
…
Home » Maatschappij » Geluk » Pagina 88
door Ardan
door Dick Verstegen
Mijn oog viel op een boekenlegger van de hand van onze vriendin Anne-Riet. Zij had er deze prachtige tekst op gezet: Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Je zou het niet zeggen maar het is Nederlands, het vroegste Nederlands zelfs. Zo zeiden ze duizend jaar geleden: Hebben alle vogels nesten begonnen behalve ik en jij; wat wachten we nu, ofwel: ‘Alle vogels zijn al aan het nestelen, behalve jij en ik; waar wachten we nog op?’. Waarschijnlijk een liefdesliedje. Maar mijn hart sprong ook op, omdat er meteen een overdrachtelijke betekenis in me opborrelde.
door de redactie
Geluidskunstenaar Bert Barten richt sensoren op het hart van bomen en zo laat hij mensen horen hoe een boom klinkt als het dorst heeft, als het ademhaalt of als er fotosynthese plaatsvindt. Bert geeft muzieknoten aan de innerlijke processen van de boom. Hij hoopt mensen zo in verbinding te brengen met de natuur.
door Renske de Graaf
door gastauteur
door Jan Veenendaal
Wie deze columns leest weet dat ik regelmatig als vrijwilliger met gedetineerde mannen en tbs-gestelden heb gewerkt. Dit heeft een prachtige verdieping in mijn leven gebracht. Het betekende ook een confrontatie met mensen en met een wereld die ik voorheen niet kende.
Lees meer over Geen dood geen vrees (78) – Als het leven anders wordt
door Joop Ha Hoek
door gastauteur
door Edel Maex
Ik woonde ooit een lezing van een filosoof bij over de vraag: waarom zijn filosofen zo gehecht aan hun gedachten? Wat mij vanuit mijn zenachtergrond verbaasde was dat hij die gehechtheid als heel belangrijk ervoer. Het boeddhisme ziet die gehechtheid als een bron van lijden. Filosofen koesteren hun gedachten, bouwen ze zorgvuldig op en toetsen ze aan de vereisten van een heldere redenering. Een filosoof kan niet zomaar eender wat beweren. Filosofie is een boeiende wetenschap.
Vorige week was een slang er in geslaagd onze snake-proof volière binnen te komen. (We hebben het gat inmiddels gevonden en gedicht). Een ongevaarlijke ratsnake, concludeerden we, dus ik haalde de slangengrijper om hem te pakken. Maar ineens kwam hij met zijn kop omhoog en bleek het een cobra te zijn.
door de redactie
De tekst is een veroordeling van de brute bezetting van Tibet door de Chinese regering, en beschrijft hoe Tibetanen hebben ‘geleden alsof de hel op aarde is’, hoe ze ‘de mond wordt gesnoerd en hun taal wordt ‘ingesnoerd door duizend verraderlijke middelen’, en het ‘verdriet van de mensen van het Land van de Sneeuw’.
Lees meer over Lhundrub Drakpa – Gearresteerd voor het schrijven van een lied
door Joop Ha Hoek
door gastauteur
In de loop van de tijd is er een meer totale lichaamsbeleving ontstaan tijdens, maar ook na de meditatie. Alsof het centrum van de beleving minder in het hoofd is gelegen maar meer gespreid is over het lichaam. Ook is er na de meditatie een ontspannen, stabiele en basale lichaamsbeleving met een voor mijn gevorderde leeftijd grote mate van lenigheid en soepelheid ontstaan, alsof er een verjonging is opgetreden. Door de grote energie die ik nog heb, ben ik tot vele lichamelijke en geestelijke activiteiten in staat.
Lees meer over Mijn reis terug naar de open ruimte van de geest’ – met als gids Han de Wit.
door gastauteur
Een voordeel van het dialectisch model is dat het helpt breed te kijken. Van de maatschappij of bijvoorbeeld de economie kunnen veel aspecten in hun ontwikkeling worden benoemd en kan hun werking worden ingecalculeerd. Bijvoorbeeld kan in de politiek breed leren kijken nieuwe inzichten opleveren, voor de korte en langere termijn, rekening houdend met de maatschappelijke gelaagdheid.
door gastauteur
Ken je dat? De ‘baalgedachte’ dat je iedere week maar weer het huis moet poetsen? Je zult zeggen: “Ach, Theo, je moet niet zoveel denken maar gewoon beginnen.” Het equivalent eigenlijk van: niet lullen maar poetsen. “Herken en erken het gevoel maar laat je er niet door meeslepen.” Jullie hebben natuurlijk gelijk. Dat weet ik […]
Lees meer over Theo – De wekelijkse poetsbeurt als zandmandala
door gastauteur
Degenen die de vroege wortels van de Mahamudra transmissie en zijn relatie tot de Grote Perfectie transmissie bestuderen, zullen deze Tantra’s nuttig vinden. Zij die het debat over ogenblikkelijke en geleidelijke verlichting bestuderen zullen deze werken een waardevolle bron vinden.
Lees meer over The Tantra of Great Bliss: The Guhyagarbha Transmission of Vajrasattva’s Magnificent
Als wantrouwen de norm is van hoe we met elkaar omgaan, dan zullen we elkaar relevante informatie onthouden. Hoe meer we informatie voor elkaar achterhouden, des te meer gaan we onze achterdocht gebruiken om te gaan snappen hoe iets in elkaar zit. De gecreëerde fantasieën staan dan veelal haaks op de aanname dat de ander goede intenties heeft.
door Joop Ha Hoek
door André Baets
Door de dingen niet te zien zoals ze in werkelijkheid zijn en de vier edele waarheden in hun essentie niet te doorgronden, ontstaan er activerende factoren, conditioneringen en intenties die ons steeds weer tot karma producerend handelen en dus tot wedergeboorte drijven.
Lees meer over De Boeddha onderricht zijn zoon, Rahula (deel 2)
door de redactie
Deze kaarten vertellen een verhaal over hoe Tibet in de loop der tijd door verschillende instanties in kaart is gebracht, zodat mensen begrijpen hoe het in kaart brengen van Tibet in de loop der tijd is geëvolueerd.
Lees meer over Tentoonstelling ‘Tibet in kaart gebracht’ toont historische grenzen van het land
door Guy E. Dubois
door de redactie
Het voornaamste doel van The Buddha Project (TBP) is om een modern westers publiek toegang te geven tot het volledige scala van traditionele boeddhistische contemplatieve en meditatieve methoden in een stijl die geschikt is voor westerse boeddhistische beoefenaars. Kort gezegd door de oprichter eerwaarde Losang Gendun: om Boeddha’s te creëren.
door Hans Gijsen
Ank Schravendeel heeft samen met begeleiders en bestuurders van boeddhistische meditatiegroepen in Groningen een cursus klimaatgesprekken gevolgd. Ank voelde dat het in deze tijd van overgang en klimaatverandering nodig was om zicht te krijgen op haar eigen houding ten opzichte van klimaatverandering, om er daarna ook binnen de sangha over te kunnen praten. ‘Ik had het niet over klimaat, ik vond het een veel te groot en ingewikkeld onderwerp en ik wilde leren om dat wel te kunnen.’ Ze vindt het belangrijk om iets dat zo in de wereld speelt, mee te kunnen nemen in de dhamma-talks.
Lees meer over ‘Ik leef niet om te mediteren, ik mediteer om te leven’
door Joop Ha Hoek