• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 26. Wie God zoekt moet God vergeten

26. Wie God zoekt moet God vergeten

29 oktober 2019 door Hans van Dam

Uwais el-Qarni zei tegen enkele bezoekers, ‘Zoekt u God? Zo ja, waarom bent u dan bij mij gekomen?’ De bezoekers méénden alleen dat ze God zochten. Hun aanwezigheid en uitstralingen verrieden hen. ‘Zo niet,’ vervolgde Uwais, ‘wat hebt u dan met mij uitstaande?’ Omdat het mannen van het verstand en van het gevoel waren, konden ze hem niet begrijpen.


Hans: Als je God zoekt, moet je bij God wezen en als je God niet zoekt moet je niet bij mij wezen, zegt hij.

Ayah: Ik wil weten wat dat betekent.

Hans: Waarom kom je dan bij mij?

Ayah: Omdat Uwais el-Qarni dood is.

Hans: En God geeft zeker weer geen antwoord?

Ayah: Wat zou jij zeggen?

Hans: Wie God zoekt moet Zijn zelfbenoemde vertegenwoordigers vergeten, zou ik zeggen.

Ayah: En dan vind je Hem?

Hans: Het zou me verbazen.

Ayah: Wat is er nog meer voor nodig?

Hans: Wie God zoekt moet alles wat hij over God meent te weten vergeten, zou ik zeggen.

Ayah: En dan vind je Hem?

Hans: Het zou me verbazen.

Ayah: Wat is er nog meer voor nodig?

Hans: Wie God zoekt moet Gód vergeten.

Ayah: En dan vind je Hem?

Hans: Het zou me verbazen.

Ayah: Wat is er nog meer voor nodig?

Hans: Wie God zoekt moet zichzelf vergeten.

Ayah: Het moet niet gekker worden.

Hans: Pech.

Ayah: Hoezo?

Hans: Wie God zoekt moet alles vergeten wat hij meent te weten.

Ayah: Kon het toch gekker.

Hans: Zelfs het vergeten.

Ayah: Wat vind je dan?

Hans: Ik zou het ook niet weten.

Ayah: Komt dat even goed uit.

Hans: Hoezo?

Ayah: Ik zoek niet-weten.

Hans: Waarom kom je dan bij mij?

Ayah: Ha ha.

Hans: Serieus.

Ayah: Rare.

Hans: Bij anderen vind je hooguit geouwehoer over niet-weten.

Ayah: Daarom kom ik bij jou.

Hans: Een van die anderen ben ik.

Ayah: Hoezo?

Hans: Geouwehoer over niet-weten is nou eenmaal geouwehoer, geen niet-weten.

Ayah: Wie is er niet een van die anderen?

Hans: Jijzelf bent niet een van die anderen.

Ayah: Op die manier.

Hans: Niet-weten vind je alleen in jezelf.

Ayah: Dan heb ik zeker niet goed gekeken.

Hans: Of je wilt het niet weten.

Ayah: Denk jij dat ‘mensen van het verstand en van het gevoel’ dit kunnen begrijpen?

Hans: Ik denk dat niemand dit kan begrijpen.

Ayah: Ik ook niet?

Hans: Jij ook niet.

Ayah: Jij ook niet?

Hans: Ik ook niet.

Ayah: Waarom niet?

Hans: Omdat er niets te begrijpen valt.

Ayah: Als je niet-weten hebt gevonden, heb je dan God gevonden?

Hans: Als je niet-weten hebt gevonden, ben je alles kwijt.

Ayah: Ook God?

Hans: Ook niet-god.

Ayah: Ook niet-weten?

Hans: Of hoe het ook mag heten.

Ayah: Dan heb je niets meer.

Hans: Zelfs niet niets.

Ayah: Dan heb je geen idee.

Hans: Geen ja meer en geen nee.

Ayah: Geen golf meer en geen zee?

Hans: Verdikkeme hoezee.


Zoek jij God?

Ben je bereid Hem te vergeten?

Ben je bereid jezelf te vergeten?

Ben je bereid het Zelf te vergeten?

Ben je bereid het vergeten te vergeten?

Ben je bereid het niet-weten te vergeten?

Deze tekst maakt deel uit van Het Witboek Soefisme – de derwisj en de dwaas. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Soefisme op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hans van Dam Tags: anatman, anatta, dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, God, leegte, mystiek, niet-weten, soefisme

Lees ook:

  1. 6. Iedereen heeft een theorie over jou, jij ook
  2. 63 – Een nachtvlinder is geen licht
  3. 25. Wie mij wil vernietigen zal ik helpen
  4. 85 – De opgang van het verstand dat zichzelf doorziet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Series BD. NietWeten.nl. Contact. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin zwemt de zee?
    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens