• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Barman die ‘Boeddha beledigde’ rot weg in Birmese cel

Barman die ‘Boeddha beledigde’ rot weg in Birmese cel

8 oktober 2015 door de redactie

De Britse barmanager Philip Blackwood (33) die in het overwegend boeddhistische Birma een gevangenisstraf van dertig maanden uitzit wegens het beledigen van (aanhangers van) de Boeddha, wordt door Amnesty International (AI) beschouwd als een politiek gevangene. Hij zou het slachtoffer zijn geworden van de druk die radicale nationalistische monniken op de regering uitoefenen om hem aan te pakken. AI, zijn familie en mensenrechtenactivisten voeren een campagne voor zijn vrijlating.

Blackwood, die manager van de VGasto-bar in Birma is, plaatste vorig jaar op Facebook een afbeelding van de Boeddha met een koptelefoon op, ter promotie van activiteiten in zijn bar. Hij werd veroordeeld tot dertig maanden dwangarbeid, is opgesloten in een beruchte gevangenis in Rangoon en kampt na tien maanden achter de tralies met ernstige gezondheidsproblemen. Hij wordt behandeld voor depressie en is ondervoed. Zijn eten bestaat uit rijst en bouillon en zijn kleine cel heeft geen ventilator of raam. Zijn behoefte doet hij in een open riool. Zijn bed is een houten pallet, zonder dek.

T-shirt met Boeddhahoofd en hoofdtelefoon. Amazon, ongeveer 18 dollar, goede kwaliteit katoen. Te bestellen via het net.

Het Britse ministerie van buitenlandse zaken verwerpt de kritiek die er is dat zij Blackwood onvoldoende bijstaat en zegt dat de Britse ambassadeur in Rangoon zijn zaak aan de orde heeft gesteld. Een bijkomend probleem is dat Blackwood ook de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft, als kind emigreerde hij met zijn ouders naar dat land. Ook Nieuw-Zeeland onderhandelt nu met Birma over de positie van Blackwood.

Blackwood werd samen met twee Birmezen vervolgd. Na klachten dat de afbeelding boeddhisten beledigde verontschuldigde hij zich en verwijderde de advertentie. Maar radicale boeddhistische monniken eisten een zware straf voor Blackwood en zijn twee Birmese collega’s. In november zijn er nationale verkiezingen in Birma. Radicale monniken oefenen grote druk uit op de regering om het land (ras)zuiver te houden. Zo zijn honderdduizenden Rohingya-moslims in dat land verstoken van burgerrechten en deelname aan die verkiezingen. Amnesty International zegt dat Birma nog lang niet voldoet aan democratische normen, waarden en beginselen. Volgens de organisatie zijn er nu 91 politieke gevangenen in Birma, onder wie Blackwood.

De gewraakte poster
De gewraakte poster.

Bron BNN.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: AI, barman, Birma, dwangarbeid, hoofdtelefoon, koptelefoon, Myanmar, radicale monniken, raszuiver, verkiezingen

Lees ook:

  1. Jaren cel en dwangarbeid voor beledigen Boeddha
  2. Boeddhisten weren moslims uit Birmees parlement
  3. Birmese militairen veroordeeld voor doden Rohingya moslims
  4. ‘Anti-moslimhaat groeit in Thailand door opkomst boeddhistische politieke partijen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Chris zegt

    8 oktober 2015 om 23:55

    Ongelofelijk, kieperen ze de moslims buiten (kan ik ergens nog begrijpen), maar gaan ze zelf de fundamentalist uithangen. Begrijpen wie begrijpen kan.

    Mocht het niet zo triestig zijn, Boeddha zou zich een breuk lachen…

  2. Joop Ha Hoek zegt

    9 oktober 2015 om 10:16

    Dat is nou juist dat de boeddhisten in Birma doen: ze denken te begrijpen dat het goed is wat ze met de moslims doen. Echter, nooit komen uitingen van haat in deze wereld tot rust door haat, maar door niet te haten komen ze tot rust, dat is een eeuwige wet. Overigens accepteert het BD geen reacties die aanzetten tot haat of racisme. Joop Ha Hoek, hoofdredacteur.

  3. Chris vd Velden zegt

    10 oktober 2015 om 13:08

    Bijzonder woord “fundamentalist”. Was ook een woord wat hij mij opkwam samen met de gedachte: fundament, basis waarop gebouwd wordt; wat het gebouwde draagt. Wat wordt hier gedragen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens