Verstoppertje spelen met het Bewustzijn.
1
Leerling: Wat vindt u van de kosmische grap?
Meester: Welke?
Leerling: Dat er nooit een zoeker of een zoektocht is geweest.
Meester: Wat dan wel?
Leerling: Alleen maar Bewustzijn dat verstoppertje speelt met zichzelf.
Meester: Kijk eens aan.
Leerling: De persoon, de vrije wil en de wereld zijn allemaal illusies.
Meester: En waarom zou Bewustzijn verstoppertje spelen met zichzelf?
Leerling: Om in de opheffing van het zogenaamde individu zijn eigen eenheid weer te kunnen ervaren.
Meester: Nogal omslachtig voor de Grote Tovenaar, nietwaar?
Leerling: Een grap van kosmisch formaat.
Meester: Ik kom niet meer bij.
2
Leerling: Vindt u de kosmische grap niet leuk?
Meester: Ik heb er eerlijk gezegd nooit de lol van ingezien.
Leerling: Waarom niet?
Meester: Al die aannames.
Leerling: Welke aannames?
Meester: Dat er zoiets is als bewustzijn bijvoorbeeld.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
3
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat alles bewustzijn is bijvoorbeeld.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
4
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat er maar één bewustzijn is.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
5
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn spelletjes moet spelen om eenheid te kunnen ervaren.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
6
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn eropuit is eenheid te ervaren.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
7
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn ergens op uit is.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
8
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn een soort persoon met een vrije wil is die verlangens heeft en dingen kan ervaren.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
9
Leerling: Welke aannames nog meer?
Meester: Dat bewustzijn een multipele persoonlijkheid is met miljarden subpersonen die allemaal illusoir zijn.
Leerling: Wou u beweren van niet?
Meester: Wat weet ik daarvan?
Leerling: Nou dan.
Meester: Maar jij beweert van wel.
Leerling: Op die manier.
Meester: En dat is het verschil.
10
Leerling: Het idee van de kosmische grap berust op een heleboel onuitgesproken, ononderzochte aannames, wou u zeggen.
Meester: Ieder idee berust op een heleboel onuitgesproken, ononderzochte aannames, zou ik zeggen. De aannames zelf ook. Dit idee ook.
Leerling: Zijn er dan helemaal geen ideeën die op zichzelf staan?
Meester: Ik ben ze nog niet tegengekomen of ik was vooringenomen.
Leerling: Wat een grap.
Meester: Kosmisch gewoon.
Swami Struis
Hieronder zie je Bewustzijn, vermomd als Swami Struis, terwijl het verstoppertje speelt met zichzelf.
Of je ziet Swami Struis vermomd als Bewustzijn dat verstoppertje speelt met zichzelf.
Of je ziet Swami Struis op zoek naar onuitgesproken, ononderzochte aannames.
Ben jij Bewustzijn vermomd als jezelf of ben jij jezelf vermomd als Bewustzijn?
Probeer jij je voor anderen te verbergen? Lukt dat? Hoe voelt dat?
Probeer jij je voor jezelf te verbergen? Lukt dat? Hoe voelt dat?
Heb jij ideeën die niet op een heleboel onuitgesproken, ononderzochte aannames berusten?