Effenaar op de evenaar.
Op de noordpool zie je nauwelijks non-dualisten en op de zuidpool is het niet veel beter. Hoe komt dat?
Non-dualisten zijn stormvogels. Ze wonen op de wind en voelen zich het beste thuis boven open water rond de evenaar. Omdat ze daar altijd alle kanten op kunnen: noord en oost, zuid en west, op en neer en heen en weer. Heerlijk!
In dit Witboek Advaita vind je non-dualisten…
Tussen gezond verstand en spiritueel verstand
Tussen de Boeddha, de dharma en de sangha
Tussen conditionering en deconditionering
Tussen X-chromosoom en Y-chromosoom
Tussen begrensdheid en onbegrensdheid
Tussen het witte doek en het zwarte gat
Tussen werkelijkheid en Werkelijkheid
Tussen goede tijden en slechte tijden
Tussen het relatieve en het absolute
Tussen natuurlijk en onnatuurlijk
Tussen waarnemen en waargeven
Tussen de kenner en het gekende
Tussen spanning en ontspanning
Tussen concept en werkelijkheid
Tussen voorkeur en neutraliteit
Tussen de doener en de getuige
Tussen bewustzijn en gedachte
Tussen het deel en het geheel
Tussen vrijheid en onvrijheid
Tussen tafelblad en tafelpoot
Tussen lichaam en omgeving
Tussen weten en niet-weten
Tussen samsara en nirwana
Tussen eenheid en veelheid
Tussen atman en brahman
Tussen het ego en het zelf
Tussen woorden en stilte
Tussen leraar en leerling
Tussen binnen en buiten
Tussen huilen en lachen
Tussen meester en slaaf
Tussen vriend en vijand
Tussen appels en peren
Tussen homo en hetero
Tussen kunst en kitsch
Tussen zintuig en zaak
Tussen vorm en leegte
Tussen mens en robot
Tussen vrouw en man
Tussen jager en prooi
Tussen golf en deeltje
Tussen groot en klein
Tussen lekker en vies
Tussen geluk en pech
Tussen borst en buik
Tussen alles en niets
Tussen mens en dier
Tussen hoog en laag
Tussen kop en munt
Tussen mijn en dijn
Tussen feit en fictie
Tussen hier en daar
Tussen een en twee
Tussen yin en yang
Tussen berg en dal
Tussen kaas en gat
Tussen rijk en arm
Tussen dik en dun
Omdat non-dualisten zo graag het midden houden, zou je hun weg de middenweg kunnen noemen.
Nu heeft het boeddhisme ook een middenweg. Twee zelfs. Een morele die matigheid predikt en de metafysische madhyamaka van Nagarjuna.
Om verwarring met de boeddhistische middenwegen te voorkomen noem ik de non-dualistische middenweg de tussenweg.
Vraag: stelt de tekstvorm hierboven een spijker voor of een trechter?
Antwoord: een tafelpoot.