• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Leven in Thailand – Corona

Leven in Thailand – Corona

10 februari 2020 door Mieke Kupers en François la Poutré

Corona. Onder de jongens van het net voor zijn 100e verjaardag ten onder gegane Aloysius College was dat een roemruchte plek. Als je als jonge jongen op het terras van Hotel Corona aan het Haagse Buitenhof ging zitten werd er binnen de kortste keren iets te drinken voor je neergezet. “Dit wordt u aangeboden door die dame daar,” fluisterde de ober. Volgde je de richting waarin hij knikte, dan ontmoette je blik die van een verleidelijk lachende oudere dame.

Zelf ken ik het verhaal van de gang van zaken op het terras aan het Buitenhof alleen van horen zeggen. De onwaarschijnlijke mogelijkheid dat het verhaal klopte was dermate afschrikwekkend dat ik nooit de proef op de som heb genomen. Waarschijnlijk gold dat voor alle jongens op het schoolplein, maar dat nam niet weg dat iedereen erover sprak als ware het uit eigen ervaring.

50 jaar geleden was corona dus al verantwoordelijk voor een oplopende lichaamstemperatuur en bleek het uiterst besmettelijk en van mens op mens overdraagbaar (hoewel alleen gevallen van onderlinge besmetting van jongens in de puberleeftijd bekend zijn; overdracht van jongens op meisjes heeft voor zover bekend niet plaatsgevonden).

Het huidige corona-virus heeft een aanmerkelijk grotere verspreiding en beperkt zich niet tot puberjongens. Wel doen er, net als 50 jaar geleden, veel verhalen van horen zeggen de ronde en afhankelijk van de groep waar je bij hoort zijn die verhalen waar, of juist onzin. Zo zou het virus zijn ontsnapt uit een laboratorium, of zelfs bewust zijn vrijgelaten. Of was het toch een proefproject van Google, Amazon, Facebook, Apple en Microsoft samen? En natuurlijk is het gevaar zwaar overdreven: aan een gewone griep gaan meer mensen dood. Of is er wel degelijk sprake van een groot risico?

Hier in Thailand is alles in ieder geval geheel onder controle. Als je de officiële bekendmakingen terug volgt was men al begonnen met het treffen van maatregelen voordat de eerste gevallen van besmetting bekend werden. Een van de speerpunten is het verstrekken van mondkapjes. De minister van volksgezondheid heeft daar persoonlijk aan meegedaan. Op een station van de skytrain in Bangkok deelde hij de gezichtsmaskertjes uit. Nu wil het geval dat veel Europese toeristen “thuis” te horen hebben gekregen dat mondkapjes niet effectief zijn. Zij nemen dus de genereuze gift niet aan, en dat schoot de minister in het verkeerde keelgat. “We moeten die verdomde farang eruit schoppen”, riep hij voor de televisiecamera’s, met zijn mondmaskertje hangend onder zijn kin.

Farang is het algemeen gebruikte woord voor blanken, maar omdat het eigenlijk een scheldwoord is, is het gebruik door een overheidsdienaar nogal opvallend. Dat zag hij zelf ook in, dus hij heeft officieel excuses gemaakt. Een hele stap, want excuses betekenen dat je toegeeft dat je iets fout hebt gedaan, en dat is hier niet zo vanzelfsprekend. Het hele, onnavolgbare verschijnsel van gezichtsverlies speelt daar een rol in. Waarschijnlijk was het datzelfde gevoel van gezichtsverlies dat hem zijn woede-uitbarsting bezorgde; als minister overkomt het hem niet zo gauw dat hij genegeerd wordt. Maar die verdomde farang zijn niet zo gevoelig voor status, als ze hem überhaupt al als minister herkend hebben.

In Nederland zijn het juist de (Zuidoost)-Aziaten die het moeten ontgelden en met scheldpartijen en beschuldigingen te maken hebben. Ook in Nederland wonende Thai worden geconfronteerd met rot op(op)merkingen, omdat ze door die verdomde farang aangezien worden voor Chinezen (die er op hun beurt overigens ook persoonlijk niks aan kunnen doen.) Het zijn niet de Nederlandse bewindslieden, maar “de mensen in het land”, die graag schuldigen aanwijzen. Zo hebben we dus hier in Thailand de blanken als schuldigen voor de verspreiding van het virus, terwijl in Nederland de Aziaten de veroorzakers zijn. “Het ligt aan de anderen” is een universele, onuitroeibare opvatting.

De hele mondkapjesheisa gaat hier overigens aan veel mensen voorbij. Je ziet ze in Thailand sowieso meer dan in Nederland, maar dat is vanwege de smog. De meeste mensen dragen er geen. En de meeste mensen hier zijn, zoals je niet zal verbazen, geen verdomde farang, maar gewoon Thai.

(Kijk voor het optreden van de minister op https://thethaiger.com/hot-news/coronavirus/kick-foreigners-not-wearing-face-masks-out-of-thailand-minister

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Natuur, Nieuws, Zorg Tags: corona, farang, François la Poutré, Mieke Kupers, monskapjes, Thailand

Lees ook:

  1. Leven in Thailand – Engel
  2. Leven in Thailand – risico-inschatting
  3. Leven in Thailand – rescue bags
  4. Leven in Thailand – blokfluit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Mieke Kupers en François la Poutré

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hen aan het hart gaan en of op hun pad komen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Grote twijfel, kleine verlichting
    • Het jaar 2022 – dag 230 – jatten
    • Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Vat het nu, vat het onmiddellijk
    • Chinees zero-corona-beleid vergroot onrust in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens