Ruim zeventig procent van de mensen is bereid meer te betalen voor hun melk als daardoor de koe in de wei kan blijven. Dit blijkt uit onderzoek van TNS-NIPO in opdracht van Milieudefensie. Milieudefensie roept supermarkten op om alleen nog zuivelproducten te verkopen die zijn geproduceerd met weidemelk. Morgen komt de zuivelsector bij elkaar om de jaarcijfers over weidegang te presenteren.
35% van de mensen is bereid tussen de één en vijf cent meer betalen voor een pak melk als de koe daarmee in de wei kan blijven. 36% heeft er zelfs meer dan vijf cent voor over. Bijna 40 procent van de Nederlanders geeft aan dat supermarkten alleen nog zuivelproducten moeten verkopen met een weidemelklogo. Nu verkoopt de supermarkt nog volop zuivelproducten waarvan de koeien nooit de wei hebben gezien. Milieudefensie vindt dat supermarkten alleen nog weidezuivel in de schappen moeten leggen. Jacomijn Pluimers van Milieudefensie; “Dat is beter voor de koeien, boeren, burgers en het milieu.”
Meerprijs
Voor kaas, kwark en andere zuiveltoetjes wordt melk gebruikt waarop geen weideganggarantie zit. “Als supermarkten serieus willen dat koeien in de wei blijven, moeten ze alleen nog weidegangzuivel verkopen. Uit dit onderzoek blijkt dat klanten meer willen betalen. Met de smoes dat klanten dat niet willen, kunnen de supermarkten niet meer schermen,” aldus Pluimers.
Spiraal naar beneden
Voor koeien is het gezond om in de wei te staan. Ook is het beter voor het milieu en de weidevogels. De schaalvergroting in de melkveesector, als gevolg van het loslaten van het melkquotum, leidt tot grotere stallen; hoe groter de stal hoe minder koeien de wei in gaan. De partijen van het convenant weidegang proberen dit tij te keren. Tot nu toe zonder resultaat.
Nieuwe jaarcijfers
Morgen buigen de zuivelsector, supermarkten en maatschappelijke organisaties zich over de nieuwe jaarcijfers van het weidegangconvenant. Milieudefensie neemt deel aan de vergadering van het convenant en vindt dat vooral de supermarktketens en zuivelbedrijven het nog laten afweten om weidegang zuivel op grote schaal in het schap van de supermarkt te krijgen.