat van flux of vergankelijkheid. Een geschiedenis die teruggaat tot de tijd van de Boeddha met leken boeddhisten die verschillende niveaus van geestelijke zuivering door het beoefenen van de voorschriften en meditatie zonder te worden geordend konden bereiken, betoogde ze.
Begin deze maand bood Techo excuses aan aan de goede monniken in Thailand voor de beschuldigingen aan hun adres.
Als religieuze organisaties niet langer voldoen aan de spirituele behoeften binnen een moderne, gefragmenteerde samenleving met uiteenlopende behoeften, is de opkomst van nieuwe spirituele groepen gebruikelijk. Mevrouw Acharavadee is niet de enige in Thailand die gelooft dat de meerderheid van de monniken niet Boeddha’s pad volgen. Dat is ook waarom mensen zich tot groepen wenden om daar de spirituele begeleiding te krijgen die ze willen. Voor de boeddhistische clerus is de beste manier om te overleven in een concurrerende geloofsmarkt terug te keren naar de oorspronkelijke roeping van de monniken, zoals het publiek van hen verwacht. En niet de huilebalk uit te hangen.