Theatermaakster Ilse Krabben, wonend in de Amsterdamse Jordaan, wil meer veiligheid creëren voor kinderen. In deze chaotische en drukke wereld hebben kinderen niet altijd de ruimte om rustig en veilig op te groeien. Volgens de auteur staan we nog te weinig stil bij de mogelijke negatieve gevolgen daarvan.
Springlevend is een eerlijk en optimistisch boek met belangrijke levensvragen van kinderen. Het boek nodigt uit om te voelen en te reflecteren. Het is voor kinderen én volwassenen, omdat we allemaal nog ons innerlijk kind in ons hebben. Als kind heeft Ilse traumatische ervaringen meegemaakt. Ze moest daarom een manier vinden om haar gevoel van veiligheid en stabiliteit weer terug te vinden. Nu is het haar doel en grootste geluk om kinderen te helpen. Zo zit ze ook in een traject om binnenkort pleegouder te worden. ‘Hierdoor voelen mijn trauma’s niet meer alleen als een verlies. Ik kan nu andere kinderen helpen om in rust en veiligheid op te groeien. En ruimte bieden waarin ze zich echt kunnen verwonderen. Ook kinderen zonder trauma’s hebben dit nodig! Leren voelen en omgaan met emoties is de basis om positief te kunnen opgroeien.’
Ilse’s creativiteit was haar reddingsboei. Ze schrijft, maakt theater, speelt en werkt veel met kinderen als theaterdocent voor SEP en Jeugdtheater de Krakeling. Ook geeft ze zowel aan kinderen als aan volwassenen workshops rond thema’s uit het boek.
Illustratrice Hedie Meischke woont op een boerderij in het oosten van het land. Ze houdt van kinderen, de natuur en een rustig leven. Hedie tekent elke dag. Ook nu het lastiger is omdat ze ALS heeft. Ze doet nu alles vanuit haar rolstoel, met veel hulp van haar lieve man en hond. Ondanks dat ze in een rouwproces zit, sprankelen haar ogen met leven. Net zoals de cover en titel van het boek: springlevend! Want het leven is overal om ons heen aanwezig!
‘Voor de makers van Springlevend is met het leven in contact komen het grootste cadeau dat we onszelf en anderen kunnen geven. Dan pas kunnen we echt aanwezig zijn voor onszelf en onze dierbaren. Dan pas kunnen we in contact komen met de schoonheid van de natuurlijke wereld en zullen we automatisch beter voor onszelf, anderen en de planeet zorgen. Het is ontzettend waardevol om dit aan kinderen te leren. En cruciaal voor een positieve ontwikkeling van henzelf en de samenleving.’