• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » De waarinstinker, en hoe je een non-dualist de mond snoert

De waarinstinker, en hoe je een non-dualist de mond snoert

28 maart 2023 door Hans van Dam

Gedachten bij de wortel afsnijden.

De wievraag en de waarinvraag

Non-dualisten zijn over het algemeen geen spannende mensen maar wel voorspelbaar. Je weet precies wat je aan ze hebt en dat is toch ook wat waard. Zo stellen ze graag dezelfde vragen, meestal de wievraag en de waarinvraag.

De wievraag luidt: wie ben je nou echt?

De waarinvraag luidt: waarin verschijnt puntje-puntje-puntje?

Puntje-puntje-puntje staat voor een of ander verschijnsel, maakt niet uit welk. Waarin verschijnt je lichaam? Waarin verschijnen je gevoelens? Waarin verschijnt je verleden?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je antwoord geeft, hè, het is de bedoeling dat je de non-dualist smekend aankijkt zodat hij zelf antwoord kan geven. Vertel, vertel! Laat ons delen in Uw Wijsheid die de Eeuwige Wijsheid is!

Ja, non-dualisten zijn echt heel voorspelbaar. Welke vraag ze ook stellen, het antwoord is altijd: Bewustzijn.

Waarin verschijnt je lichaam? In Bewustzijn.

Waarin verschijnen je gevoelens? In Bewustzijn.

Waarin verschijnt je verleden? In Bewustzijn.

Wie ben je nou echt? Bewustzijn.

Nu ben ik gek op vragen, echt waar, maar louter retorische, waarmee de vragensteller zichzelf een excuus verschaft om zijn standaardverhaaltje af te draaien, boeien me niet, sorry.

Instantverlichting

Ik weet niet of het je opgevallen is, maar de wievraag is suggestief. Hij suggereert dat je niet echt bent. Hij suggereert dat je niet bent wie je dacht te zijn. Hij suggereert dat je iets anders bent, iets echts, het enige echte. Wat dan? Universeel, kosmisch Bewustzijn. Had je niet gedacht, hè?

Waarom je dat niet wist, vraag je, al dan niet retorisch. Omdat Bewustzijn een spelletje met zichzelf speelt, verstoppertje. Net zolang tot jij het doorkrijgt. Net zolang tot je doorkrijgt dat jij het zelf bent die verstoppertje speelt. Dat jij het Zelf bent. De zoeker is het gezochte. Wat een grapjas hè, dat Bewustzijn? Kosmisch gewoon.

De waarinvraag is al even suggestief als de wievraag. Hij suggereert dat het onderwerp van gesprek, puntje-puntje-puntje dus, een verschijnsel is, ajakkes, een ver schijnsel, een inferieure afspiegeling van een superieure maar onzienlijke essentie, Bewustzijn genaamd.

Stel je voor. Als dat waar is, als de hele schepping manifest Bewustzijn is, kunnen we, verweesd van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, alsnog het ondermaanse overstijgen, door ons hier en nu te vereenzelvigen met het onzienlijke dat we al zijn. Verlichting in 1 seconde.* Jij bent Dat.

* Tip: Dromen van instantverlichting (in het Witboek Verlichting).

Regressie

Maar is het wel waar? Is ieder verschijnsel inderdaad een manifestatie van een onzienlijke substantie, Bewustzijn? Hoe weet je dat? Antwoord: Dat weet je niet. Onzienlijk is onzienlijk, niets aan te doen.

Daar komt nog bij dat het onzienlijke Bewustzijn zelf geen verschijnsel of onverschijnsel mag zijn in weer een andere onzienlijke substantie, essentie of drager. Anders zien we de inhoud van een diepere grond ten onrechte aan voor de diepste grond, en komen we nog in een regressie terecht ook.

Hoe weet je of er niets onzienlijks zit onder het onzienlijke, zoals een kosmisch Onderbewustzijn, of een komisch Onderbewustzijn dat, alweer voor de gein, verstoppertje speelt met het kosmische Bewustzijn? Antwoord: Dat weet je niet. Onzienlijk is onzienlijk, niets aan te doen.

Hoe weet je of er niets onzienlijks zit onder het kosmische Onderbewustzijn, zoals een kosmisch Onderonderbewustzijn? Antwoord: Dat weet je niet. Onzienlijk is onzienlijk, niets aan te doen.

Hoe weet je of er een eind is aan deze reeks van steeds diepere onzienlijkheden? Antwoord: Dat weet je niet. Onzienlijk is onzienlijk, niets aan te doen.

Je ziet: steeds hetzelfde antwoord geven is helemaal niet moeilijk. Voor je het weet, weet je niet beter. Ik tenminste niet.

De waarinstinker en de terugstinker

De waarinvraag is circulair, hij veronderstelt wat hij onderzoekt. De doorsnee non-dualist stelt hem niet uit nieuwsgierigheid maar om tweedehands gedachtegoed te colporteren – onversneden hypofysica uit het Indiase subcontinent.

Zoals iedere circulaire vraag is de waarinvraag een instinker. Daarom noem ik hem de waarinstinker. Ben jij er al ingestonken?

De beste remedie tegen de waarinstinker is terugstinken, het voorkomt meteen dat je handtastelijk wordt. Een kakje van eigen deeg:

‘Waarin verschijnen je gedachten, Hans?’ ‘In jouw gedachten.’

‘Waarin verschijnt de persoon Hans van Dam?’ ‘In jouw gedachten.’

‘Waarin verschijnt het Witboek Advaita?’ ‘In jouw gedachten.’

‘Waarin verschijnt het niet-weten?’ ‘In jouw gedachten.’

De terugstinker werkt altijd, probeer maar. Stank met stank bestrijden. Een flauw retorisch trucje om een flauw retorisch trucje te ondermijnen.

De terugstinker is een hypostasevrije oplossing van een hypostatisch schijnprobleem. Een hoger beroep op het lage Bewustzijn: steek die maar in je reet, gast.

Gedachten bij de wortel afsnijden, heet dit in zen, dat doen ze daar nog steeds met een zwaard. Zelf ben ik niet krijgszuchtig, ik zie mensen liever hun lemmet als spiegel gebruiken om de werking van hun eigen geest te leren kennen. IJdele hoop, tegen het obstinate rationalisme van de diehard non-dualist is geen kruid gewassen.

Misschien moet ik het eens met kruit proberen.

Index | vorige | volgende

Deze tekst maakt deel uit van het Witboek Advaita. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Advaita op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: advaita, niet-weten, non-dualisme, non-dualiteit, Witboek Advaita

Lees ook:

  1. Wat is dualisme en waartegen ageert het non-dualisme?
  2. Tussen tafelpoot en stoel vind je de deur naar non-dualiteit
  3. De zintuigscan: waar houdt de waarneming op en begint het waargenomene?
  4. Tussen absolutisme en agnose vind je de deur naar, eh…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens