• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Echte dromen

Echte dromen

31 mei 2016 door Hans van Dam

“Heb jij het voor het zeggen in dit leven?”
“Nou en of, ik maak mijn eigen keuzes.”
“De mensen waarover je ’s nachts droomt, hebben die het voor het zeggen?”
“Ik denk het niet.”
“Waarom niet?”
“Omdat ze niet echt zijn.”
“Waarom zijn ze niet echt?”
“Omdat ze alleen in mijn dromen verschijnen.”
“De ik in je dromen, heeft die het voor het zeggen?”
“In mijn dromen denkt hij van wel.”
“En achteraf?”
“Achteraf natuurlijk niet.”
“Waarom niet?”
“Omdat hij dan niet echt blijkt te zijn.”
“Maar jij bent wel echt?”
“Wie droomt anders al die dromen?”
“En als je zometeen wakker wordt?”
“Nog een keer?”
“Hoezo?”
“Ik ben vanmorgen ook al wakker geworden.”
“Misschien was dat ook maar een droom.”
“En dit gesprek dan?”
“Zeker weten dat het echt is?”
“Als ik op mijn gevoel af ga wel.”
“Is je gevoel absoluut betrouwbaar?”
“Was dat maar waar.”
“Als dit een droom zou zijn, heb jij het dan op dit moment voor het zeggen?”
“Ik vrees van niet.”
“Meer heb ik niet te zeggen.”

monniksvlinder
“Ben ik een vlinder die droomt dat hij Zhuang Zi is of Zhuang Zi die droomt dat hij een vlinder is?”

 

Deze tekst maakt deel uit van de Perongelukexpress, een serie over de vrije wil.

 

 

Categorie: Hans van Dam Tags: anatman, de perongelukexpress, Maya, niet zelf, niet-weten, vrije wil, vrijheid

Lees ook:

  1. Eigenmacht of overmacht
  2. Volens nolens
  3. Geloofsdwang
  4. Kroongetuigen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    31 mei 2016 om 11:13

    Ja, één van die dingen die zeker is, is dat je je kunt vergissen. Je kunt bijvoorbeeld een persoon aanzien voor iemand anders. Je kunt een boomstronk aanzien voor een dier.

    Je kunt je ook vergissen in oorzakelijke verbanden. Je kunt verbanden zien die er causaal helemaal niet zijn.
    Die overspannen neiging heb ik wel. Ik denk uit onzekerheid/angst geboren. Dit gebeurt vaak wanneer gebeurtenissen tegelijkertijd of vlak na elkaar gebeuren terwijl ze oorzakelijk niks met elkaar te maken hebben. Dat gaat richting magisch denken.

    Alles bij elkaar kun je dus feitelijk begoocheld zijn over hoe zaken gaan en bestaan. Eigenlijk onderwijst de Boeddha dat ook wanneer het gaat om de manier waarop we onszelf beleven, met daarin centraal de krachtige indruk van een Ik/wezentje dat ziet, ruikt, voelt, proeft, denkt, wil, hoort, avonturen beleeft, veroudert, ziek wordt, sterft, dit en dat ervaart.

    De Boeddha lijkt te hebben onderwezen dat deze krachtige indruk van een wezentje, een Ik dat leeft, de notie ‘Ik ben’, begoocheling is. Het is ook een soort vergissing. Niettemin, het is een hele krachtige perceptie en beheerst ieders gedrag.

    Bij oude tv’s volgden beelden elkaar razendsnel op maar ziet een mens dat? Ziet een mens beeldloze momenten? Nee. Dus dat geeft de indruk dat er een soort continue beeld is op tv terwijl dit niet zo is. Dus de indruk van hoe zaken en gaan en bestaan die we krijgen uit het waarnemen/ervaring, matcht dan niet met hoe zaken gaan en bestaan.
    Iets soortgelijks zou innerlijk plaatsvinden rondom de krachtige perceptie van een Ik dat hoort, ziet etc.

    Het is niet zo handig dit in te delen in echt en onecht.
    Want die krachtige perceptie van een Ik/wezentje die hoort, avonturen beleeft, zaken ervaart etc. doet zich echt voor. Maar zoals het voorbeeld van de tv aangeeft,
    kun je op grond van hoe zaken zich ogenschijnlijk voordoen, niet zeggen dat het dan ook zo bestaat en gaat.

    Volgens de Boeddha kan een mens toch in deze kwestie van identiteit doordringen via meditatie, op een manier die boven alle twijfel uitgaat. Zoals ik het begrijp heeft de Boeddha zo gezien dat geest geen Ik is, geen wezentje, geen persoonlijk zelf of persoonlijkheid.

    Toen hij dat ontdekte, d.w.z. op directe wijze kennis van nam, kwam voor hem vanaf dat moment de krachtige perceptie ‘Ik ben’ in een ander daglicht te staan, namelijk, als iets wat voorwaardelijk ontstaat en wat het gedrag van wezens beheerst. Beheerst door de notie ‘Ik ben’, als een soort wezentje, wordt je ook beheerst door de zorgen, angsten, spanningen etc….het lijden wat bij die perceptie hoort.

    Siebe

    • kees moerbeek zegt

      1 juni 2016 om 20:11

      Siebe, ik zou je ondanks alles toch willen vragen om bijvoorbeeld bij het oversteken van de straat op het verkeer te letten. Als je niet oplet en overreden wordt is dat wat Siebe genoemd wordt er niet meer, wat je ook allemaal filosofeert. Dit is geen grap!

      We zijn allemaal samen, Siebe :-)
      https://www.youtube.com/watch?v=HThgAQksAjI

  2. Sjoerd zegt

    1 juni 2016 om 00:21

    Tja Hans. ……….?!
    Wie droomt er nog van jullie beiden? De schrijver of de blogger, of is dit in z’n geheel een ‘bizarre night-terror’?

    • G.J. Smeets zegt

      1 juni 2016 om 18:57

      Hé Sjoerd, de Hansen geven geen antwoord dus die liggen beiden kennelijk nog te pitten. Bons een op de deur :)

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks, een serie van 13 boeken over niet-weten. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.