Lidl stopt halverwege 2017 met de verkoop van het plofkip ras, zo liet de supermarkt deze week aan Wakker Dier weten. Wakker Dier trekt daarom Lidl daarom terug als kandidaat in de jaarlijkse Liegebeestverkiezing.
Lidl was kandidaat omdat zij afgelopen januari – samen met Albert Heijn en Jumbo – zou stoppen met plofkip, maar Wakker Dier kwam erachter dat dit niet helemaal het geval was. Lidl gebruikt namelijk nog wel het snelgroeiende plofkip ras, maar dan alleen de trager groeiende hennetjes en plakt hier een positieve sticker op. Ze gaan nu stoppen met het plofkip ras en het uitsluitend selecteren van hennetjes, waardoor ze niet langer een Liegebeestkandidaat zijn.
De kip van Lidl
Lidl beloofde om begin 2016 te stoppen met plofkip en over te stappen naar een langzamer groeiend kippenras dat maximaal 50 gram per dag groeit. Net zoals supermarkten Jumbo en Albert Heijn. Maar in januari kwam Wakker Dier erachter dat Lidl voor haar nieuwe kip nog steeds een plofkip ras gebruikt, en ze alleen met kunstgrepen voldoet aan de bovengrens van 50 gram groei per dag. Zo verkoopt Lidl alleen de plofkipvrouwtjes – die iets langzamer groeien dan de mannetjes – en voert ze de kuikens caloriearm voer. De plofkiphaantjes groeien te hard voor de Lidl, worden ergens anders verkocht. Deze week heeft Lidl toegezegd dat ze zo snel mogelijk overstappen op een trager groeiend ras en niet langer alleen de vrouwelijke kippen selecteren. Uiterlijk medio 2017 ligt nog uitsluitend deze kip in het schap van Lidl.
De Liegebeesten van 2016
Nu Lidl afvalt, blijven er vier kandidaten over. Unox zegt al sinds 2011 op haar site dat dierenwelzijn en het Beter Leven keurmerk erg belangrijk zijn. Desondanks introduceerden ze de bierbommetjes in 2016 zonder Beter Leven keurmerk maar mét de woorden ‘100% kwaliteitsvlees’. Dit levert Unox een plekje in de verkiezing op. Daarnaast werd The Sea & We, te koop bij Sligro, genomineerd. Op de verpakking staat dat de tilapia wordt gekweekt met het grootste respect voor de vis, terwijl de dieren na een slecht leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd worden geslacht.
Zuivelmerk Den Eelder is kandidaat omdat ze zichzelf ‘het beste voor mens & dier’ noemt terwijl zij onder andere de pasgeboren kalfjes scheiden van hun moeder. Tot slot is er nog kalfsvlees van Vitel-Oké. Het kalfsvlees draagt slechts één Beter Leven ster, maar is volgens Vitel-Oké ‘uiterst diervriendelijk’ geproduceerd. Nogal een boute uitspraak aangezien de kalfjes opgroeien in een dichte stal, op een betonnen vloer met slechts twee vierkante meter leefruimte.
Dierenleed vaak verdoezeld
Wakker Dier organiseert elk jaar de Liegebeestverkiezing om sprookjes over dierenwelzijn te ontmaskeren. Door mooie praatjes op slechte producten, krijgen diervriendelijkere producten geen kans. Samen met consumenten wijst Wakker Dier met de verkiezing producenten op hun misleidende gedrag, en met succes. Steeds vaker wordt het product of de uiting aangepast nadat ze genomineerd zijn.
Liegebeesten voorgaande jaren
Vorig jaar won KFC de verkiezing. Met praatjes als “don’t worry, eat happy” probeerde KFC het leed achter de plofkip te verdoezelen. In 2014 ging de Liegebeest-titel naar supermarkt Plus voor hun Goudse Kaas waar stalmelk in zit maar met toch een afbeelding van een koe in de wei op de verpakking. McDonald’s werd in 2013 het grootste Liegebeest vanwege hun reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken. In 2012 won Iglo door hun mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zat.