• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Verwondering als brandstof

Verwondering als brandstof

20 juni 2016 door gastauteur

‘Ik sta erbij, kijk ernaar en zoek tevergeefs naar een verzetsbeweging om me bij aan te sluiten” schrijft onderzoeksjournalist Linda Polman als ze het over de behandeling van vluchtelingen door Europa heeft (1).

door Diana Vernooij

Het zijn twee overbekende reflexen in onze maatschappelijke betrokkenheid: passief toekijken óf in verzet komen. Het eerste is makkelijk, gaat vanzelf. Het laatste is lastig, kost moeite, kracht, medestanders en een instelling dat je het niet langer meer accepteert en door roeien en ruiten gaat om het te veranderen: strijdbaarheid. Politieke strijd is gebaseerd op oordeel als basis en verontwaardiging als brandstof. Als je vanuit het verzet tegen een onrechtvaardige situatie tot actie komt – dan voer je strijd tégen iets. Daarmee is je drijfveer er een vanuit haat, een van de drie basiscorrupties van onze geest (2).

Ooit heb ik zo in het leven gestaan, tot ik genoeg had van de heilige verontwaardiging in maatschappelijk betrokken acties en het gebrek aan aandacht voor wat we wél wilden. Ik wilde me niet meer scharen in een tegenkamp en met opluchting heb ik deze vorm van actie losgelaten. “Not knowing, bearing witness and loving action” is een prachtig alternatief voor de geheven vuist van strijdbaarheid. Hoe radicaal dat is, kan niet overschat worden. De actie komt voort uit contact, uit aanwezigheid bij de ellende én ontstaat juist door het loslaten van het oordeel.

Nu is ‘not knowing’ nog een negatieve term – terecht. We denken zo snel iets te weten en we zullen eerst de gewoonte moeten afleren om direct een oordeel te hebben, direct te denken te weten hoe dingen in elkaar zitten. Maar ‘not knowing’ kan ook in “ik stond erbij en kijk ernaar’ verzanden als er geen brandstof is, het passief toekijken waar zovelen van ons in blijven hangen als we niet in verzet komen.

Wat is jouw brandstof? Waar is jouw keuze voor betrokkenheid op gebaseerd? Ik ga voor geluk en pijn als aanleiding, aanwezigheid bij wat zich afspeelt in het leven in plaats van oordeel. Én ik pleit voor verwondering in plaats van verontwaardiging als brandstof.

Verwondering en verontwaardiging sluiten elkaar uit. Oordeel je over een situatie vanuit je eigen vanzelfsprekendheid, dan zie je alleen je eigen gelijk, dat wat je al eerder zo geoordeeld hebt. Als je in staat bent om je te verwonderen zie je niet langer meer wat je al weet – maar kan je de wereld zien, je kunt dát zien wat je nog niet kent. Sterker nog, verwondering verleidt je om nog beter te kijken. Verwondering redeneert niet, verwondering valt je toe. Je gaat er niet alleen erg goed van kijken maar er ook scherp van luisteren en je valt stil. Verwondering roept ons op tot beschouwing. Door de verwondering zien we dat niet wij het zijn die zelf wel bepalen wat de betekenis is. We zien dat de dingen betekenisvol zijn, ze ontvouwen zich voor ons. Wij hoeven niet verschrikkelijk ons best te doen om betekenis te verlenen, om een oordeel te vormen. We ontwaren betekenis, we ontvangen het door erbij te zijn, door betrokkenheid, door meditatie. Ons hart gaat ervan open.

  1. Linda Polman, Nep, column voor Wordt Vervolgd, maandblad over mensenrechten, Amnesty International, juni 2016.
  2. De drie wortels, vergiften of basiscorrupties van de geest zijn begeerte, haat en onwetendheid.

 

Deze tekst is gebaseerd op de intenties van de Zen Peacemakers gemeenschap die uit gaat van het samengaan van spirituele beoefening met sociale actie, waarvan de integratie wordt uitgedrukt in 3 (leef)intenties.
Zodra je de stroom van deze sociaal geëngageerde spiritualiteit ingaat, neem je je voor een leven te leiden van:
  • niet-weten (not-knowing): het loslaten van vaste ideeën over jezelf en het universum
  • erkennen wat is (bearing witness) ten aanzien van de vreugde en het lijden van de wereld
 ● actie voortkomend uit niet-weten en erkennen wat is (action) voor jezelf en voor anderen

Categorie: Achtergronden, Geluk Tags: Diana Vernooij, geluk, keuze, pijn, verontwaardiging, verwondering

Lees ook:

  1. Paul Boersma – Meditatie en pijn
  2. Het geluk van de mens ontplooit zich door de verwondering over het leven
  3. Gelijkmoedigheid kan bij doorsnee Nederlanders niet op veel sympathie rekenen
  4. Wereldse Winden 1: hoe omgaan met tegenwind

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    20 juni 2016 om 13:25

    “Politieke strijd is gebaseerd op oordeel als basis en verontwaardiging als brandstof. Als je vanuit het verzet tegen een onrechtvaardige situatie tot actie komt – dan voer je strijd tégen iets. Daarmee is je drijfveer er een vanuit haat, een van de drie basiscorrupties van onze geest (2).”

    Dit zijn wel erg ruwe planken gezaagd van heel dik hout. En er worden heel veel dingen hopeloos met elkaar verward, theoretisch en praktisch.
    Theoretisch: dosa (een van de drie mula die hierboven met ‘basiscorrupties’ worden vertaald) betekent niet ‘haat’ maar verzet.
    Praktisch: Nelson Mandela, Martin Luther King, de Dalai Lama, Urgenda en heel veel andere politieke verzet strijders worden met je tekst hierboven weggezet als haat-gedreven.

    Tja, daar verzet ik me tegen uit burgerfatsoen, niet uit haat.

  2. w waumans zegt

    21 juni 2016 om 10:09

    Blij met de reactie van G.J. Smeets. Die helpt een beetje om de verwarring die het gevolg was van het lezen van “De verwondering …” te verwerken. Bedankt. We kunnen verder. W Waumans

    • G.J. Smeets zegt

      21 juni 2016 om 18:51

      Geen dank, graag gedaan :)

  3. Jan van der meulen zegt

    22 juni 2016 om 08:46

    Wat een heldere en bruikbare tekst!
    Dank daarvoor Diana.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius
    • Het jaar 2025 – dag 142 – tegenstrijdig
    • Vertedering
    • Schietpartij VS: Israël verhoogt beveiliging bij missies in het buitenland
    • Fimme en Bram Bakker spelen benefietvoorstelling voor straatarts in Rotterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.