• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Economie » Verdelen uit rijkdom

Verdelen uit rijkdom

29 maart 2024 door gastauteur

Bestaanszekerheid is een hot item. Het communisme heeft gefaald, er werd niet genoeg verdiend. Het kapitalisme faalt ook, er wordt vooral verdiend en opgepot door een kleine groep. Oplossing: de overheid moet vooral de rijkdom van die kleine groep verdelen. Geef iedereen basisinkomen en verschuif de belasting van inkomen naar vermogen.

Belast de rijken

Delen: Bestaanszekerheid is een belangrijk item geweest in de laatste verkiezingen. Een non-issue want bestaanszekerheid bestaat voor niemand. Zeker niet in de vele oorlogsgebieden. Er wordt bedoeld: economische zekerheid. Maar ook economisch gezien bestaat er geen zekerheid. Misschien is beter: economisch welzijnsstreven voor iedereen.

Politiek gaat over dit welzijnsstreven, namelijk over manieren hoe het geld te verdelen. Niet over de manier hoe dit te verdienen. Het communisme heeft daarin, met de door de overheid “geleide economie”, gefaald: er werd te weinig verdiend voor iederéén. Het kapitalisme met “zelfregulerende private organisaties” gaat, laat zich aanzien, ook falen: er wordt te veel verdiend door een kleine groep mensen. Deze groep groeit snel.

Trekken van Drees

Er was één moment in onze vaderlandse geschiedenis waarop een wet is gecreëerd om iedereen welzijn te bieden. In de opbouw na de 2e wereldoorlog ontstond namelijk de situatie dat kinderen het in hun werkzame leven beter kregen dan hun ouders. Veel ouders hadden een schamel inkomen en ze moesten meestal tot hun dood doorwerken. In 1957 werd de “Algemene ouderdomswet” (AOW, Drees) aangenomen. Een garantie voor inkomen op de leeftijd waarop geacht wordt dat je niet meer hoeft te werken en kunt genieten van de “oude dag”. En dit wordt betaald door belasting uit inkomen van de werkende burger.

Hoe staat het tegenwoordig met het welzijn voor iedereen?

Volgens het CBS is het privévermogen van alle huishoudens bijna € 2.500 miljard. Het privévermogen van 65plussers is ongeveer € 800 miljard daarvan. De overheid moet in het huidige stelsel altijd delen vanuit armoede, de Staatskas wordt namelijk alleen maar gevuld door belasting op inkomen uit werk en rente uit vermogen (box3). De schuld is dan ook € 450 miljard (CBS, 2023).

Wat dreigt er te gebeuren?

Er ontstaat een onderklasse waarin mensen tegen een schamel loon (de “financiële prikkel”) moeten werken voor hun bestaanszekerheid. Er ontstaat een steeds grotere bovenklasse in politiek en bedrijfsleven van mensen die loyaal aan elkaar zijn en rijker worden zonder iets te doen. De scheefgroei tussen arm en rijk zit niet zozeer tussen verschil in inkomen maar tussen verschil in vermogen! Er ontstaat een “elite” die zoveel geld heeft dat dit niet in omloop komt en de maatschappij met een schuld laat zitten.

De overheid kan delen vanuit rijkdom door het accent te verleggen van inkomstenbelasting naar vermogensbelasting.

  • Schaf de BTW af.
  • Verlaag tijdens het werkzame leven inkomstenbelasting en rendementsbelasting voor iederéén.
  • Hef vanaf pensioenleeftijd een hoge rendementsheffing op vermogen.
  • En belast bij overlijden het grootste deel.

Zo wordt er gestimuleerd het geld te gebruiken in plaats van te sparen. Geld moet rollen. Heet dit niet beschaving: aan het einde van de rit zoveel mogelijk achterlaten voor de samenleving omdat je daar ook zo veel aan te danken hebt? En daarmee ook ruimte schept voor lange termijn oplossingen? Hoe deze rijkdom in de samenleving verdeeld wordt is daarna aan de politiek:

Bestaansrecht geldt voor alle mensen. Een goed begin is dan ook een basisinkomen voor iedereen. Dan kan iedereen op eigen wijze betekenis aan het leven geven. Bijvoorbeeld met huiselijke activiteiten, vrijwilligerswerk, als kunstenaar, … En ja, parasieten zullen er ook zijn maar vertrouw als overheid op de burger.

Bestaansrecht geldt ook voor de natuur. Het is een taak van de overheid (rentmeesterschap) haar te beschermen tegen groepsbelang. Bestaansrecht geldt ook voor een goed ondernemersklimaat (binnen buitenlandse regels en handelsverdragen). Bestaansrecht geldt zeker voor de democratie. Op deze manier kan de democratie versterkt worden denk ik. Het vergroot het vertrouwen van burgers dat de overheid er voor iedereen is.

Wij laten op zo’n manier een betere wereld achter voor alle kinderen en er ontstaat geen elite van burgers met rijkdom als geboorterecht. En voor de nieuwe Kamers en een komend kabinet: U wordt niet gehinderd door buitenlandse regels en handelsverdragen. Het is nationaal belang.

Bron Basisinkomen Nederland, Frits Mijnhardt

Nederland wil basisinkomen

Jarenlang hielden voor en tegenstanders elkaar in evenwicht. Tussen 2015 en 2021 was er geen duidelijke meerderheid voor of tegen basisinkomen. Nu zijn er twee peilingen die aantonen dat een duidelijke meerderheid voor basisinkomen is. Een peiling van Maurice de Hond en een van het wetenschappelijk bureau van de FNV. Het komt er op aan deze meerderheid te verzilveren en basisinkomen stapsgewijs in te voeren.

Van 15% naar 57% voorstanders

In 1991 is de Vereniging Basisinkomen opgericht . Eigenlijk bestonden we al vier jaar eerder in de vorm van de Werkplaats Basisinkomen. In de begin periode was het vechten tegen de bierkaai. In 1995 was slechts 15 % voorstander…

En in 2023?

59 % resp. 54% voorstanders en nog slechts 20 % respectievelijk 22% tegen in een peiling van Maurice de Hond (eind 2023) en het wetenschappelijk bureau van de FNV (begin 2024).

Bron Vereniging Basisinkomen.

Categorie: Achtergronden, Economie, Geluk, Politiek, Zorg Tags: basisinkomen, communisme, democratie, kapitalisme, Nederland, peilingen

Lees ook:

  1. Een beetje eigendom is nog geen diefstal
  2. ‘Basisinkomen als fundament voor nieuw systeem na toeslagenaffaire’
  3. Deze tijd heeft een Popper en een Arendt nodig
  4. GroenLinks, D66, CU, PvdD , PvdA en Denk e.a. nemen stappen op weg naar basisinkomen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.