• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dalai Lama » Brahma Vihara in moeilijke tijden

Brahma Vihara in moeilijke tijden

26 maart 2020 door gastauteur

De wereld maakt een ingrijpende en uitdagende periode mee. Juist in tijden als deze is de beoefening en toepassing van de hartkwaliteiten belangrijk om ons hart open te houden. De Brahma Vihara (liefdevolle vriendelijkheid, compassie, gelijkmoedigheid en medevreugde) helpen ons liefdevol, in verbinding en evenwichtig te blijven. Deze hartkwaliteiten zijn een tegengif voor vormen van onzekerheid, angst en verdriet waar we in tijden als deze onvermijdelijk mee worden geconfronteerd. Is het niet bij onszelf, dan wel bij anderen.

Velen zijn geneigd om het nieuws op de voet te volgen. Begrijpelijk. Maar iedere keer als we nieuwe informatie ontvangen creëren onze gedachten weer nieuwe verhalen over de toekomst. Deze verhalen wakkeren op hun beurt emoties als onzekerheid en angst aan, of versterken deze. Opmerkzaamheid, reflectie en meditatie helpt ons om hier meer evenwichtig en liefdevol mee om te gaan.

Liefdevolle vriendelijkheid gaat over het ontwikkelen en toepassen van een onvoorwaardelijk en onbegrensde liefde. Grissen we snel de laatste twee pakken toiletpapier uit het schap, voor de neus van iemand die we toch niet kennen? Of delen we deze vanuit een werkelijk liefdevolle intentie?

Zeggen we ons abonnement op bij de yogaschool, sportschool of de zwemlessen? Of houden we deze aan zodat middenstanders en hun personeel zoveel mogelijk uit de financiële problemen kunnen blijven?

Het is hierbij natuurlijk belangrijk om een goede balans te vinden tussen liefdevolle vriendelijkheid en wijsheid. De sportschool blijven doorbetalen terwijl je zelf in de financiële problemen zit is liefdevol, maar misschien niet altijd wijs. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het geven van een knuffel aan een oudere, terwijl liefdevolle woorden op gepaste afstand of zelfs telefonisch verstandiger is.

Compassie is erop gericht om tot een liefdevolle verbinding te komen met alle mensen die het moeilijk hebben, terwijl we ook liefdevol omgaan met onze eigen vormen van onzekerheid en angst. Mensen worden nu met uiteenlopende uitdagingen geconfronteerd. Financieel, maar natuurlijk ook met ziekte en zelfs de dood. Door het ontwikkelen van compassie oefenen we om liefdevol met deze uitdagingen om te gaan, in plaats van weerstand te bieden aan dat wat er is.

Gelijkmoedigheid is een voorwaarde voor compassie. Zonder gelijkmoedigheid verandert compassie in een vorm van medelijden. Als we evenwichtig zijn ervaren we wel gevoelens en emoties, welke onvermijdelijk zijn, maar worden we er niet door overmeesterd. Het vraagt gelijkmoedigheid en opmerkzaamheid om ons niet te verliezen in allerlei verhalen en daarmee gepaarde emoties. Het helpt ons om het leven te nemen zoals het komt. Niet in passieve zin, maar een aanvaarding van wat we niet kunnen controleren, om van daaruit met wijsheid en vriendelijkheid, binnen onze mogelijkheden, te handelen.

Gelijkmoedigheid gaat altijd samen met liefdevolle vriendelijkheid of compassie. Als je oudere overbuurman alleen thuis zit en je niet vraagt of je ergens mee kunt helpen omdat je normaal ook niet zoveel contact hebt, dan is er geen sprake van gelijkmoedigheid, maar van onverschilligheid. Hoewel het woord gelijkmoedigheid soms een wat koude associatie heeft, is het dus werkelijk ook een warme kwaliteit. Alle hartkwaliteiten ondersteunen zo elkaar.

Medevreugde betekent blij zijn voor een ander. Dit helpt ons onder meer om niet alleen bezig zijn met het ‘negatieve’ waarmee we nu worden geconfronteerd. Maar ook verbinding te maken en houden met je innerlijke vreugde. Zo kunnen we nu bijvoorbeeld vreugde vinden bij iedereen die de ziekte heeft overwonnen. Ook degenen die we niet kennen want net als bij liefdevolle vriendelijkheid gaat het bij medevreugde ook over een onvoorwaardelijke en onbegrensde vorm van medevreugde.

Medevreugde werkt dan ook tevens als tegengif bij vormen van afgunst en jaloezie. Kun je blij zijn voor degenen die financiële voorspoed hebben vanwege de huidige situatie zoals aanbieders van wc-papier, handzeep en levensmiddelen?

De Dalai Lama heeft een treffende uitspraak gedaan over medevreugde: “Als ik enkel gelukkig ben voor mijzelf, dan is er relatief beperkte kans voor geluk. Als ik gelukkig ben als er mooie dingen gebeuren bij andere mensen, dan zijn er biljoenen meer kansen om gelukkig te zijn!”

We zijn biologisch geconditioneerd om aandachtig te zijn op vormen van gevaar. Dit is een overlevingsmechanisme en de daarmee gepaarde emoties als onzekerheid en angst maakt dat we manieren zoeken om onszelf te beschermen. Medevreugde helpt om er ook een ander perspectief naast te zetten.

Alle hartkwaliteiten samen helpen je om je niet te verliezen in verhalen en emoties. Ze helpen om hier evenwichtig en liefdevol mee om te gaan.

Doordat de huidige meditatielessen bij Meditatie Centrum Vihara niet doorgaan, is er voorlopig iedere maandagavond om 20.00 uur een livestream waarin de Brahma Vihara worden behandeld samen met een geleide meditatie gericht op één of meerdere hartkwaliteiten. De link naar de eerstvolgende livestream is telkens te vinden op https://meditatieinstituut.nl/livestreams/
Ook de reeds uitgezonden livestreams zijn hier terug te kijken. De livestreams zijn eenvoudig te volgen via YouTube en zijn voor iedereen toegankelijk. Op deze manier is het mogelijk om vanaf een eigen locatie, en toch in verbinding gezamenlijk te reflecteren en mediteren op deze vier hartkwaliteiten.
Bron Meditatie Centrum Vihara, Gerjan Schoemaker.

 

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Gezondheid Tags: Brahma Vihara, compassie, coronavirus, gelijkmoedigheid en medevreugde, hartskwaliteiten, liefdevolle vriendelijkheid, Meditatie Centrum Vihara, metta

Lees ook:

  1. Mindfulnesstrainer Eveline Brandt: “We lijden allemaal. Zeker in deze tijden.”
  2. Dalai Lama in coronatijden – meditatie voor jezelf en compassie beoefenen met anderen
  3. Covid/corona vanuit een liefdevol inzicht
  4. Brahma Vihara in moeilijke tijden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
30 sep
Weekend Sesshin Zengroep Oshida
30 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 443
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
    • Boeken – het Tibetaanse dodenboek voor beginners
    • B’eter – Vegan buiten de deur en wraps met ovengroenten en hummus
    • Geen dood, geen vrees (82)  – Tranen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.