Om boeddhistische geestelijke verzorgers te worden, moeten we om het boeddhisme geven, dat in wezen maar één ding vraagt: beloof aardig te zijn.
Maatschappij
Beeldgedicht – HeelAl
…
Het jaar 2023 – dag 150 – houseforsale
Huijs for sale.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De drie vergiften bij De Boeddhistisch Blik
Volgens de leer van Boeddha liggen drie negatieve emoties ten grondslag van al het menselijk en maatschappelijk lijden: woede, hebzucht en onwetendheid. Samen vormen zij het principe van de ‘drie vergiften’.
Een vredige bijeenkomst in het Vreedehuis, dichtbij het Vredespaleis
Het probleem is dus dat goede voornemens zondermeer in de praktijk maar zelden werken. Als je al deze aanbevelingen leest, dan krijg je onwillekeurig de gedachte “waarom doen de mensen dat dan niet gewoon”. De praktijk is juist dat de mensen het gewoon niet doen. Ze worden zelfs voortdurend door reclameboodschappen en in praatprogramma’s aangemoedigd om het niet te doen. We vinden dit heel gewoon. Het gaat altijd alleen maar om persoonlijk bezit en hoe meer je daarvan hebt, hoe beter het met je gaat. Ik zou trouwens niet graag de boterhammen willen smeren van alle boeddhisten dit het hiermee hartgrondig eens zijn.
Over de Lotus-soetra (26): Volhouden
Acht jaar na mijn oorspronkelijke voornemens was ik een rokende, zuipende, neukende carnivoor! Waardoor? Door het volstrekt losgezongen zijn van de boeddha in mij, die ik overigens niet kende, hoewel ik het zelf was. Het heeft jaren geduurd om de boeddha in mij weer te ontdekken. Daar was ie weer van nooit weg geweest.
China marginaliseert Tibetaans boeddhisme
Het doel van China is om de valse bewering te staven dat er vrijheid van godsdienst is voor boeddhisten in China, om India te bagatelliseren als de geboorteplaats van het boeddhisme en in plaats daarvan China te promoten als het belangrijkste internationale centrum van de religie.
Ven. (eerwaarde) Amy Miller 3 maanden in Amsterdam
Ven. Amy bevordert actief de dialoog en het begrip tussen verschillende spirituele tradities en erkent de gemeenschappelijke draden die de mensheid verenigen. Haar medelevende aanwezigheid en toewijding aan het creëren van positieve verandering hebben haar tot een bron van inspiratie gemaakt voor individuen die een verschil willen maken in de wereld.
Taigu – Oorlog is geen feest
Boeddhisten zijn net mensen. De hele geschiedenis door hebben ze de wapens opgenomen, tegen elkaar en tegen anderen. Het is misschien niet goed een oorlog te beginnen, maar soms raak je erin verzeild.
De mens behoort niet toe aan zijn taal, noch aan zijn ras
Europa keerde zich na de wreedheden van de Tweede Wereldoorlog af van het nationalisme en in het openbaar noemden politici zich nog zelden ‘nationalist’. Sinds begin van de 21ste eeuw brokkelde deze schroom af. Tegenwoordig noemen sommigen zich zelfs weer met trots ‘nationalist’. Dit artikel geeft een indruk van de opkomst en ontwikkeling van het denken over naties en nationalisme in Europa.
Guy – Eén Dhamma
Laten we ons ervoor hoeden dat al die verschillende interpretaties geen ‘wildernis van meningen’ gaan vormen, zoals de Boeddha het noemde, waarbij het bijkomstige het essentiële overwoekert.
Ludo – Dageraad
…
Chod Cham: Een spirituele praktijk van onbaatzuchtigheid, mededogen en bevrijding
Padmasambhava’s leringen en praktijken bereikten uiteindelijk Tibet en gingen verder naar Nepal, waar ze de zaden van spiritualiteit in de ijzige hoogten van de Himalaya zaaiden en zo een diepe, verweven band tussen deze naties smeedden.
Nacht van de Vluchteling levert ruim 1,25 miljoen euro op
In de wijde omgeving van onder andere Rotterdam, Amersfoort, Nijmegen, Arnhem en Tilburg zijn routes van 20 en 40 kilometer uitgezet.
Ardan – twee keer zo goed als mannen
…
De virtuele denkster 427
…
Dick – vreugde
Onze oergrond is geen angst, maar levensvreugde. Soms piekt die vreugde even door ons routineuze leven heen. De oervreugde kenmerkt ons van nature, maar zij is overwoekerd door denkbeelden die ons afscheiden en tegenhouden. Deze hardnekkige denkbeelden zo maar overboord kieperen is bijna niemand gegeven.
Julian Assange gevaarlijk dicht bij zijn uitlevering aan de VS
Als Julian Assange wordt uitgeleverd, zou hij de eerste uitgever zijn die berecht wordt volgens de Amerikaanse spionagewetgeving, die niet voorziet in een verdediging in het algemeen belang. Dit zou een alarmerend precedent scheppen dat een blijvende impact zou hebben op het klimaat van de journalistiek over de hele wereld.
Haiku Renske – 17 juni 2023
Haiku door Renske de Graaf.
B’eter – Vegetarisch in het AGV tijdperk
De erkenning van het feit dat er een ecologische crisis plaatsvindt, riep de vraag op hoe de relatie tussen mens en natuur zo is ontwricht. Milieufilosofen introduceerden het begrip grondhouding. Dat is het basisgevoel dat we – vaak onbewust – hebben over hoe mens en natuur zich verhouden. Er zijn vier grondhoudingen geformuleerd: de mens als heerser, de mens als rentmeester, de mens als partner en de mens als participant.
Geen dood geen vrees (71) – 21 december 2023
De niet aflatende stroom van ideeën in mijn hoofd over columns, lezingen, retraites, websites en wat niet meer, is zo groot. En ondertussen moet ik heel reëel zijn, alle ideeën zijn heel leuk allemaal, maar wat doet mijn ziekte? Ik heb vaak nauwelijks energie en moet sommige contacten helaas beperken.
Het jaar 2023 – dag 147 – heggemonster
Russische tanks bij de Kloosterbunker.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Tibetaanse moslimgemeenschap voelt zich thuis in Kasjmir
Voor de Tibetaanse moslims, die vluchtten nadat Chinese troepen de controle over Lhasa overnamen na een mislukte opstand tegen Peking in 1959, was de reis naar Kasjmir niet zozeer een exodus als wel een terugkeer naar hun oorsprong. Eeuwen geleden verhuisden de voorouders van de gemeenschap van Kasjmir naar Lhasa, waar ze trouwden met Tibetaanse vrouwen, de Tibetaanse taal leerden en een aparte gemeenschap vormden.
VrijdagZindag – Sociaal
Moderne mensen staan bekend als individualisten. Maar zolang de mensheid bestaat, zijn mensen ook sociaal. Hoe staat het in individualistische tijden met die sociale kant?